Tabasco
Trådstartare
Jag har ett dräktigt sto som beräknas föla i mitten på juli.
Hon har stått hos mig sedan augusti 2009.
En känslig dam som tyvärr fått flytta runt vilket verkar ha gjort henne stressad.
När hon kom gick hon inte att fånga i hagen första månaden, hon vandrade i boxen
samt stressade upp sig över småsaker.
Sen hon kom hit har hon stått i litet stall, i vinter med endast en kompis, mycket
utevistelse samt samma personer som hanterar henne. Allt detta har gjort henne
betydligt lugnare och mer harmonisk.
Men mitt dilemma är när jag ska ut och rida den andra hästen.
Eftersom det bara är de två så får hon stå kvar i boxen.
Jag trodde att hon skulle vänja sig men icke. Hon får inte panik och blir inte hysterisk
vilket vallacken blir om han blir ensam men hon vandrar och vandrar och vandrar...
När jag kommer tillbaka är hon svettig.
Jag bekymrar mig över den lilla i magen, det känns inte alls bra att hon blir stressad
när hon är dräktig.
Hur skadligt är det egentligen? Bör jag ställa av vallacken tills fölet är fött?
Hon har stått hos mig sedan augusti 2009.
En känslig dam som tyvärr fått flytta runt vilket verkar ha gjort henne stressad.
När hon kom gick hon inte att fånga i hagen första månaden, hon vandrade i boxen
samt stressade upp sig över småsaker.
Sen hon kom hit har hon stått i litet stall, i vinter med endast en kompis, mycket
utevistelse samt samma personer som hanterar henne. Allt detta har gjort henne
betydligt lugnare och mer harmonisk.
Men mitt dilemma är när jag ska ut och rida den andra hästen.
Eftersom det bara är de två så får hon stå kvar i boxen.
Jag trodde att hon skulle vänja sig men icke. Hon får inte panik och blir inte hysterisk
vilket vallacken blir om han blir ensam men hon vandrar och vandrar och vandrar...
När jag kommer tillbaka är hon svettig.
Jag bekymrar mig över den lilla i magen, det känns inte alls bra att hon blir stressad
när hon är dräktig.
Hur skadligt är det egentligen? Bör jag ställa av vallacken tills fölet är fött?