stressad hund

S

smulizzzz

Hejsan vet inte riktigt va jag ska ta mig till nu. har en 9mån blandras kille (shäfer, collie, labbe). problemet e det att han kan inte va eensam hemma. han blir så oerhört stressad o står o tok skäller. har även ätit upp vissa grejer. har börjat me att lämna honom korta stunder men det verkar inte funka. ibland får jag inte ens gå in på toa i fred. nu till problemet ska snart börja jobba o jag vill inte ta bort honom eller sälja honom. e rädd att han kommer bli någon slags vandrings pokal. han e väldigt speciell då han har varit misskött som valp. finns det nån här som har haft samma problem. tacksam för alla svar.

Sv: stressad hund

Låter som om din hund är lite understimulerad..

Din hund har ju inte några direkt "lätta" raser i sig, dessa raser kräver var för sig en hel del motion ( såväl fysiskt som psykiskt )

Jag skulle råda dig till att börja träna mer med din hund och sedan börja helt om med ensamhetsträningen..
Låt honom "jobba" mer mentalt en tid innan du ska lämna honom och sedan så lämnar du honom i 5 min till att börja med ?

Gör heller ingen sak av att du kommer hem igen, om han studsar och är jätte glad över att se dig, så hejja vanligt och ignorera honom sedan...

Det är som råd jag kan ge dig såhär utan att veta mer fakta

/ C

Min hund är precis likadan, och ingenting har hjälpt, men Calazirya gav dej ett bra svar och jag tycker du borde prova att aktivera honom mer mentalt innan du lämnar han och börja om med ensamhetsträningen helt från början igen.

problemet e ju det att jag jobbar väldigt mycke me honom innan jag försöker lämnar honom. han e både mentalt o fysiskt trött när jag ska lämna honom. när vi kommer hem låter jag honom lägga sig o somna in. men så fort han hört att jag öppnar dörren så e han där snabbare än ja hinner reagera. så står han där o skäller o krafsar på dörren. jag vet att det e krävande raser i honom. jag ville ha en hund jag kunde jobba me. o jag tyckte det här passade mig. det har ju blivit värre nu när han har kommit in i trotsen. kan det här lugna ner sig tro?

Vet inte hur stort du bor, men kan han tex ligga och sova i ett rum utan att du är i just det rummet? Om inte så får man nog börja där.

ibland kan han det. det bero helt på hur trött han är. har vi jobbat o varit ute så kan han ligga o sova i sängen. då bryr han sig inte om jag tex e i köket eller så. men e han pigg så e han som en "liten" svans efter mig. han släpper mig inte me blicken. försöker att inte bry mig om honom men i bland blir det bara för mycke.

Men prova och börja träna honom hemma då. :)

Vad aktiverar du din hund med ?
Man vet ju aldrig vilken av de raser som man korsat med som slår mest...
Border Collie kanske har övertaget i just han, då kanske du ska prova att valla.
Om Labradoren slagit igenom så kanske du bör testa apportering.
Och om det är Schäfer: Mer Bruksliknande ...

Du får helt enkelt prova dig fram och se.

Går du några kurser ( ex på bruks )?
Om inte så prova gärna, då du får tips och mycket råd som du kan träna på hemma...

Sedan så vill jag återigen säga: Ensamhetsträning hör ofta ihop med trygghet, din hund verkar inte ha den sorts trygghet ( ensam ) som det krävs, så jag skulle tips ( återigen) om att börja från början .!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 226
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar