Stressad häst

Sv: Stressad häst

Jag har ingen erfarenhet av fd galoppörer, men travare. Jag skulle fokusera på ledarskap och att bygga upp hästen samtidigt som jag skulle försöka arbeta den på det sätt den är van, dvs löpträning, så som Rosita föreslår.
För att jobba med förtroende skulle jag göra Join up och börja skicka in hästen i transporten, för att göra den säkrare och få mer självförtroende, det stärker även dig som ledare.
För att bygga muskler skulle jag jobba den för hand i paddock, lugnt låta hästen böja sig kring inner skänkel (din högerhand i vä varv och tvärtom i skänkelläget) och söka bettet genom första tygeltaget, dvs söka sig framåt nedåt och slappna av, spända muskler stärks inte, de bryts ner. Sedan skulle jag även jobba med bommar och liknande för att få upp ryggen och träna på att hålla reda på benen.
Jag skulle även vara noga med att berömma det som hon gör rätt och strunta i det hon gör fel!
Min häst har nu strikt boxvila pga fång och för att hålla henne sysselsatt har jag en lekboll som man kan stoppa godis i (för hundar), den är väldigt bra för rastlösheten! Kan kanske vara bra om du ska börja vänja henne vid att stå lugn i boxen.

Hon var grundriden när hon kom från banan, var inte jag som köpte henne direkt från banan utan en annan tjej som hade henne i en månad. Nej, jag har inte haft en fd gallopör, men nångång måste väl vara den första? Både min tränare och stallägaren har haft några fd gallopörer och jobbat i galoppstall. Så jag har mkt hjälp av erfarna människor :bow:

Japp, hon slår sig för att hon har lite dålig koll på benen. Men vi skrittar ute i skogen bland stockar och sten nästan varje dag vi är ute och rider och jag tycker nästan det börjar ge rseultat nu.
Skritta gör vi mycket och har som regel att hon inte får trava förrän hon är helt lugn i skritten. Vad menar du med cantring?

Sadeln är lite vid, men annars ligger den bra. Med padd under är den helt ok (utprovad av sadelmakare)

Visst hon behöver inte vara frisk nu bara för att hon var frisk för 6månader sedan. Det jag vill få sagt är att jag ser ingen anledning att kolla upp henne när allt bara blir bättre. Veterinären ska komma ut i veckan då hon ska pleggas för att skos, kan höra med vet. då vad hon tycker. Hon har trots allt varit ute hos oss nästan en gång i månaden de senaste halvåret. Visst vi har fått ett litet bakslag, men vem får inte det ibland?

Jag känner faktiskt igen det där, mitt halvblod fick 6-7kg/kraft foder dag när hon var i tävlingskondition. Men när jag minskade givan till hälften så blev hon piggare :p

Jag har fått tips om att ge henne lite nötfor, det ger mycket långsam energi. Så vi ska räkna en foderstat på det och se om det fungerar.

Tack så mkt! dina ord värmde :bow::)
Ibland är det bara skönt att få en bekräftelse av någon annan att man faktiskt är inne på rätt spår! :)

Det låter som en ganska vek häst dvs inte så självsäker och blir lätt upprörd, visserligen kan hon sluta lyssna på männisor i blockeringen men i grunden ändå en ganska vek individ som behöver mycket tryggande för att må bra och vara lugn. Men snäll och egentligen mån om att vara människorna till lags. Inte alltid en lätt kombination:D

hehe, Du har beskrivigt min häst som pricen över i:et :p
Hon är e:Funambule ue:Pressidium. Har fått höra att hennes mamma också var väldigt speciell i humöret och även en av hennes halvbror.

Där har du förmodligen problemet.
Det tar minst ett år för en häst från banan att acklimatisera sig till ett nytt liv.

fd.galoppörer kan vara mycket speciella i psyket beroende på vad de upplevt.

Jag hade låtit vet kolla hennes rygg,och jag hade försökt ta ut en massör.

Gör också NH övningar i liten inhägnad.

Cantring är en lugn tretaktsgalopp där man står ilätt fältsits.
Hästen får inte rusa, utan ska vara låg och rund.

Om hon rusar så träna detta i ridhus eller inhägnad,skritta bara¨på lång tygel när du rider ut.

Kan tänka mig att hon blir uppjagad och får tävlingssug när du rider med andra.Rid själv så mycket som möjligt,då blir hon tvungen att lyssna på dig.

Men du måste utesluta att hon har ont nånstans.

Där har du förmodligen problemet.
Det tar minst ett år för en häst från banan att acklimatisera sig till ett nytt liv.

fd.galoppörer kan vara mycket speciella i psyket beroende på vad de upplevt.

Jag hade låtit vet kolla hennes rygg,och jag hade försökt ta ut en massör.

Gör också NH övningar i liten inhägnad.

Cantring är en lugn tretaktsgalopp där man står ilätt fältsits.
Hästen får inte rusa, utan ska vara låg och rund.

Om hon rusar så träna detta i ridhus eller inhägnad,skritta bara¨på lång tygel när du rider ut.

Kan tänka mig att hon blir uppjagad och får tävlingssug när du rider med andra.Rid själv så mycket som möjligt,då blir hon tvungen att lyssna på dig.

Men du måste utesluta att hon har ont nånstans.

Äh, det tar inte alls ett år, det beror på häst. Öht taget stämmer det du skriver mest med folks fördomar om hur fullblod från banan är.
Visst kan vissa ha otrevliga upplevelser som påverkar men det kan andra hästar också ha, importer inte minst.

"Tävlingssug" har inte ens de aktiva galoppörerna i stallet mer än de flesta ridhästar, alla raser.....De vet när det är arbete hemma och på banan.

Jaså det stämmer, ja, jag får det intrycket av det du berättat:D Det är inte så lätt som sagt, för i blockeringarna måste man vara väldigt bestämd och kanske ta i mer för att nå fram till hästen, på ett sätt som man normalt inte skulle göra för då skulle hästen bli chockad, :crazy: Jag tror du förstår vad jag menar?

Det blir en balansgång, och det tar ett tag att komma underfund med vad som är "lagom" i olika lägen. Minsta förändring kan tex var väldigt upprörande för dem. "Allt ska vara/se ut som det gjorde igår":angel:

Jag har hört att en del e Funambule kan vara knepiga men känner ingen själv, så jag vet inte faktiskt. Inom galoppavel är det ju inte kanske främst temperamentet man tittar på, inte på samma sätt som inom ridhästavel i alla fall. Klart dom inte ska vara för knäppa tex, men framförallt ska dom vara snabba:idea:

(Funambule har hästar med bra ridhästegenskaper i sin stam och det har även Presidium så nog verkar hon värd att satsa på :idea:)

Jag tror du är på helt rätt väg, ni behöver känna varandra ordentligt så att hon vet var hon har dej och vad du kräver av henne. Såna hästar blir lugnare och tryggare ju mer tydlig man är som "ledare". Ibland kan man få vara riktigt tuff för att tala om vad som gäller men sen blir hästen tryggare av det och slappnar av mer.

En del (menar inte dej nu, utan allmänt) tror att hästen blir mer stressad av att man är tuff och bestämd mot den men det är precis tvärtom. Såna hästar lämnar gärna över till folk att bestämma, när dom väl accepterar att människan bestämmer - i alla lägen, dvs även vid faror tex. De blir lugnare av det. De behöver mycket ramar för att känna trygghet. När de väl accepterat att människan tar hand om farorna så är inte heller allt nytt lika farligt längre.....

Med tuff menar jag bla att helst lära sej att ligga före hästen och redan innan den hinner bli blockerad, vid minsta tendens tala om att "ta det lugnt, jag sköter det här" OCh alltså inte "lugna" utan säga till genom markering med rösten tex. Blir den orolig tex säger man "skärp dej!". Tror du kanske redan gör det, som det låter.

Det bästa med dem är att de så gärna vill vara till lags att när man väl vet var man har varandra är de otroligt bra på att jobba och lättlärda.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker du resonerar mycket klokt, en sak jag reflekterat över är att vissa hästar blir mera stressade och stissiga om de får för lite kraftfoder.

Kan låta bakvänt, men mitt fullblod (som även brukar "piggna" till en sväng både på våren *vååår* o hösten *när kylan kommer*) var tunn och omusklad efter betet för några år sen, började givetvis stödfodra, men hästen gick i taket och rådvill stod jag, ville ge hästen mera mat för hullet men skulle jag våga?

Läste detta någonstans - antagligen här på Buke - och ökade kraftfodergivan rejält (gradvis givetvis) och hästen blev cool i huvet igen.

Ja det stämmer ofta, hungriga hästar blir mer stressade. Många tar bort allt kraftfoder när fullbloden kommer från banan och får en stressad häst. :crazy:

Ok, uppfattade att hon blev stressad EFTER att resten av kompisarna kom hem.

Hoppas det löser sej!

hehe, du verkar så klok och smart :D

Kul att höra lite om hennes stam, är helt lost på fullblodsstammar :angel: Halvblodsavel är väl de ända som har intesserat mig. Och visst, tror jag att hon är värd att satsa på. Hon har bra taktfasta gångarter med bra påskjut. Och Hon har så mycket tryck i sprången att hon hoppar mig ur sadeln :angel: Så det är bara hennes huvud som jag behöver jobba med först om främst.

Jag tror att jag är rätt så omkomplicerad i min hantering av hästar. Och av min tränare har jag fått mkt hjälp, när hon strssar upp sig och tänker på hitta på dumheter så sätter jag henne i arbete och de har fungerat bra. Håller på endel med hundar också och det är mer än man tror som dom har gemansamt. Eller iaf sättet att hantera djuren när dom blir okontaktbara och tänker på något hela annat än Matte. Tex. när hästen står och väver på stallgången brukar det fungera bra att klappa händer, stampa i backen eller ställa sig att hoppa. Bara för att återfå uppmärksamheten mot sig själv. Samma sak fungerar alldels utmärkt med vovven när han blir lite loj och mer intresserad av att lukta på någon annan vovvesbajs. :angel: Hästen lyssnar väldigt bra på rösten, hon vet klart och tydligt vad ett nej betyder eller när man harklar sig lite grann :D

Jag tror du har rätt att det är framför allt tid som vi behöver. Och tid det har vi. :)

Hej Du!
Har vuxit upp med galopphästar hela mitt liv och till att börja med vad har du för stam på ditt sto. Kan ju faktiskt komma från arv.
Låter som hon varit löphäst?
Fullblod är avlade för att springa och är starka och behöver arbeta ca 5dar iveckan. så innan man köper ett fullblod ska man tänka igenom hur ofta ska jag rida.
Dom kräver mkt mkt mat och faller lätt ur framåt augusti när de börjar bli sämre protein i betet.
De finns ett pulver som man kan ge hästar som är lite stressade heter Tryptovit. De fungerar.
Låter som du ger henne rätt sorts foder. sen hur mkt de kan man ju inte sitta här och säga. Men många fullblod och hästar överhuvudtaget vill ha fatsta rutiner, Dom är vane djur. Hon kanske igentligen borde stå i ett litett stall med bara 3-4hästar. Sen måste jag bara fråga hur kan man ha en shettis med ett fullblod shettis äter 2kg hö omdagen fullblod äter 12-13kg hö om dagen. Lycka till.

:o tack!

Håller med om hundar, det väldigt mycket samma faktiskt.:idea:

De går i skilda hagar, men tidigare gick de tillsammans och då gjorde vi en stor "trätunna" som vi la höet i som shettisen inte kom åt.
Som jag skrivit tidigare i tråden är hon e:Funambule ue:Pressidium.
hon står i ett litet stall på 4 hästar, i vinter kommer det kanske komma en till häst som ska gå på lösdrift med min häst.
Jag var mycket väl medveten om att hon kräver mycket arbete och rider henne 5-6 dagar i veckan. Hon ska bli tävlingshäst i hoppning. Men just nu har jag haft svårt att hitta hovslagare så hon har i vilat i en vecka nu pga tappsko, men på måndag kommer hovslagaren :)

Jätte intressant tråd och läsa då jag har en fullblods valack som har liknande beteende :angel: Iofs så har kag inte haft honom så länge och en annan tjej ägde honom ett år efter att han gick på banan. Och hon har sagt att han varit lugnet själv och det var han när jag var och provred honom och när han kom hem precis..men sen har den energin ökat mer och mer och han stressar upp sig för mer och mer saker :o
Vi har precis bytt stall och jag hoppas att de nya dagliga rutinerna kan få honom och lugna ner sig lite gran och sen e det ju bara att jobba vidare med honom för det är han verkligen värd :)

Hoppas det går bra med din och lycka till!! Låter som om ni kommit en bra bit på vägen redan nu

Eftersom han var lugn först så är det nog en maktkamp i det "fördolda" också, han flyttar fram positionerna:cool:
Kräv att han uppför sej, rädd eller ej, han ska inte behöva stressa upp sej för saker, det är bara dumheter:mad: Bli lite arg och använd den kraften till att visa hur du vill ha det:idea:
Och som Gordon skrev - motion - sysselsättning, låt honom inte samla energi. Den går lätt ut i dumheter.

Lycka till du med!:idea:

Läste du att hon bara är 4år och lite muskler samt svårt att hålla hull?
Hon har lite svårt för nya ryttare, en hård och bestämd ryttare skulle inte få sitta kvar speciellt länge :angel: Visst, kosekvent måste man vara, men väldigt mjuk. Hon blir mycket frustrerad om någon ska försöka "behärska henne". Man måste få henne att lita på en och känna tillit till ryttare. Ja hon har gått löp. Det var nog ca ett år sedan sist. Och ja hon har några överben, men inga av någon större betydelse.

Rygga har hon inte lärt sig ännu, Och vad skulle det hjälpa att kraftigt rygga henne?
Jag vet att din häst är 4 år. Men troligen är hon inriden som 1,5åring (då fullblod brukar ridas in) och är nu riden i ca 3 år. Fullblod är ju tidigt utvecklade och har nästan alltid svårt med hullet. En superduktig ryttare ramlar inte av när hästen börjar med sina språng, så det är lugnt. Överben kan tyda på att hon gått väldigt hårt i början av sin ridkarriär och då blivit överansträngd. Men troligen är hon härdad nu och blivit van med mycket ansträngande arbete. När en häst kommr upp i kondition kräver den mer arbete för att vara lugn.

Ge henne mkt arbete men var bestämd o konsekvent på vad du inte tolererar även om det kan kännas hårt för stunden. Det är bättre att bråka rejält en gång än att hålla på o tjafsa med hästen stup i kvarten. Lär henne rygga. Att rygga en längre sträcka blir som en bestraffning för hästen ute i naturen där man normalt hela tiden rider framåt. Då kan hästen lätt förstå sambandet: om jag flyger i luften blir jag tvungen att rygga kraftigt. Det har hon nog ingen lust med så därför låter hon förhoppningsvis bli nästa gång.

Min häst slår kraftigt bakut i galoppfattningarna med min dotter. När jag rider sätter jag mig kraftigt bakåt i galoppfattningarna och om hon slår bakut får hon ett lätt slag med spöt på bogen eller halsen och sedan slår hon inte bakut något mer. Jag har då visat att jag inte tolererar att hon gör som med min dotter. Dagen efter har även min dotter betydligt mindre problem.

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 489
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter