Sv: Strö?

Alla mina hästar står på halm och det fungerar bra, tycker att det är positivt att dom kan stå och pilla och äta hela tiden. Om det blir pölar på golvet under halmen, vilket det blir ibland, brukar jag strö ut lite spån för att suga upp det.
Tycker det trasigaste är när folk låter sina hästar stå på spån för att hästarna ska banta, det är ju inte så mycket tanke bakom det kanske...

Min står på torv. Fördel man kan lätt göra en bädd med torv (spån funkar väll det oxå men inte riktigt lika bra).
Det är billigt att ha bädd, det dammar inte särskilt mycket och det blir bara mer å mer i boxen , så hon får det mjukt å skönt :D
Sedan har vi en svagt damallergisk häst i vårat stall så det är bra att vi har bädd + att det väldigt sällan mockas i vårat stall när hästarna är inne är oxå ett +.

Elin_B skrev:
Undrar vilket strö era hästar står på och vad det finns för för- och nackdelar med olika strömaterial.

Min ponny står på halm. Jag tycker det är mysigt, billigt och håller hästarna sysselsatta och även magarna:smirk:

Har torvbädd. Tjock och fin bädd med löst torv uppepå. Fungerar bra, tar bort allt bajs och ibland lite kiss när det behövs. Sedan lägger jag in ca en bal i veckan.

Har haft både halm & spån & är jattenöjd med båda. Min förra häst stod jättebra på halm men inte den jag har idag så nu har jag 50 % kutter & 50 % råspån= Toklätt att mocka;)

Mina bor i utebox och står på en bädd av torv och spån. Vi hade enbart torv de första fem veckorna och nu strör vi mest med spån men lägger även in lite torv då och då.

Immer

Picasso skrev:
Varför skulle det inte vara lämpligt med halm för kolikhästar???

Korn och havrehalm är de sorterna som hästen gärna äter i stora mängder och är de sorterna som jag syftade på.
Men endel hästar äter ju gärna mycket av vetehalmen oxå...

Våra står på spån, tillräckligt med spån (dvs 15-20 dm när de e packat, de trampar ALDRIG igenom!). Har alltid halm ovanpå utmed ena långsidan så de alltid har ngt att pilla med för syselsättning och magar/tarmar. Har inte haft ngn kissfläck vad jag minns, är de smutsiga så är det för att de lagt sig i ngn bajs som kommit på natten.

Deras boxar är nedsänkta och har "avlopp". Görs helt rena var 3-7 dag beroende på hur rent det är (dvs hur mkt de är inne). Och då är det verkligen helt, sopat golv/brunnar. Sedan läggs det gamla ut och nytt ovanpå (bara det gamla är ju typ dubbelt så mkt som många andra har som max spån :crazy: ). Bajs tas ut efter de gått ut på morgonen och då tas även det "översta" kisset ut, dvs det som ligger en bit ned. Man får alltid skrapa en bit för att komma ned till första blöta fläcken ;) Sedan tas bajs ut efter varje innevistelse. DVs efter lunchen vid halv 2, efter middagen vid 18 och vid nattningen vid 22.

Lever efter den devisen att jag ska kunna sova o min hästsbox och jag mockar gladeligen barfota på sommaren :smirk:

Så... nackdelarna är inte många... lite dyrt nu när vi inte köper från vår nära såg längre. Magproblem får de inte om de har halm oxå...

Vi hade ju som sagt halm på sommaren. Tyckte det var fantastiskt praktiskt! Kissig halm och bajs ut och sedan lades den rena halmen upp längs kanterna då hästen gick ute och kissfläcken kalkades och fick torka under dagen. Extremt praktiskt :)

jag använder torv.

Har även en hosthäst i stallet men den mår alldelse utmärkt nu när jag bytt från spån till torv. Åtminstone vår veterinär rekommenderade torv åt hästar med luftvägspoblem. Detta pga den terpentin som finns i spånet. Terpentin är inte bra för hästarnas luftvägar. Men vi tycker ju att det luktar gott o frächt o så ser ju spån så ljust o bra ut...:crazy:

jo ja vet att det finns dammig torv, svart o äcklig, jag har haft det åxå .. men nu pratar ja om bra torv - sån som man ska använda till hästar..

Min står på huvudsaklingen spån men lägger lite halm övers så att han ngt att tugga på. Fungerar utmärkt han skiter på ett ställe och kissar på ett annat...ganska renlig av sig:)

Elin_B skrev:
Vi hade ju som sagt halm på sommaren. Tyckte det var fantastiskt praktiskt! Kissig halm och bajs ut och sedan lades den rena halmen upp längs kanterna då hästen gick ute och kissfläcken kalkades och fick torka under dagen. Extremt praktiskt :)

Så gör jag med ;) Superbra!

Minna hästar har spån lager mot golvet och så har jag massa halm uppe på det :angel:
Jag tycker att denna lösning är bäst pga att spånet suger upp urinet men vill halm också pga att jag har hästar som tycker om att pillra i halmen.

lånar knapp

Är det bara jag som tycker det är jättebökigt att mocka med kutterspån? Jag får med så himla mycket som är rent. Tycker råspånet är mycket enklare, ur mockningssynpunkt. (Fast kutterspånet är fräschare!)

ni som har "botten" i era boxar.... mockar ni inte ut urinet??
är ni då inte rädda för strålröta etc...??

Använder halm med spån i botten på vintern, enbart spån på sommaren. Endast halm fungerar inte då jag har en valack som kissar extremt mycket inne. Tycker dessutom att halm är svårmockat och att det är svårt att få det riktigt rent på en vettig tidsåtgång.

Menar du bädd? För en botten hoppas jag alla har i sina boxar ;o)

Vi har torv i vårt stall (som jag skrev tidigare tror jag) och bädd.

Lite kalk i botten och gott om torv ovanpå så "tjockar" det ihop sig och blir en stabil bädd så småningom. Allt blött sjunker då till botten, och ovanpå är det torrt och stabilt.
Så eventuell fukt i botten, packad torv i mitten, och torr "lös" torv ovanpå.

Ibland händer det att det är geggigt någonstans när man ska mocka (även kallat pinkus enormus) men då kör man på mer torv och stampar till, alternativt mockar ut just den skvätten.

Undrar fortfarande hur det är med halm under vinterhalvåret. Isolerar det mot kyla lika bra som strömaterial med bädd? Där vi står under sommaren och de använder halm, byter de ut mot torv under vintern.

Någon som vet?:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 460
Senast: Ainon
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 292
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar