Stretcha ländryggen?

Idag gör det - hittills - mest ont i området kring högra skinkan. Jag hittade ett amerikanskt dunderliniment i badrumsskåpet, så nu har skinkan fått sig en omgång..... :devil::D !!
 
Har de senaste dagarna fått ont i ländryggen. Det är inte konstant, men väldigt irriterande för när det "slår till" kan jag knappt inte räta upp mig..... Det är alltså när jag har suttit en stund på något visst sätt, eller böjt mig ner och gjort något, som det händer. Man riktigt känner hur musklerna krampar. Fruktansvärt irriterande :meh:.

Det känns som om något typ av stretching skulle kunna hjälpa - men vilken :confused: ?? Jag använder en tennisboll att sitta emot i soffan, och det verkar som om den typen av massage också hjälper en del.
Göra som när man ska nå tårna med fingertopparna men böja knäna lite och istället lägga armarna i kors så de hänger och dinglar så. Det stretchar korsryggen och hela baksidan lår. typ stå som en märla.

Övriga grejer som kan fungera om man har ont i ryggen eller knäna eller hälsporre. Stretcha baksidan vaden, ha den jätterak, böj inte knäet. Stretcha framsidan låret. (om jag kör alla dem så brukar något av dessa vara grejen)
 
Övning 3 i första videon hade brutit benen på mig :nailbiting:
Jag hade för det första inte kommit ner , sen hade knäna behövt bytas ut . Hur tror man att en orörlig stel människa ska kunna göra det utan medhjälpare som plockar upp en efteråt?
Jag hade ont i piriformis för ett tag sen och en del av de rörelserna funkade faktiskt , om än lite mindre våldsamma . Men det blev bra så jag kan trots allt rekommendera dem.
 
Jag har fått från sjukgymnasten att jag ska ligga på mage, sätter händerna i höjd med öronen axelbrett isär, sen göra som armhävningar, men att höften och benen ska vara kvar på golvet. Målet är att till sist ha raka armar, göra 10 st varannan vaken timme.
När jag jobbade skulle jag istället stå höftbrett isär med benen, händerna på rumpan och sen trycka fram höften, känns nästan som man står å "luft juckar". 10 st igen och varannan vaken timme, den gjorde jag enbart när jag ej kunde göra den andra.
 
Göra som när man ska nå tårna med fingertopparna men böja knäna lite och istället lägga armarna i kors så de hänger och dinglar så. Det stretchar korsryggen och hela baksidan lår. typ stå som en märla.

Jag fick ont precis pga den övningen 😶 Den fysio jag pratade med menade att man ska vara försiktig med att hänga framåt då man lätt överbelastar. Att böja knäna och framför allt ta emot med core-muskulaturen är jätteviktigt i de övningarna, fick jag lära mig. Hen rekommenderade att man ligger på rygg med benen upp mot en vägg istället - samma stretch men utan att ryggen belastas.

Sen beror det nog givetvis på varför man har ont :)
 
Ja, de kändes riktigt bra :up: ! Det tar emot på en del ställen när jag gör dem, så jag antar att det betyder att övningarna behövs........
När det tar emot ska man fortsätta, de övningarna minns jag att man börjar med 20st, gör alla 3, sen gör om nu 30st på alla tre, sen göra om sista gången och då 40st. Ju mer man gör dom ju rörligare blir man.
 
Jo, det är nog höftböjaren som spökar. Har haft problem med det förut, och fått hjälp hos naprapat. Min fd naprapat (eller, jag såg faktiskt att hon har ett LITET antal tider att boka igen :bow:) brukar säga att man till och med kan få som typ "ägglossningssmärta" av en tight höftböjare. Det stämmer nog på mig, för när hon manipulerar brukar jag känna av behandlingen liksom igenom hela kroppen - både på fram- och baksida. Stelheten är väldigt lik just nu. Den känns av i ungefär samma områden. Men jag är helt klart MYCKET bättre idag - tack och lov :) ! Jag har promenerat, jag stretchar, försöker att inte sitta stilla så mycket, osv. Har inte heller haft några episoder idag när jag har gått dubbelvikt pga krampade muskler.
 
Om det är ryggskottskänningar så har även jag fått tipset som @TheRedLightning beskriver.
Sen är promenader bra!
Jag kan få känningar i ländryggen men det hålls borta om jag promenerar regelbundet. Brukar gå till jobbet några gånger i veckan eller så, det hjälper.
 
Om det är ryggskottskänningar så har även jag fått tipset som @TheRedLightning beskriver.
Sen är promenader bra!
Jag kan få känningar i ländryggen men det hålls borta om jag promenerar regelbundet. Brukar gå till jobbet några gånger i veckan eller så, det hjälper.
Just de ja, promenader glömde jag. :o Fått det tipset också, men är skitdålig på att följa det själv, speciellt nu när vädret och årstiden är så upp-piggande. 😅
 
Om det är ryggskottskänningar så har även jag fått tipset som @TheRedLightning beskriver.
Sen är promenader bra!
Jag kan få känningar i ländryggen men det hålls borta om jag promenerar regelbundet. Brukar gå till jobbet några gånger i veckan eller så, det hjälper.
Promenader är toppen :) ! Det rekommenderar naprapaten också. Jag höll igång riktigt bra sedan i somras, men nu de senaste veckorna har det mestadels blivit promenader på helgerna och det räcker ju inte riktigt.... Men SNART blir det ljusare igen och då blir det lättare att komma ut :) !
 
Promenader är toppen :) ! Det rekommenderar naprapaten också. Jag höll igång riktigt bra sedan i somras, men nu de senaste veckorna har det mestadels blivit promenader på helgerna och det räcker ju inte riktigt.... Men SNART blir det ljusare igen och då blir det lättare att komma ut :) !
Det behöver ju inte vara så långa promenader, viktigare att det sker regelbundet. 10-15 minuter är jättebra.
 
Jag fick ont precis pga den övningen 😶 Den fysio jag pratade med menade att man ska vara försiktig med att hänga framåt då man lätt överbelastar. Att böja knäna och framför allt ta emot med core-muskulaturen är jätteviktigt i de övningarna, fick jag lära mig. Hen rekommenderade att man ligger på rygg med benen upp mot en vägg istället - samma stretch men utan att ryggen belastas.

Sen beror det nog givetvis på varför man har ont :)
Antagligen, den är väldigt bra för mig, men jag har speciellt ont i höften. (tror jag dessutom skrev böja knäna eftersom det var halva poängen, nämligen att stretcha baksidan av låren och det gör man inte om man inte böjer knäna.)
 
Promenader är toppen :) ! Det rekommenderar naprapaten också. Jag höll igång riktigt bra sedan i somras, men nu de senaste veckorna har det mestadels blivit promenader på helgerna och det räcker ju inte riktigt.... Men SNART blir det ljusare igen och då blir det lättare att komma ut :) !
Kolla förresten också var du sitter om du sitter mycket på en plats. Tex har vi en grop i soffan, om man sitter mycket på den platsen får man ont i höften pga att man sitter snett, men inte tänker på det.

Tex om du alltid sitter hopkrupen i en fåtölj med benen åt vänster, kanske det kan vara bra att växla ibland till benen åt höger. Bara som en idé (ingenting jag hört som tips från någon).
 
Kolla förresten också var du sitter om du sitter mycket på en plats. Tex har vi en grop i soffan, om man sitter mycket på den platsen får man ont i höften pga att man sitter snett, men inte tänker på det.

Tex om du alltid sitter hopkrupen i en fåtölj med benen åt vänster, kanske det kan vara bra att växla ibland till benen åt höger. Bara som en idé (ingenting jag hört som tips från någon).
Alldeles sant. Jag är HOPPLÖS på att sitta snett på jobbet, t.ex. Ofta lägger jag upp vänster ben under mig på kontorsstolen - såpass ofta att det syns slitage i tyget där min fot hamnar när jag flyttar den upp och ner.......
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 366
Senast: tott
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 783
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 718
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp