Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gör likadantVi blandar spånpellets med kutterspån.
Det är ofta så individuellt men jag hade gjort en bädd med torv i botten och sedan växlat med torv/kutterspån som övre lager. Alltid hö/halm med lägre värden ä grovfodret att pilla med i någon väska/nät så att hästen är sysselsatt o håller magen igång.Vad skulle ni välja för strö till en extremt grisig häst som behöver boxvila? Hästen skiter i princip över hela boxen, trampar sen sönder bollarna och trampar sen ner dom i underlaget.
Jag har inte haft några med problem med torv som underlag, tycker i såfall partiklar från spån kan vara värre ur andningssynpunkt. Haft en hel del sår på min häst som stod på torv innan och är det skorpa har jag inte upplevt några problem alls, färska eller öppna sår kan behöva täckas om de är stora eller djupa, små skrap eller mindre trampsår har funkat bra med bara en blåspray på. Men de är individer och olika känsliga, har dock fullblod nu och på henne har det funkat.Tack för input! Hästen kommer förhoppningsvis hem om några dagar ifall allt fortsätter att gå åt rätt håll.
Hon har ett sår på hasen som visserligen är bandagerat och med skorpa på men som ska hållas rent. Hur skulle det gå ihop med torv? Hade alltid torv tidigare men har glömt bort ifall det är bra eller dåligt för sår.