Sv: Strö?

buuh skrev:
Min pålle står på halm. Jag tycker att det fungerar bra. Det är varmt, hyfsat lätt att mocka och billigt! En nackdel kan ju förstås vara om hästen äter halmen. :crazy:

Varför är det en nackdel om hästen äter halmen?? halm innehåller i stort sett ingen näring alls och hästar blir INTE feta av halm (som många verkar tro)

Själv har vi spån i stallet! Det är ju lättmockat nackdelen är väl att det dammar och att hästen är expekt på att sparka allt uppmot väggarna! Tror det hade fungerat bättre med halm...

Ämelie skrev:
Varför är det en nackdel om hästen äter halmen?? halm innehåller i stort sett ingen näring alls och hästar blir INTE feta av halm (som många verkar tro)

Är inte halm bra för tarmarna och matsmältningen? Vet flera i stallet som ger sina hästar halm med lunchhöet just för magen?

Men det kanske inte är så bra om hästen STÅR på halm och äter av för mycket av den. Alltså inte bara plockar utan verkligen svullar, eller hur man ska uttrycka sig:P

det här med strö och vad man ska välja är oftast upp till oss alla själva.

jag har mitt 3 åriga sto på halmbädd, under det ligger ett ca 10 cm packat lager med spån ovan på det mkt halm. Den anndra hästen äter halmen och fungerar bäst på spån, han är dock lite damm känslig, så vi måste alltid köpa kvalité spån, helst borde han stå på pappers strö. Den 3 och sista hästen i stallet står också på spån med halmbädd ovan på.

Jag tycker det är enkelt att mocka, känns fräscht, hästarna uppskatar det, det är lite varmare och unghästen kan gå runt och peta och plocka i halmen som syselsätning.

Att hästen äter halm är inte spå farligt, halm har ingen näring och går därför rakt igenom hästens kropp. Många fodrar sina hästar med hö blandat med halm för att hästen ska stå och äta/peta i maten längre.

:)

Elin_B skrev:
Är inte halm bra för tarmarna och matsmältningen? Vet flera i stallet som ger sina hästar halm med lunchhöet just för magen?

Men det kanske inte är så bra om hästen STÅR på halm och äter av för mycket av den. Alltså inte bara plockar utan verkligen svullar, eller hur man ska uttrycka sig:P

Att halm skulle vara bättre för matsmältningen än annat grovfoder har jag svårt att tro! däremot så är det många som ger halm tillsammans med höet för att dryga ut det. Vissa hästar blir feta av för mycket bra hö och för lite ridning, eftersom en häst har ett tuggbehov på nästan 18h dygn så brukar man då dryga ut med halm så hästen ska kunna tillgodogöra sig sitt tuggbehov. Och detta är i sin tur bra för hästens matsmältning, hoppas du förstår!

Hästar "svullnar" inte av halm och blir inte feta av halm, det innehåller alldes för lite näring! I stortsett all näring sitter i kornen som man tar bort från strået, kornet utfodrar man som kraftfoder! Så eftersom all näring sitter i kornet så blir det ingen näring kvar i halmen.

jag började dom första veckorna med nya hästen att mocka ut allt, både kisset och bajset, efter ett tag vart det jobbit och tog väldigt lång tid, eftersom hästen är ett sto och boxen är så stor, att hon kissar lite här och där, valacken är så enkel han kan bara kissa på nästan ett ställe.

Så när jag mockar åt stoet blir det att lyfta bort allt bajs och sedan jämna till bädden, fyller alltid varje dag på med lite ny och fräsch halm, sedan varje helg plockas så mkt ren halm bort som det går och sedan töms resten av bädden bort som är väldigt kissig. Valacken är så enkel eftersom jag vet vart han alltid kissar, kyfter först bort bajset och sedan lyfter bort den rena halmen över kiss platsen sen är det bara att lyfta ut den blöta fläken och fylla på med nytt, enkelt :) vi har halm till så många av hästarna för att det är billigt och vi har en enkelförvaring, samt bonden som hämtar vårt gödsel uppskatar halmen mer en spån. Torv tycker jag inte om pga att det är så mörkt och tungmockat.

Ämelie skrev:
Hästar "svullnar" inte av halm och blir inte feta av halm, det innehåller alldes för lite näring! I stortsett all näring sitter i kornen som man tar bort från strået, kornet utfodrar man som kraftfoder! Så eftersom all näring sitter i kornet så blir det ingen näring kvar i halmen.

Det rår helt på vilken halm typ det är. Havre och kornhalm äter hästen gärna mycket av eftersom den smakar gott

Dojo Kelder skrev:
ni som har "botten" i era boxar.... mockar ni inte ut urinet??
är ni då inte rädda för strålröta etc...??
Så fort det "ser blött ut" tas det bort men jag river inte upp bädden för att leta kissfläckar. Ytan ska bestå av tjock torr bädd och NEJ, kommer det ammoniakdoft har man misslyckats med bädden. Mitt stall är helt fritt från lukt...kan gå in med arbetskläder utan att det sätter sig någon avslöjande doft;)

Har mycket bra hovar på mina, som för övrigt är barfota.

Min häst står på torvbädd med lite halm överst. Det funkar jättebra i det stall där jag står. Där är det stora hagar, men halva stallet går ute under förmiddagen och andra halvan av stallet går ute under eftermiddagen, så då måste man ha lättmockat material i boxen. Har halm överst för att mitt lilla pyre ska ha något att pilla i under natten. Hon får också extra mycket hö på kvällen. :D

EmmaJo skrev:
Det rår helt på vilken halm typ det är. Havre och kornhalm äter hästen gärna mycket av eftersom den smakar gott

men det är hur som hellst inget som de blir feta av, eftersom de inte innehåller någon näring...

Jag har provat det mesta och gillar torv bäst.

Torv
Fördelar: Lätt mockat. Ser alltid lika rent ut. Drygt. Suger upp bra, t o m mina pållar kan stå på detta och det ser hyffsat rent ut jämt.
Nackdelar: Lite dyrt

Spån
Fördelar: Lite billigare. Ser väldigt fräscht ut första dagarna.
Nackdelar: Blir fort äckligt, Jag kan inte ha mina skitgrisar på spån eftersom de river runt så i boxen så för mig blir det svårmockat och grisigt på en dag.

Halm
Fördelar: Billigt. Bra för hästen som alltid har nått att göra.
Nackdelar: jobbigt att mocka.Går åt en del eftersom en del mockas ut och en del äts upp.

buuh skrev:
En nackdel kan ju förstås vara om hästen äter halmen. :crazy:

Nackdel?!? själv har jag halm för att hästarna ska ha tillgång till strå dygnet runt för att kunna äta och sysselsätta sig och hålla tarmar igång på ett bra sätt. Hur snål får man bli?

Använder halm, fungerar alldeles utmärkt. Hästarna verkar väldigt nöjda med det också, lägger sig gärna om nätterna och de har alltid något att äta, ser ingen nackdel i att de äter lite halm det är ju bara bra för deras magar. Inte blir de tjocka av halmen heller, har man det problemet kanske man ska analysera höet, så det inte är för kraftigt, alternativt motionera hästen mer.

Min häst står på halm, mockar bara ut det suraste och bajset under vinterveckorna för att isolera från golvet när han sover, om han har det mkt blött på vissa ställen så strör jag bos lr spån, speciellt under krubban, där han får hö ocg spiller mat. Fördelen är att han kan pilla med halmen då han står inne och kan få lite bukfylla på så sätt, samt att halm är lättmockat, lättarbetat, och ljust vilket gör vintern bättre. Tycker även att när han kommer in med styltor efter han har vart i hagen så står han bättre på ett välhalmat golv och halkar inte runt.

Vi använder torv i vårat stall.
Jag är mest van vid spån och vill helst ha det nu med men det får vi inte för torvetsom vi mockar bort används på bondens åker. Det blir lätt en blöt bädd med torv vilket jag avskyr. Man måste lufta det jättenoga! :( Men fördelen med torv är ju att det är inte lika dammigt som spån.
Men jag saknar spånet. Funderar på att strö ut lite grann iallafall för att inte det ska bli så blött! ;)

Har spån först och halm sen.
Spån:
Fördel:
Tar upp kisset jätte bra. Lätt att mocka i. (tycker jag)
Nakdel:
Torkar ut hovar och ganska dyrt här i skåne iallafall.
Kostar ca mellan 40-48kr balen. Är olika klart det finns billigare och dyrare.
Haml:
Fördel:
Gossigt, mjukt (det spelar roll vilken halm man har) och skönt! Billigt (i skåne, vet ej hur det är hos er)Håller hästen varm och skön.
Nakdel:
Tar ej upp kisset så bra. Vissa hästar gillar att äta det (kan bli dyrt i längden). Hästar som äter det blir "bukiga" får häng mage. Går åt en del när man mockar.

:rofl:

Ämelie skrev:
men det är hur som hellst inget som de blir feta av, eftersom de inte innehåller någon näring...

Tror att du inte har läst mitt tidigare inlägg då jag skrev att Korn och havre halm inte var bra för hästar som lätt får kolik.

Så, så är det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 460
Senast: Ainon
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 292
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar