Stressad vid platsliggning

movi

Trådstartare
Min jycke har blivit påhoppad två (tre?) gånger under platsliggningen, så nu funkar inte det momentet längre.
Samma hund har även flugit på honom när han suttit bakom grindarna i bilen, alltså gjort utfall upp på grindarna.

Ligger nu på helspänn och kollar ifall det kommer en hund, och reser sig sen upp. När han reser sig upp så är det inte för att springa från plan eller till annan hund, utan han går mot mig.

Gör jag rätt om jag börjar om, väldigt korta pass och utan störning och lite lugnande kel när det är "slut"?
Eller blir det dalt? Jag vill ju ha bort stressen över liggandet.

Tips mottages tacksamt.

Sv: Stressad vid platsliggning

Jag har lite samma problem som nu, fast Ebun har inte blivit påhoppad. Hon är osäker i platsen ändå.

Jag har börjat om från början. Tränar ensamma och på kända platser -hemma eller på hemmaklubben när det är lugnt. Korta pass. För oss funkar det bättre om jag rör lite på mej under tiden. Står stilla en stund, går framför och snett framför henne för att sedan gå fram och berömma. Går ifrån henne en stund till och sen avslutar jag momentet.

De få tillfällen vi tränar med andra hundar ligger hon långt ifrån de andra och gärna lite snett framför så hon har koll på de andra hundarna.

Hoppas detta kanske kan hjälpa er lite. Om inte annat kommer vi nog båda få bra tips av andra;)

Jag hade helt klart börjat om. Jag är otroligt noga med just platsliggning. Aldrig att jag går ifrån hunden om jag inte känner att detta fixar den galant. Man tjänar på det i längden.
Nu tränar och tävlar inte jag detta längre, men när jag gjorde det så kunde jag stå kvar hos min hund hur länge som helst, eller bara lämna nån meter. Jag tycker folk lämnar sina hundar alldeles för tidigt och för länge.
Blir hunden trygg och klarar av 3 minuter och man endast lämnar den 3 meter, ja då klarar den även 30 meter och 10 minuter. Trygghet och säkerhet är det viktigaste, inte att gå för fort fram. Då misslyckas man alltid.

Jag skulle göra som du redan gör med ett tillägg, generalisering. Att du övar platsliggning lite överallt, inte bara på plan.

Tack för alla svar

Då är jag i alla fall på rätt spår, och jo vi tränar lite platsliggning överallt, men i korta pass, kan bli på gårdsplanen, på grusvägen, i skogen, köksgolvet, men än så länge utan störningar, det får komma vart efter han blir säkrare.

Plocka bort andra hundar och stärk hunden utanför lydnadsplanen. Byt ut "Uh, ligga still = andra hundar biter mig" mot "Mysigt, här ligger jag och tar det lugnt".

Gör det lekfullt, mysigt och enkelt. Hunden lyckas, och hinner aldrig reflektera över obehag. Misslyckas hunden (Går upp, blir osäker) blir det ett litet "Oj, vad tokigt!" från dig och så försöker ni igen. Misslyckas hunden gång på gång stärks den inte.

Gör det till en utmaning för hunden att ligga still. Matte fjantar sig, men bara när jag ligger stilla får jag leka med henne. Bollen flyger genom luften, men jag får bara ta den om jag ligger helt still. Men akta dig för att gå för fort fram, och belöna INTE hunden när den ligger på helspänn. Belöna när hunden landat. Ligger hunden på helspänn kan du få pip, stress, att den skruvar på sig. Utmana hunden till att ligga lugnt och stilla trots yttre påverkan. Men glöm för den sakens skull inte bort att hunden ska kunna ligga lugn och matte är lugn med, och allt är dödstyst runt omkring ;)

En enklare väg att gå är att "mata" hunden lugn, använda godis. Jag tycker dock inte du ska vara rädd för att utmana hunden med aktivitet som den inte får delta i annat än på dina villkor.

Och träna för guds skull inte platsliggning i närheten av "angriparen" igen. Om detta skett på en brukshundklubb skulle jag tagit upp frågan och i stort sett krävt att hunden inte får vara okopplad i samband med träning för än matte/husse har ordentlig jävla stenkoll på hunden. Jag hade blivit asförbannad om det var på min klubb.

Senast ändrad:

Håller med squarepants. När du börjar träna platsliggning med andra hundar igen så se till att det är "gamla rävar" som verkligen ligger kvar vad som än händer. Blir så förbannad på folk som lämnar sina hundar alldeles för tidigt och förstör för andra genom att de hoppar på andras hundar. Det kan förstöra en blivande tävlingshund för lång tid framöver och ger en massa extra arbete för hundföraren. Ett jävla otyg är det med folk som överskattar sina jyckar. :mad:

Tyvärr är jag ju där själv just nu "Ett jävla otyg är det med folk som överskattar sina jyckar", att jag har en hund som reser sig upp, och stör andra, men i och för sig så har jag ju slutat lagt honom bland andra hundar!

I samband med detta, så övar vi även läggande under gång, och jag tror att även detta förvirrar, som samtidigt övar på platsliggning...
Två liknande moment men med helt olika utgångslägen/utgångspunkter.
Eller?

Men imorgon ska jag träffa instruktören innan kursen börjar har vi kommit överens om!

Jag tror vi har kommit in lite i en ond cirkel, för jag kan ibland känna mig stressad över detta redan innan vi nått plan, att "ja vi misslyckas väl"... Han är stressad och spanar runt, jag blir stressad över detta och katastrofen är ett faktum...
Satans jävlar vad surt det kan bli när man får ett moment förstört...

Tyvärr är jag ju där själv just nu "Ett jävla otyg är det med folk som överskattar sina jyckar", att jag har en hund som reser sig upp, och stör andra, men i och för sig så har jag ju slutat lagt honom bland andra hundar!

I samband med detta, så övar vi även läggande under gång, och jag tror att även detta förvirrar, som samtidigt övar på platsliggning...
Två liknande moment men med helt olika utgångslägen/utgångspunkter.
Eller?

Men imorgon ska jag träffa instruktören innan kursen börjar har vi kommit överens om!

Jag tror vi har kommit in lite i en ond cirkel, för jag kan ibland känna mig stressad över detta redan innan vi nått plan, att "ja vi misslyckas väl"... Han är stressad och spanar runt, jag blir stressad över detta och katastrofen är ett faktum...
Satans jävlar vad surt det kan bli när man får ett moment förstört...

Det är två skilda moment för hunden men likheten är att hunden får inte gå upp förrän den får kommando att göra det så det går bra att träna dem samtidigt. Skillnaden mellan dem som överskattar och dig är att du för hoppningsvis inte låter din hund hoppa på någon annans hund. Jag hade ett "stanna kvar"-kommando som var befäst innan jag började lämna min hund i platsliggningen. Du har inte funderat på att ha ett eget till läggandet och ett annat kommando till platsliggningen? Fungerar "stanna kvar" för det får du faktiskt kommendera innan du lämnar din hund? Om än för en meter bara.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 519
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 682
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 996
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
3 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka