Strö i ligghallen

_Smulan_

Trådstartare
Vad är det bästa ströet i ligghallen? Står och väljer mellan torv och spån... Hade tänkt ta spån men sen tänkte jag på att det kanske är bättre ju mörkare det är i ligghallen (=torv) för insekternas skull. Hästarna går ju gärna in i ligghallen när insektsplågan är som värst och dessa brukar ju inte följa med in om det är mörkt därinne. Fast spån är ju lättare att mocka...:confused:
Vad tycker ni?
 
Sv: Strö i ligghallen

Personligen hade jag valt halm, som andra handsval hade jag tagit torven och spånet endast som sistahandsalternativ...
 
Sv: Strö i ligghallen

Men torv fryser väl och blir hårt... Därför det finns torvmix att köpa som är blandat med spån.
Jag hade också valt halm som förstahands val.
 
Sv: Strö i ligghallen

Självklart hade jag valt halm i en ligghall. Varför torv eller spån? Känns helt fel för mig.
 
Sv: Strö i ligghallen

Ett lager torv i botten och spån över har jag.
Men dom flesta föredrar halm.
 
Sv: Strö i ligghallen

foldar skrev:
Självklart hade jag valt halm i en ligghall. Varför torv eller spån? Känns helt fel för mig.
För att det är så krångligt att mocka ut (hitta skitarna osv,det blir ändå bara typ 5 skitar i kvartalet eftsom dom bara går in när dom får kraftfoder; när det regnar står dom nästan alltid i skogen) och blir ojämnt fort när dom gräver runt bädden med hovarna (det är "jordgolv" under). Det är lättare att jämna till torv eller spån...
Ska i vilket fall som helst ha lite halm ovanpå...:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 272
Senast: Görel
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 793
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 540
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp