Stressad häst

Sv: Stressad häst

Nej, hon har inte ordentligt med ryggmuskler för att bära sig rätt, Men de börjar komma nu :)
Hon var genomkollad när hon kom, men ingenting efter det. Men allt har ju bara blivit bättre sedan dess.
Nej, har inte anlitat massör... det finns inte så många här uppe.

Undrar fortfarande om hästen är ordentligt undersökt av vet?

Hon är som lugnast om hon rids hård några dagar på raken och om allt är i sin ordning dvs jag rider ut när det är ljus, lugnt på gården och allt bara är som "vanligt" i miljön runt omkring.

Jag tror du har svaret här, hon behöver kanske arbeta mera och då menar jag inte lite skogsridning utan verkligen bli trött! klättra, jobba i paddocken, intervallträna m.m Har själv en fullblodskorsning som behöver oerhört mycket arbete för att må bra i huvudet. När han vilar blir han stirrig och stressad. Det sätter sig i huvudet!
När dessa hästar går på bete blir de trötta och lugna, men efter några nätters god sömn i stallet kommer energin tillbaka.
Om hästen verkar må bra för övrigt, testa att rida mer intensivt, inte sitta på hästen längre tid utan arbeta intensivare.

Som jag sa (kanske skrev lite otydligt), inte sedan veterinärbesiktningen för 6 månader sedan.
Men jag har inte sett någon anledning till att undersöka eftersom hon enbart blivit bättre i allt (trots hennes lilla återfall nu då :smirk: )

Eftersom hästen bara är 4år, gått hårt tidigare i livet, inte har så mkt muskler ännu samt svårt att lägga hull så har jag inte velat rida henne hårt jämnt. Men jag tror att det du skriver kan stämma. Hon kräver mycket arbete det vet jag, men jag vill inte pressa henne för hård. Hon drar på sig småskador så som sår osv hela tiden också. så det blir automatiskt några vilo dagar här och där.

Jaha, är hon bara 4 blir det ju lite svårt att sätta henne i arbete!
Går det att stimulera henne på annat vis? Dessa hästar behöver mycket tänk.. promenera över bommar, klickerträna... få henne att använda huvudet lite mer. Har hon kompis i hagen? Är hon ute mycket i stora hagar?
Förstår mycket väl hur du har det..;)

Som mackan skrev så går hon på lösdrift, rör sig hela dagarna i en hyffsat stor hage. (ingen giganstisk, men räcker gått och väl att rejsa av sig i och ha 3 hästar i) Ska byggas en höstbetes hage imorgon så då får hon större hage igen med gräs i. Och hon står med 2 hästkompisar i hagen.

Jag tränar lite vanligt "hästvett", dvs... stå still på gången. Backa när matte säger backa, stanna och backa när man leder och lite annat sånt där som alla hästar bör kunna. Lastträning håller vi också på med, fast nu är hon så lätt lastad att det känns lite onödigt, hon går raka spåret in :) Håller på att försöka lära bort detta evigt vävande, men det är lättare sagt en gjort. Men det går bättre och bättre. Nu kan man binda upp henne i stallgången och lämna henne i några minuter utan att hon väver eller kastar sig. I veckan ska vi börja med boxträning, att vara lugn (utan att väva och stå still när matte borstar) när man är inne i boxen :angel:

Det låter som om du är på god väg:idea:

Tänk inte så mycket på att hon är bara 4 och jobbat hårt, hon kan arbetas men på rätt sätt bara. Hon är van att ridas varje dag gissar jag och rastas av. Bara du inte sitter tungt utan avlastar (tänker du säkert på) så kan du absolut rida mer än på en vanlig 4-åring som inte är lika mycket riden innan.

Bra stärkande ridning, och som sysselsätter lilla hjärnan också. Tömkör ordentligt bara man inte enbart håller sig på voltspår är det ok.

Fortsätt som du har gjort så kommer hon nog lugna ner sig, bara du är konsekvent med att visst får man reagera, men inte hur stort eller hur ofta som helst:cool: Jag menar ju inte slå henne eller så utan bestämd markerande röst och stanna upp henne om du leder och tvinga henne att fokusera på dej, innan hon får gå vidare (om det fungerar). Gör det som krävs för att komma igenom blockeringen och få henne att lyssna, tex. Och beröm när hon gör det. :idea:

Ta det inte fel nu:o men låt henne inte stå pga småsår osv, det blir bara fler sår om de står för mycket:crazy: Hälta är en sak, men annars jobba henne och tänk på att hon är van att jobbas mycket, bara det inte blir för mycket belastning på ryggen genom att man sitter för länge, som sagt.

Vävande kan vara svårt, det kommer mer vid stress och rastlöshet. Så sysselsättning även i boxen, grenar mm att tugga på osv. Det KAN hjälpa, samt som du redan gör, utevistelse.

Senast ändrad av en moderator:

Fast hon fick ju sitt återfall innan de andra hästarna kom tillbaka, men de är klart lite värre blir ju ridturerna när de andra gnäggar i hagen. Men inte så mkt värre att jag inte tror det går att få ordning på.

Uppskattar dina råd, även om jag redan tänker på många saker som du säker kan det alltid vara bra att höra det från fler så man får en bekräftelse på att man är innne på rätt spår, är så lätt att börja tvivla när man ibland måste börja om från början.

Jag brukar försöka röra henne pga småsår, så länge hon inte har ont av det. Men då blir det oftast lite lättare jobb.

Jo, vävandet kommer man nog aldrig kunna få bort helt, men jag är helt övertygad om att det går att få bättre. Just genom att som du säger "inte tillåta henne att stressa upp sig i onödan". Får man henne lugnare när man hanterar henne i stallet tror jag att det automatiskt blir så att hon blir liiite lugnare även när man inte är där. Hon har gjort stora framsteg, det har hon... Idag var hon jätte duktig när jag tog in och borsta henne. Från början var hon spänd som en fjolsträng, alla andra hästkompisarna stod och gnäggade ute i hagen och de gjorde henne orolig, men efter 5 minuter stod hon och sov på gången när jag borstade. Före sommaren så skulle hon bara stått och vävt och trippat fram och tillbaka, men idag lugnade hon sig efter en stund :)

Det verkar som din häst har väldigt mkt energi förutom att hon är stressad. Jag tror som tidigare nämnts på att hon behöver arbeta relativt hårt minst 6 dagar i veckan. Men det är viktigt att du varierar träningen och underlaget. Lämplig träning för din häst kan vara dressyrträning (helst för tränare) i ca en timme, uteritt minst 1,5 timme, hoppträning i en timme, klättra i backar i skritt och galopp samt intervallträning - främst galopp eller kantring. Har hon gått löp? Har hon något överben?

Glöm inte att linda benen både under ridning och efter ridningen gärna med liniment under eftersom det är viktigt att skona benen och förebygga hälta genom bl a ökad blodcirkulation. Lindade ben under ridningen gör också att du undviker sår efter slag och annat.

Dressyren och lydnaden är jätteviktig speciellt då under uteritterna eftersom det är då hon får sina spel. Rid dressyr trots att du rider ut så får hon något att tänka på hela tiden. Alltså: ställ och böj, skänkelvikningar, halter, ryggningar, övergångar mm.

Om du känner någon ryttare i din närhet som är superduktig, säker och hård i sin ridning kan du låta denne provrida din häst vid en uteritt efter vilodagar och se om denne kan bemästra hästens beteende och på så vis hjälpa dig. Hur som helst ska du inte tolerera att hästen beter sig hur som helst. Sätt gränser t ex genom att kraftigt rygga hästen.

Läste du att hon bara är 4år och lite muskler samt svårt att hålla hull?
Hon har lite svårt för nya ryttare, en hård och bestämd ryttare skulle inte få sitta kvar speciellt länge :angel: Visst, kosekvent måste man vara, men väldigt mjuk. Hon blir mycket frustrerad om någon ska försöka "behärska henne". Man måste få henne att lita på en och känna tillit till ryttare. Ja hon har gått löp. Det var nog ca ett år sedan sist. Och ja hon har några överben, men inga av någon större betydelse.

Rygga har hon inte lärt sig ännu, Och vad skulle det hjälpa att kraftigt rygga henne?

Under ridning lindar jag för det mesta benen (eller skydd runt om) men vill inte ha henne lindad i hagen.

TILL ALLA för att göra saker och ting lite tydligare: Jag klarar av hästen, har aldrig rammlat av, blir inte rädd och får henne lugn efter en stund. Jag och hästen passar bra ihop, inte bara jag som tycker det utan många som kännt mig som "hästmänniska" i många år.

Hej! Du verkar så klok och inne på rätt väg med din kära häst.Det kan ta lite tid, ibland flera år när de har mycket "nerver" men du har ju gjort flera framsteg! Jag har en fullblodsvalack som har varit väldigt nervig, men det går stadigt åt rätt håll även om det tar tid ibland.
Rutiner, lugn, vänlig men bestämd i handhavande och ridbning/tömkörning, mycket utevistelse, mycket kraftfoder (kanske ej havre). Rom byggdes inte på en dag... Oh detta lät flummigt men jag ville bara uppmuntra dig. Din häst är redan, och kommer att bli mer trygg med dig. Det är litet 'utmaning' men i genkäld har du en häst som är underbar.
Lycka till!

Det är nog mest en fråga om tid för er, det låter som du har koll och det går bra framåt:idea:

Blir lite nyfiken på vad det är för stam?

Det låter som en ganska vek häst dvs inte så självsäker och blir lätt upprörd, visserligen kan hon sluta lyssna på männisor i blockeringen men i grunden ändå en ganska vek individ som behöver mycket tryggande för att må bra och vara lugn. Men snäll och egentligen mån om att vara människorna till lags. Inte alltid en lätt kombination:D

Tycker du resonerar mycket klokt, en sak jag reflekterat över är att vissa hästar blir mera stressade och stissiga om de får för lite kraftfoder.

Kan låta bakvänt, men mitt fullblod (som även brukar "piggna" till en sväng både på våren *vååår* o hösten *när kylan kommer*) var tunn och omusklad efter betet för några år sen, började givetvis stödfodra, men hästen gick i taket och rådvill stod jag, ville ge hästen mera mat för hullet men skulle jag våga?

Läste detta någonstans - antagligen här på Buke - och ökade kraftfodergivan rejält (gradvis givetvis) och hästen blev cool i huvet igen.

Har du själv omskolat henne efter löpkarriären?
Har du haft en fd.galoppör innan?

Jag gissar att hennes småsår beror på att hon är lite snubblig och slår i sig själv,eller?

Det bästa för att få henne att bära sig och inte spänna sig är som jag sagt innan, promenader och markarbete.

Du kan inte rida henne och få henne att jobba om hon är spänd eller stressad,det bryter ner snarare än att bygga upp muskler.

Du ska undvika att trava, det är skritt på lång tygel samt cantring som gäller för att få henne att slappna av och bygga muskler på rätt sätt.

Är du säker på att sadeln passar riktigt bra?

Bara för att hon var frisk för sex månader sedan betyder det inte att hon är frisk nu,tänker då på att hon kan ha utvecklat en muskelinflammation på.gr.av spänningar.

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 489
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar