Ström från elaggregatet

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare trolli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 675
Sv: Ström från elaggregatet

Att koppla jorden på en av trådarna är ingen tokighet utan en helt OK vinterkoppling, finns tom speciella band för detta.
PL

Ja det är OK koppling när det är högt motstånd i jorden vilket det kan vara om det är djup tjäle eller typ bergsgrund där man har hagen. Men detta var en året runt koppling.

Om hästen går fram och nosar på tråden när man har den kopplingen så känner den inte av strömmen alls eftersom den inte får någon potentialskillnad att tala om, liten skillnad finns alltid men ofta vääääldig dålig. en är det viktigt att man ser till att verkligen dela på alla kopplingar runt omhela hagen och inte ha några övergångar mellan översta och nedersta tråden någonstans.

Altså jag fundera verkligen efter vad några ha sagt här inne. Det är ju absolut inte bra att få strömstöd t.ex om man har hjärtfel, pacemaker o så. och självklart inte bra om man får det för ofta.

Däremod tyckte jag och några kompisar att det var väldigt roligt att hålla i tråden och om nån kom förbi så skakade vi hand med dem. Vi har då stått där rätt så länge, och ingen har tagit skada av det.

Sedan kan ju Volt vara höga, men det som är farlig är strömstyrkan altså Ampere Och energin i stöten. I grannens tråd går det 8000 Volt, men en mycket liten ström som är altså nästan obefintlig. Energin mäter man i Joule och 20 joule överlever en människa, du kan ju kolla hur många joule ditt aggregat har.

Jag tror inte att 220 V aggregat är farligare än batteri drivna, i fall det är inte fel på dem. I båda är det ju samma prinicip ett kretskort för impulsen och en spole, som spänner om.

Mitt aggregat blev fullt med vatten en gång och plötsligt lös lampan hela tiden, då blev jag rädd att strömen stod på hela tiden. Men i stället kom det inte ut nån ström alls! Och det får det inte göra heller. i annat fall är det ett tillverkningsfel.
Så ska aggregatet vara tillverkat.

Volt: 2 000 till 5 000 Volt (max 10 000 Volt)
Strömstyrka: 100 till 300 mA (max 1 000 mA)
Impuls: 0,02 till 0,1 sec
Paus: 0,75 till 1,25 sec
Impulsenergi: minst 0,5 Joule till max 5 Joule.

Det finns aggregat som har mer joule, nu beror ju det också hur långt staket du har, plus om det mycket växter på tråden, då minskar ju effekten, därför väljer vissa att sätta in starkare.

Senast ändrad av en moderator:

Pratade med min pappa han är el-nisse, och sade, viktigt är att det
1: ger rätt impulser, skulle det inte göra det då kan det vara faktiskt livsfarlig.
2: Volt och Ampere måste man se i förhållande, 1 A är redan väldigt högt kan förorsaka skador. Vid då också höga Volt kan det vara riktigt farligt.

Om häst fastnar i en tråd längre stund, kan den får hjärtproblem som kan göra att det kommer till hjärtstillestånd.
Han visste däremod inte hur lång tid eller så, det bästa är väl att ringa en tillverkare! Sedan beror ju det ju lite på individen också.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 454
Senast: Roheryn
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna