Stressad häst

Ämelie

Trådstartare
*Suck* Nu har Hästen fått ett återfall!

Hästen släpptse på bete i mitten av juni och under hela sommaren har hon varit hur lugn som hellst (ja, för att vara en stissig fullblodsdam ;) ) Hon Vilade 1månad i början av sommaren och när jag satt igång henne förväntade jag mig en och annan flygtur, men icket. Hästen skötte sig kalas och jag var överlyckliigt för att hon äntligen lugnat ner sig lite mer. Hon togs hem från betet i början av augusti då hon började tunna ur, har sedan dess stått på lösdrift med en shettis som sällskap. Idag kommer de andra hästarna hem från betet. Hon blir inte lugnare över att hon går med andra hästar i hagen, snarare tvärtom. Ridturerna i skogen blir ännu värre då hon hör hennes hästkompisar gnägga i hagen.

Nu är hon ett vildjur igen :devil: Väver så fort man tar in henne i boxen eller binder henne på stallgången, protesterar med diverse caprioler och levader när hon inte får springa i skogen i fullgalopp :angel: På ridbanan är hon en ängel och har alltid varit.

Har ökat kraftfoder givan eftersom hon behöver gå upp i vikt. Hon äter korn, betfor, soja. Har nu hittat ett müsli foder som verkar passa och ska börja med det tillsammans med korn i veckan. Hon får inge Havre eftersom hon blir väldigt explosiv av det.

Hästen står alltså på lösdrift, har fri tillgång till hö, får kraftfoder 2 gånger/dag och har hästkompisar samt motioneras dagligen.

Vad mer kan jag göra? Det var så skönt när hon var så lugn och sansad. Vill ha tillbaka den häst som jag hade i sommras.

Sv: Stressad häst

Tycker det låter som att du gör allting rätt, så jag vet faktiskt inte vad man ska göra när dom är sådär.... Kanske försöka rida tillsammans med nån mer så hon har sällskap av en annan häst? Eller blir det värre då kanske?... :D

Tidigare hade jag två hästar, ett äldre ruttinerat halvblod som var trygg och lugn att rida ut med, hon blev jätte lugn nät man var ute och red dessa två hästar tillsammans. Men halvblodet är sålt :(

De andra hästarna i stallet rids inte så mkt... Shettisen rids och körs mest, man han blir så busig när han är ute med min häst. Och ryttaren spå shettisen är inte så gammal så hon dämper lätt i backen när han gör sina bus. Och brukar det bli riktig cirkus :angel:

Som sagt de andra hästarna i stallet rids inte så mkt, men jag kan inte säga att jag tycker det blir någon skillnad med sällskap. Det är så olika från gång till gång. ena gången sköter hon sig, andra dagen så är jag glad om jag och hästen kommer hem satidigt.

om du vill att hon sak öka i vikt och ändå dra ner lite mer på kraftfodret kan jag rekommendera rapsolja. Gav det till min förra häst som även han var otroligt lättstressad och han höll vikten fint med oljan (ca ½ liter om dagen). Ett plus med oljan är att pälsen blir superfin också...

Det finns en ört från Dodson & Horrell som verkar lugnande och heter placid tror jag. Har inte testat den eller något men det kan vara värt det!
http://www.brogaardenisweden.com/ för återförsäljare m.m.
Det finns även ett müslifoder från samma märke som heter build up som är jättebra för hästar som lätt faller ur och som energin oftast sätter sig i skallen, min häst fick tidigare det, rekomenderas varmt! Har nu bytt till "stay power müsli" som hon bytte till när hon blivit lite rundare, fast med samma "lugnande" energi !:bow:

Senast ändrad:

Hej Jag vet en häst som var som din stressad och magrade ur på betet den hästen hadde magsår visade det sig. Så magrar hon ur och ej går upp i vikt utan massa otestade kurer så skulle jag ringa vet! för skulle det vara ex magsår så kan vissa foder göra saken värre!
Plec är apsolut inget man använder och lungnar en häst för ridturer med!! endast vid enstaka tillfällen,man ska ju inte behöva ge hästen lungnande för att kunna rida...
Skulle tro att det ger sig om hon inte är en stressad häst från början.
Kan ta tid men det bässta är väll att hon lär sig(om det inte ligger något medicinskt bakom).Vissa hästar blir stressade av andra hästar allra hällst dem som gått lopp!

Nu stressade inte min häst upp sig på betet eller magrade ur, anledningen till att hon magrade ur var att det började bli lite gräs i hagen. Men ett normalt halvblod klarade sig utmärkt på de gräs som fanns kvar i hagen.

Har faktiskt funderat på det där med magsår, vad finns det för fler symptom? och hur upptäcks magsår?

För att konstatera magsår borde det vara samma undersäkning som på människor dvs gå ner med kamera i magsäcken.

Men var hon lugn när hon var hemma bara med shettisen? Har hon för stort kontrollbehov så det händer för mycket?

ok, tack för det svaret!
Från början var hon lugn när hon bara gick hemma med shettisen, men efter en månad blev hon sitt "vanliga jag". Hur menar du med konstroll behov?
Hon är en äst som mår bäst av att ha fasta rutiner och vi försöker ha det så så gått det går.

*Suck* Nu har Hästen fått ett återfall!

Hästen släpptse på bete i mitten av juni och under hela sommaren har hon varit hur lugn som hellst (ja, för att vara en stissig fullblodsdam ;) ) Hon Vilade 1månad i början av sommaren och när jag satt igång henne förväntade jag mig en och annan flygtur, men icket. Hästen skötte sig kalas och jag var överlyckliigt för att hon äntligen lugnat ner sig lite mer. Hon togs hem från betet i början av augusti då hon började tunna ur, har sedan dess stått på lösdrift med en shettis som sällskap. Idag kommer de andra hästarna hem från betet. Hon blir inte lugnare över att hon går med andra hästar i hagen, snarare tvärtom. Ridturerna i skogen blir ännu värre då hon hör hennes hästkompisar gnägga i hagen.

Nu är hon ett vildjur igen :devil: Väver så fort man tar in henne i boxen eller binder henne på stallgången, protesterar med diverse caprioler och levader när hon inte får springa i skogen i fullgalopp :angel: På ridbanan är hon en ängel och har alltid varit.

Har ökat kraftfoder givan eftersom hon behöver gå upp i vikt. Hon äter korn, betfor, soja. Har nu hittat ett müsli foder som verkar passa och ska börja med det tillsammans med korn i veckan. Hon får inge Havre eftersom hon blir väldigt explosiv av det.

Hästen står alltså på lösdrift, har fri tillgång till hö, får kraftfoder 2 gånger/dag och har hästkompisar samt motioneras dagligen.

Vad mer kan jag göra? Det var så skönt när hon var så lugn och sansad. Vill ha tillbaka den häst som jag hade i sommras.

Prova att ta bort betforen helt. En av våra blir tokig av betfor. Det räcker med att våran får 3 dl blötbetfor. Värt att prova.

Stressade hästar får lätt magsår. Du kan prova att ge en magsårs medicin. Den är dyr men super.
När jag får hand om en stressad häst så mitt motto är att den inte ska behöva stressa i onödan. Vi har travhästar och det är verkligen viktigt att de får varva ner. När det gäller den vanligt motionen och joggingturen gör jag det som håller hästen lugn. En del blir stirriga på stora banan -jag håller mig därifrån. En del skrittar hur lungt som helst och hetsar upp sig då man börjar trava -jag skrittar bara. En del håller sig lugna om det får gå samma tur varje dag och slipper se nya stigar -jag kör samma väg dag ut och dag in.
Om din häst är lugn på ridbanan. Rid där först och prova att skritta ut en lite sväng efteråt.
Du kan även stoppa ner en massa bomull i öronen -det kan lugna.
En sak jag även tycker att du ska prova är helstängt träns. Sätt på skygglappar. En del hästar blir jätte lugna och fina om det inte ser så mycket på sidorna. Det finns olika "grader" av stängda huvudlag.
Prova först på ridbanan där hon är lugn.
Går det att lära någon av de andra hästarna att gå som handhäst? Shettisen tex?
gulan

Fullblod sa du.
Har haft ett fullblod som var likadan.
Om hon startat kan det vara en anledning.Vävning och stress o spänningar.
Fullblod hatar att bli kalla och frysa.-spänningar
Fullblod hatar knott.-allergi
Vill gärna stå på halm.- behöver nåt att pilla med.
Ge inte för mycket kraftfoder.-kanske fri tillgång till hö.
Kan bli stressad om hon blir bortkörd av andra hästar.
Ta gärna ut massör.
Skritta bara på lång tygel.
Gå promenader vid hand.

Min fick muskelinflammation i ländryggen av olika anledningar.
t.ex.spänningar från löpträningar,stressade upp sig själv både ute och inne.

Som jag skrev så har hon fri tillgång på hö, hon måste äta den mängd kraftfoder jag ger för att se hyffsat ut i hull. Jag har provade med att ge mindre kraft eller ingenting, men det funkar inte hon magrar ur! Vi har BRA värden på höet!

Hon är täckad, Hon har klarat knott och mygg säsongen bra... trodde det skulle bli mycket värre (vi har trots allt väldigt mycket mygg och knott här uppe) men hon är den häst som klarat sig bäst.

Preomenader vid hand är inget att föredra, har slutat med att jag blivit sparkad och hästen sprang till skogs.

Skritt på lång tygel fungerar bra, men det går också utmärkt att jobba henne på kort tygel, men rätt som det är exploderar hon. oavsett om man rider på kort eller lång tygel.

ok, tack för det svaret!
Från början var hon lugn när hon bara gick hemma med shettisen, men efter en månad blev hon sitt "vanliga jag". Hur menar du med konstroll behov?
Hon är en äst som mår bäst av att ha fasta rutiner och vi försöker ha det så så gått det går.

Kontrollbehovet kan vara att ju fler att hålla reda på, ju oroligare häst.

Det är ju jättesvårt att veta annars vad du ska göra, utan att känna din häst.
Det låter ju konstigt att hon blivit så stressad synbarligen utan orsak.
Kanske mår hon inte helt ok:confused:
Eller är det så att du helt enkelt ska ha en lugnare häst, sån som hon var tidigare under sommaren. Kanske passar ni inte ihop och förstärker varandras stressade sidor? Jag vet, bara frågar.

Finns det några stunder/dagar när hon är lugnare och vad är skillnaden då, i så fall? Du kanske får studera henne lite och försöka komma fram till orsaken, om det inte är fysiskt som andra också föreslagit, tex magen.

Vi passar bra ihop, hon är min drömhäst och jag skulle inte kunna tnka mig att jag passar bättre med någon annan häst. (har haft 3 egna, och ded åren har jag lärt mig vad jag ska ha för typ av häst) Jag får ju henne lugn när hon stressar upp sig, och hon gör framsteg varje dag. Men då kommer de dära återfallen (som blir färre och mildare, men de fortsätter fortfarande att komma). Jag blir inte rädd, utan kan behålla lugnet. Tänkte bara fåt tips av er här på buke för att ni kanske kommer på något som ag inte tänkt på. Och magen är ju en sak. :) Veterinären kommer till stallet i veckan och ska då prata med henne om det.

Hon är som lugnast om hon rids hård några dagar på raken och om allt är i sin ordning dvs jag rider ut när det är ljus, lugnt på gården och allt bara är som "vanligt" i miljön runt omkring.

Nej det var inte meningen att ifrågasätta att du tycker om henne osv, utan bara funderingar. Men ok, då förstår jag.

Nu pratar jag bara om min erfarenhet, men det är att hästar gör vad de tillåts göra också. Det där att ge efter för minsta impuls (som kan vara typiskt en del fullblod men även andra) är en olat många gånger, som de gör för att de tillåts.
En häst som blir upprörd av ljud, händelser, nyheter osv kan faktiskt behärska de impulserna, om den inser att den ska göra det.

Har du provat att säga till henne på skarpen och kräva lugn av henne? Dvs lugn men bestämd tillsägelse att "det är lugnt, jag tar hand om ev faror" Att du har inställningen att detta beteende är inte ok?

Jag har ett bra exempel på vad jag menar. En bekant har ett fullblodssto som är väldigt mycket som du beskriver, värre i perioder.
Men hon tillåts inte av matte att få sammanbrott av allt omkring sej. Så det får hon inte. Däremot medryttare som åkt av ett par gånger och inte vågar sätta de gränserna, där tar sig hästen friheten att vara "nervig" och kastar sej för minsta lilla, flyger i luften osv. Samma häst.

Du kan markera när hon är på det där sättet. "Lugna ner dej!" Hon behöver att du är trygg själv och står med båda fötterna på jorden och talar om att det är inte tillåtet att bli så himla upprörd hela tiden.

Det var det jag menade med passa ihop. Hästen behöver kanske ett annat förhållningsätt som ger henne ramar och gränser och för det krävs stor pondus och trygghet hos dej själv. MEn det kanske du har och då kommer ni att lösa problemen.

Jag misstänker att hästen har ont nånstans,t.ex i ryggen som min häst hade.
Är hon ordentligt genomkollad av vet?

Har hon ryggmuskler så hon kan bära sig rätt?

Har du provat med en massör?

Jag fick sälja min häst för att jag tillslut inte klarade av hennes psykiska anfall.

Jag blev också sparkad när jag var ute på promenader, men jag var ingen bra ledare för henne, vi blev nervösa på varandra.
Jag fick också erkänna att jag inte var tillräckligt rutinerad ryttare för att hon skulle jobba i rätt form, och då menar jag "rätt" form.

Det hela slutade lyckligt med att hon kom till en ny ägare som klarade av "fullblodsnerven" samt var mycket rutinerad.

Jag uppskattar dina svar :bow:
Men att problemen skulle till störtsa hand sitta hos mig, har jag svårt att tro. visst jag är långt ifrån fullärd osv och jag göra fel ibland. Men med tanke på hur stora framsteg hon gjort sedan hon kom så är jag jätte nöjd med henne, det tråkiga var ju bara att vi fick ett bakslag... dvs hennes "sammanbrott" har kommit tillbaka, men dessa sammanbrott har blivit mycket mildare och det har blivit mycket lättare att "ta ner henne på jorden" igen, så nånstanns håller ju allting på att bli bättre.
Några framsteg hon gjort sedan hon kom:
*Lättlastad
*Går att binda upp i stallgången
*Det går att gå promenader
*Slutat resa sig så fort något är farligt, eller blir jobbigt
*Kastar sig inte iväg i fullgalopp
*Inte lika bakskygg

Låter ungefär som min häst, bara det att min travar på stället och skyggar omkring istället för att skritta, mycket frustrerande. Hon var superbra, helt perfa under sommaren, nu för ca 1½ vecka sen fick hon återfall och trippar runt som en galning, vad man än gör. Man bryter av till skritt, hon skrittar fem steg, trav på stället igen. Man säger ifrån, hon skrittar tre steg, trav på stället. Så går de till de ridturer hon är som prilligast.

Jag tänkte då på detta med att stressade hästar förbrukar mer magnesium än normalt, och att magnesiumbrist lämpligt nog visar sig som stirrighet och överdrivna reaktioner på ljud. Jag började ge biomag (magnesiumtillskott) för ca fyra dagr sen. Peppar peppar så har hon faktiskt varit mycket bättre. Pigg men inte överdrivet stirrig och trippig.

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 489
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar