Stressat, dräktigt sto

Tabasco

Trådstartare
Jag har ett dräktigt sto som beräknas föla i mitten på juli.
Hon har stått hos mig sedan augusti 2009.
En känslig dam som tyvärr fått flytta runt vilket verkar ha gjort henne stressad.
När hon kom gick hon inte att fånga i hagen första månaden, hon vandrade i boxen
samt stressade upp sig över småsaker.
Sen hon kom hit har hon stått i litet stall, i vinter med endast en kompis, mycket
utevistelse samt samma personer som hanterar henne. Allt detta har gjort henne
betydligt lugnare och mer harmonisk.

Men mitt dilemma är när jag ska ut och rida den andra hästen.
Eftersom det bara är de två så får hon stå kvar i boxen.
Jag trodde att hon skulle vänja sig men icke. Hon får inte panik och blir inte hysterisk
vilket vallacken blir om han blir ensam men hon vandrar och vandrar och vandrar...
När jag kommer tillbaka är hon svettig.
Jag bekymrar mig över den lilla i magen, det känns inte alls bra att hon blir stressad
när hon är dräktig.

Hur skadligt är det egentligen? Bör jag ställa av vallacken tills fölet är fött?

Sv: Stressat, dräktigt sto

Har du ridbana så kanske du kan sätta henne i hagen intill när du rider?

Tyvärr har jag ingen ridbana och att rida i/brevid hagen är inte möjligt då vi har
ca 70 cm snö...

Du har inte möjlighet att typ låna en shettis som extra sällskap? Det kan hjälpa, men vissa nöjer sig tyvärr inte med bara sällskap. Har ett sto som blir lite sådär bara en av hennes 8 medmorsor går ut ur stallet.... Men hon har aldrig kastat ett föl.

Ni kommer med bra förslag men det går tyvärr inte.
Finns dels inget utrymme för ytterligare en häst, om så ens en liten shettis, och damen
kan vara ganska kräsen när det gäller nya hästar så bara det kan väl bli en stressig
grej för henne.
Nu är stoet inte skott=inga broddar och vi bor så illa till att jag måste ut en bra bit på en ganska
hårt trafikerad väg om jag ska rida.

Jag uppskattar era svar men det jag egentligen vill veta är om det är farligt
för fölet att stoet upplever denna stressen nästan dagligen?
Finns det risk att hon kastar eller ska jag sluta noja och oroa mig?

Risk för kastning ökar alltid avsevärt då dräktiga ston blir stressade.

Störst risk är då dom första 45 dygnen och dom sista tre månaderna.
Men även den övriga dräktighetstiden är "känslig"

AM

Står hon i stor fölbox eller normalstor box? För jag tänkte att om hon stod i stor fölbox så kunde du ju kanske låna en shettis (som eigollet sa) och om de trivs ordentligt bra kunde de kanske stå i samma box, om du inte har en annan box där du kan ha en till häst. Kanske en dum idé, men någon lösning måste du ju komma på. Kan knappast vara bra för stoet att stressa så.

Jag håller inte på med hästar för tillfället, så kanske har detta med "dela box" blivit vanligare. MEN för egen del har jag stött på det i några få fall:

1. Hästar som vuxit upp tillsammans. Ofta ganska små ponnyer som delat en fullstor box.

2. Föl under avvänjning som får stöd av varandra.

Att ställa in en främmande shettis till ett dräktigt sto som inte gillar andra hästar tycker jag verkar livsfarligt! PRECIS ALLT kan ju gå fel. Och hur löser man det med utfodring? Fattar det som att stoet inte är shettis självt. Hon lär ju behöva betydligt mer och behöver få ta sin tid att äta. Det kommer ju att bli ett nytt stressmoment.

Vad ska man säga till shettisägaren: "Hej, kan jag få låna din shettis men h*n kanske dör?"

Ställa av valacken låter väl som den enklaste lösningen. En enkel sak man kan prova (om det inte redan är gjort) är att ha soft, klassisk musik på lagom volym i stallet när valacken är ute. Men om stoet är så pass känsligt tvivlar jag på att det hjälper tillräckligt mycket.

Du får väl väga nöjet med att rida ut på valacken mot att hon kastar fölet.

*kl*
Nja, jag hade inte heller delat box med shettis, det känns farligt. Duger människor som sällskap? När du är ute och rider kanske dotter/sambo/kompis kan underhålla med lite pyssel och mys?...

Släppa ihop henne med främmande häst är mer stressande för henne än att bli
lämnad ensam, en bestämd dam som ogillar nya hästar i sin lilla flock.

Vädret är ändå inte det bästa för ridning så vallacken får helt enkelt vila tills
betessläppet då de får grannar i beteshagen brevid så hon håller sig lugn.

Tack för svaren

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Magnum
·
Hästvård Behöver lite tips och råd. Har ett 13-årigt dräktigt sto som ska få sitt första föl i mitten på maj. Allt har gått väldigt bra...
Svar
1
· Visningar
816
Senast: MonteRose
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 727
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?