Elin_B

Trådstartare
Undrar vilket strö era hästar står på och vad det finns för för- och nackdelar med olika strömaterial.

Sv: Strö?

Min pålle står på halm. Jag tycker att det fungerar bra. Det är varmt, hyfsat lätt att mocka och billigt! En nackdel kan ju förstås vara om hästen äter halmen. :crazy:

Om du har häst/ponny, vad står din på? För- och nackdelar? :d

Min häst står på spån just nu, fördelar är att det suger upp bra & ser fräscht ut (oftast), nackdelen är att det är ganska dammigt.
Förut hade min häst stått på halm, fördelen är att det är billigt, man kan ha mkt och man behöver inte mocka så noga det är bara att skyffla bort, och så är det bra för hästen kan stå och pilla i halmen och småäta. Nackdelen med halm är att det går åt väldigt mkt (fast det är billigt) och så är det inte bra för tjocka hästar.

Jag blandar spån(dammfritt) med torv(inte dammfritt:smirk: ) och vattnar lite i början. Har dammkänslig häst men det funkar utmärkt med detta som strö.

Min häst står på torv. Fungerar itne spec bra då han står inne mkt och bädden orsakar strålröta på honom.. Vill eg. ha spån, men i stort inackorderingsstall har man inte mkt talan...
Däremot skyddar bädden mot kyla ganska bra.

Min tidigare ponny stod på halm på somrarna på landet. Han åt inte spec mkt av det. Tog sig en liten munsbit då och då, men eftersom han gick på bete o då han stod inne hade fri tillgång till hö så var han itne så intresserad :)
Det var nog det bästa materialet jag mockat osv, och kändes bra mkt fräschare än torven. Men håller det verkligen värmen bra då? Jag vet att de som äger stallet där ute byter till torv på vintern för att isolera...

Spån är som sagt fräscht och bättre för hans "sura" hovar, men han har lite ögonproblem. Tror ni det kan förvärra det då det dammar osv?

Elin_B skrev:
Min häst står på torv. Fungerar itne spec bra då han står inne mkt och bädden orsakar strålröta på honom.. Vill eg. ha spån, men i stort inackorderingsstall har man inte mkt talan...

Vi har också torv, och en av hästarna får problem med hovarna när vi stallar in på hösten. I år har hästägaren torvbädd i botten, med halm ovanpå - och hovarna har varit jättefina. Tungmockat :angel: men det tycker hon är värt om hans hovar är bra. Ett tips kanske?
-----
I övrigt är jag helnöjd med torven. Har bädd i botten, och mockar bara ut "pluttarna". Om hästen bara kunde låta bli att trampa sönder "bollarna" hade jag varit ännu nöjdare :p .
Nackdelar med torv kan vara att det dammar innan bädden lagt sig, och det kan vara svårt att se pluttarna om det är lite mörkt i boxen. Men i övrigt gillar jag verkligen torven!

Om din häst får strålröta av bädden är den inte ren. Mocka ur allt urin...Allt! Om bädden är lite dammig, vilket är vanligt med torv, kan du vattna ytan med lite vatten som binder hop dammet...Torv ger inte strålröta om den sköts rätt.:cool:

Joo, men så är det inte heller jag som mockar. Stallet har "helservice" med mockning/fodring/utsläpp, allt. Måste vara så då jag går i skolan 8-5. Men då torven (bädden) alltid har en viss fuktighet måste den ju kunna ge strålröta iochmed syrebristen när hästen står inne mkt. Och det blir en hel del då det gäller innerstan med begränsad tillgång till hagar mm.

Är torv billigare än spån?

Du kan ju alltid mocka "efter" att den som har hand om mockningen redan gjort iordning din box. Så att du är säker på att den blir helt ren. Bara för att någon annan mockar så betyder det ju inte att inte du oxå kan göra det :smirk:

/En som oxå har fullservice i sitt stall men mockar själv för att det inte blir ordentligt gjort annars... Min häst box ska vara perfekt :love:

Min absoluta "drömbädd" är 50% torv och 50% spån. Just nu har dock Girl halm i sin bädd, vilket jag tycker är enormt svårmockat och allmänt bökigt.

jag har spån bädd.
underst är det fint sågat spån ca 15 cm packat. (heter det typ "råspån" ?)
sedan är det 'råspån' och kutterspån blandat för att göra det luftigt och jag tycker det ser finare ut :angel:
det är väldigt lätt att mocka i!

Det stämmer. Jag hade torv då min häst var hosthäst och inte tålde att stå på halm eller sågspån (dammsuget). Torv dammar på ett helt annat sätt än halm och spån och är mycket bättre för hosthästar. Om bädden sköts ordentligt får inte hästen hovröta och det är varje hästägares plikt att hästen sköts ordentligt.

Nej, hästen ska inte få strålröta på en välskött torvbädd. Med tanke på att hästen står inne mycket skall mockning ske mer än en gång om dagen i så fall.

min står på enbart halm, jag tycker bäst om halm sålänge den är fräsch, om man inte får tag på bra halm ska man ha spån!

Min står på torv och det är helt ok. Blir lite klafsigt på nån fläck typ varje dag, men då ta rjag ut det. Men det är dyrt! 75 kronor/bal :o

Finns för- och nackdelar med alla strömedel.
Själv föredrar jag kutterspån (kemikal- och dammfritt)med lite vetehalm som hästen kan plocka, lättmockat och ljust.
Nackdelarna är att det inte är ätbart och dyrt.

Fördelarna med halm är att hästen är syselsatt, är ljust och ser trevligt ut om det sköts på rätt sätt och billigt.
Nackdelarna är att det är arbetskrävande och tar mycket plats, inte lämpligt för kolikhästar, halmbädd kräver skicklig skötsel för att det inte ska bli ammoniakdoft, tyvärr har jag sett det i många stall... (Vet de inte vad kalk är för något?)

Nackdelar med torv: tycker det ger ett mörkt och tråkigt intryck, tycker att det dammar och man blir helt svart i hela ansiktet, specielt när man är förkyld och blir helt svart i näsan, ofrächt. Hästen blir inte sysselsatt. Torv som packas i hästens hovar kan oxå ge upphov till hovböld
Fördelen är att det är eftertraktat gödningsmedel.

Sen har vi ju oxå papper, som är dammfritt.
Kan vara svårt att få tag på, blåser iväg på gödselstacken.

Fri tillgång på grovfoder håller hästen sysselsatt...så det spelar ingen roll att mina går på 50/50 torv och kutterspån. Rent vatten förhindrar att bädden dammar, behövs inte mycket för det. A och O är att bädden hålls ren dock:cool:

Min häst står nu på Spån.
Är lättmockat, enkelt att se var skiten o pisset är efter som han gärna gömmer och bra att han inte äter upp sitt strö.
Stod förut på Halm, det var bra för att då hade han att pyssla med men annars är det mera svår mockat tycker jag.

Det bästa vore nog spån med lite syssel halm överst.

EmmaJo skrev:
Fördelarna med halm ... Nackdelarna är att det är arbetskrävande och tar mycket plats, inte lämpligt för kolikhästar...

Varför skulle det inte vara lämpligt med halm för kolikhästar???

Liknande trådar

Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 460
Senast: Ainon
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 292
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar