Stretcha ländryggen?

bettysmatte

Trådstartare
Har de senaste dagarna fått ont i ländryggen. Det är inte konstant, men väldigt irriterande för när det "slår till" kan jag knappt inte räta upp mig..... Det är alltså när jag har suttit en stund på något visst sätt, eller böjt mig ner och gjort något, som det händer. Man riktigt känner hur musklerna krampar. Fruktansvärt irriterande :meh:.

Det känns som om något typ av stretching skulle kunna hjälpa - men vilken :confused: ?? Jag använder en tennisboll att sitta emot i soffan, och det verkar som om den typen av massage också hjälper en del.
 
Styrkekramar. Den enda jag vet är om du ligger på rygg och drar upp ena benet. Kiropraktor? Sjukgymnast?
 
Sen kör jag metoden töjer, släpper lite och töjer igen, släpper lite och så töjer igen typ istället för att köra bara statisk stretch, min naprapat rekommenderade den metoden.
 
Effekten brukar inte bli omedelbar utan kör några gånger om dagen i en vecka så brukar det ha gett med sig beroende på hur stel du är. Töja ut stela och korta muskler är oftast ingenting man gör i en handvändning.
 
Jo, det skulle jag nog behöva igen. Känns dock lite krångligt nu i jul- och nyårshelgerna....

Jag har en sån karl hemma nu. Som är kiropraktor. Han går som ett vinkeljärn och måste få tag i en kollega för att få väck skiten.

Tills vidare får han försöka lyckas manipulera sig själv med en ryggrulle i trä, lite lik denna. Jag rullar mig också ibland då sambon är borta och jag risig. Det är inte garanterat fullt släpp av låsningar. Men i land ger det mkt lindring iaf.
https://bodymindcompany.se/shop/earthlitemassagerulle-4031p.html

622FB6F0-A3DF-4B77-9DB1-D24F1199B92E.jpeg
 
Exakt så ser jag ut då och då - fruktansvärt irriterande :mad: ! Det sitter mest på höger sida, och jag kan till och med hitta en öm punkt där det är som allra värst......

Låter som ryggskott tycker jag som lekman. Det ska en kiro kunna fixa.

Tråkig timeing nu bara!
Ev kanske det finns någon med akuttid på mån?
Krya!
 
Låter som ryggskott tycker jag som lekman.
Ja, det gör väl nästan det, va? Dock trodde jag att ryggskott var mer "konstant"? Detta slår ju till lite då och då under dagen.... Jag sörjer att min bästa naprapat slutade (hennes händer höll inte för yrket tyvärr)...... :(
 
Ja, det gör väl nästan det, va? Dock trodde jag att ryggskott var mer "konstant"? Detta slår ju till lite då och då under dagen.... Jag sörjer att min bästa naprapat slutade (hennes händer höll inte för yrket tyvärr)...... :(

Det kan triggas av vissa rörelser/lägen vad jag fattat på de vinkeljärn som kommit inhasande hem till oss akut.
Sambon har inte ont i alla lägen heller då han har ryggskott.
 
Att ligga på rygg på hårt underlag, dra upp ett eller båda knäna mot magen (så mycket det går utan att det gör ont) och rulla försiktigt i sidled kan lindra. Det blir som en lätt massage.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 366
Senast: tott
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 783
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 718
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp