dreamhorse
Trådstartare
Min häst grisar ner en del har provat kutterspån..funkade sådär tycker det är smutsigt efter 3 dagar.. har sedan använt spånpellets funkade lite bättre..finns det annat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett tips är att nästa gång du mockar lägg en hög med hästens bajs i den hörna hästen lägger det mesta.Mocka resten rent.Prova ett tag , de brukar då börja lägga "all" bajs i denna hörna
funkar det medJag har hört att det ska vara en hög av någon annan hästs bajs, men har inte provat själv och vet ingen som provat så jag har inget belägg för om det funkar
Lägg en rejäl bädd av uppblött spånpellets (ca 10 l vatten per säck), minst två säckar per kvadratmeter box, inga nakna golvytor. Mocka bara bajshögar och det ytligaste kisset första dagarna, tills hästen har trampat ihop bädden ordentligt. Sen kan du börja mocka ut kissfläckarna, men rör inte bädden på de ställena där hästen inte kissar utan låt den ligga som en stabil botten. Det gör så att det kissiga spånet ligger still och inte blandar sig med allt annat hela tiden.
Många har alldeles för lite strö i boxarna, och då blir det skitigt eftersom hästarna lätt kan vispa runt det. Tjockare bäddar ligger mer still.
Spånpellets med halm ovanför.Min häst grisar ner en del har provat kutterspån..funkade sådär tycker det är smutsigt efter 3 dagar.. har sedan använt spånpellets funkade lite bättre..finns det annat?
Har haft en riktig skitgris och kutterspån var det absolut värsta jag haft henne på. För henne fungerade torv allra bäst eftersom det var luktfritt. Spånpellets funkade också för skiten la sig ovanpå och var enkel att hitta. Minus för att det kan lukta om man har en häst som kissar väldig mycket, vilket min tant gjorde.
Spånpellets blandat med torv är det som funkat bäst på skitgrisen i stallet. Han kissar bara inne och gräver ner skiten.. . 1/2 torv och 2 säckar pellets går det åt i veckan, men boxen är torr och fräsch. Funkar ej med bädd utan får ta ut allt blött varje dag, och försöker ha rejält med underlag för att det ändå skall hålla sig mjukt och torrt
Ja, det beror ju såklart på vart man handlar sitt strö. Står inackorderad och köper ströet i stallet, med denna blandning så snittar vi 150kr i veckan, vilket ändå känns helt rimligt. När han stod på enbart halmpellets, som han dessutom åt, kunde det gå 3-4 säckar a 80kr styck per veckaSamma här! Torv plus träpiller (kanske samma som spånpellets?) Funkar bäst, men hästen är ändå dyr i drift när det kommer till strö, typ dubbelt så dyr som de andra....
Ja, det beror ju såklart på vart man handlar sitt strö. Står inackorderad och köper ströet i stallet, med denna blandning så snittar vi 150kr i veckan, vilket ändå känns helt rimligt. När han stod på enbart halmpellets, som han dessutom åt, kunde det gå 3-4 säckar a 80kr styck per vecka
Men oj!! Det var mycket, kanske måste omvärdera min uppfattning om hästen som ”skitgrisen” . 1/2 bal torv och 2 säckar pellets brukar vara tillräckligt. Ute 8-16 och rider oftast på kvällenEn dålig vecka gör vi av med 2 balar torv och två säckar träpiller..
Men det beror såklart på utetiden också.