Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
buuh skrev:Min pålle står på halm. Jag tycker att det fungerar bra. Det är varmt, hyfsat lätt att mocka och billigt! En nackdel kan ju förstås vara om hästen äter halmen.
Ämelie skrev:Varför är det en nackdel om hästen äter halmen?? halm innehåller i stort sett ingen näring alls och hästar blir INTE feta av halm (som många verkar tro)
Elin_B skrev:Är inte halm bra för tarmarna och matsmältningen? Vet flera i stallet som ger sina hästar halm med lunchhöet just för magen?
Men det kanske inte är så bra om hästen STÅR på halm och äter av för mycket av den. Alltså inte bara plockar utan verkligen svullar, eller hur man ska uttrycka sig:P
Ämelie skrev:Hästar "svullnar" inte av halm och blir inte feta av halm, det innehåller alldes för lite näring! I stortsett all näring sitter i kornen som man tar bort från strået, kornet utfodrar man som kraftfoder! Så eftersom all näring sitter i kornet så blir det ingen näring kvar i halmen.
Så fort det "ser blött ut" tas det bort men jag river inte upp bädden för att leta kissfläckar. Ytan ska bestå av tjock torr bädd och NEJ, kommer det ammoniakdoft har man misslyckats med bädden. Mitt stall är helt fritt från lukt...kan gå in med arbetskläder utan att det sätter sig någon avslöjande doftDojo Kelder skrev:ni som har "botten" i era boxar.... mockar ni inte ut urinet??
är ni då inte rädda för strålröta etc...??
EmmaJo skrev:Det rår helt på vilken halm typ det är. Havre och kornhalm äter hästen gärna mycket av eftersom den smakar gott
buuh skrev:En nackdel kan ju förstås vara om hästen äter halmen.
Ämelie skrev:men det är hur som hellst inget som de blir feta av, eftersom de inte innehåller någon näring...
Elin_B skrev:Undrar vilket strö era hästar står på och vad det finns för för- och nackdelar med olika strömaterial.