Stressad häst!!!

S

StallKissen

Hej jag har e f.d travare, som jag håller på att skola om till en ridhäst. Men jag vill inte sitta och rida i ridhus eller paddock hela tiden, men om jag rider ut blir han så stressad, även om jag rider själv eller om jag har sällskap...:( Jag tror inte att det är så bra att hästar går och är stressade hela tiden, men iaf, när jag rider ut skrittar han som ett ånglok!! säkert i 20km/h. och är hyperaktiv, traven då? ja den finns inte det blir pass!!! jag hatar de!!!!!! Vad ska jag göraså att han inte blir så jä*la stressad? jag har provat att rida i ridhus först men då blir det värre, jag har också provat att longera före men det har samma effekt..:cry: HJÄLPMIG!!!!:confused:

Sv: Stressad häst!!!

Kolla upp foderstaten. får han för mkt kraftfoder? Proppa öronen fulla med bomull och ha mössa med bomull i på honom. Du kan även testa martingal som hindrar hästen att dra upp huvudet, vilket är en sak som min travare gör när han hetsar upp sig och då hetsar han upp sig ännu mera.

Tycker du ska börja med att bara ta skritturer i skogen, eller promenader tills han vant sig ordentligt.

Jag har varit i samma situation.
Mitt tips är att dra ner på kraftfodret, skritta bara på långa tyglar, helst ensam så han inte blir trissad av andra hästar.Träna på halter, så att han är uppmärksam på dig.

Ridhus är bra, du ska helst vara ensam. Bara skritt även där på långa tyglar,träna halter. Träna att korta tyglarna utan att öka tmpot.
Gör bara detta i några månader,trist, men det lönar sig,det funkade för mig i alla fall.
Lycka till

En variant jag gör med araben när han stressar om jag vill ta en lugn skrittur är att skritta tills han blir trött och slappnar av. Planerar att prova det på travhästen snart för hon har nästan samma problem som din. Skritt går helt enkelt inte fort nog enligt henne :angel: Så gör som Rosita sa och skritta avslappnat på långa tyglar och be hästen vara uppmärksam på dig. Promenera delar av vägen och gå inte hem förrän hästen går avspänt. Om han börjar stressa på hemvägen så rid/promenera förbi stallet och vänd inte tillbaka förrän han är avslappnad igen osv osv. Huvudsaken är att du själv är avslappnad och konsekvent med budskapet att det blir inget annat än lugn skritt så han får anpassa sig helt enkelt ;) Först när hästen går avslappnat i skritt kan du börja plocka in lite trav.

Problemet med din häst är ju att han är van vid att det är full sula hela tiden. Det är därför longerandet inte hjälper, ska du springa en travhäst trött får du hålla på lääänge :eek: Självklart måste du se till att hästen får ordentligt med motion ändå men det hjälper sällan att låta den springa av sig energin. Skritta istället :idea: Skrittar man länge nog blir alla hästar trötta ;)

Senast ändrad:

Kolla upp foderstarten (om det är där där det klämmer..)
om det inte är det så börja med att ta lugna skritturer med långa tyglar på din häst tills han känns lugn och van vid det då du kan börjar trava lite smått i små längder utöka traven med tiden och om travaren kan gallopera kan du nog vara redo för det åckså..
Hoppas mina tips jälper dej så du får årdning på din travare.. ;)

jag hade samma problem med min när jag fick hem han..
så nu går han på fri tillgång på hö inget kraftfoder alls men lite betfor o mineraler o han har lugnat sig bra nu.. det går att rida utan att be till gud=)

hej, vad glad jag blev av att se att så många har viljan att hjälpa mig!!!:bow:
Jag har bara betfor, hö, soja och lite lite kornkross till honom, men jag kan ju prova att ta bort det helt... ag är lite så där med att använda martingal, då han bara börjar bråka med den, och hans underhals blir ÄNNU större, och tro mig den ser redan för jävlig ut!!!:cry: men han är avslappnad när vi ska från stallet men tillbaka!!! oj oj oj, jag har de så svårt för stallet som jag står i ligger i slutet av vägen så det går inte att skritta förbi det.:mad: men om ni har ännu fler tips så tveka inte bara skriv!! Tack!:bow:

Jag tycker också det är bra att skritta tills han tar det lugnt, och då gå hemåt. Annars skulle jag promenera långa rundor tills han är lugn med miljön och dig.

Och ha tålamod, och var konsekvent.

Jag tycker också det är bra att skritta tills han tar det lugnt, och då gå hemåt. Annars skulle jag promenera långa rundor tills han är lugn med miljön och dig.

Och ha tålamod, och var konsekvent.

men jag tror att jag har en dålig ovana att ge honom betfor efter varje ridtur:angel: , så han ångar på som f*n när vi ska hem, det är då allt kommer.... :(

men jag tror att jag har en dålig ovana att ge honom betfor efter varje ridtur:angel: , så han ångar på som f*n när vi ska hem, det är då allt kommer.... :(

Det där tror jag är ganska vanligt, med eller utan betfor.. För att motverka detta se till att du rider olika vägar jämt. ta inte alltid samma väg hem, hästar är otroliga på att lära sig när man är på väg hem

Jag hade en travare en gång i tiden. Han forserade fram som ett lok. Det jag gjorde var detta:

Se över foderstaten först och främst

Aldrig tillåta honom dra i väg...menas: aldrig göra något mer än skritt tills han lyssnade på mig. Tog några månader..var ganska trist att bara skritta. Men så måste man göra.

OCH traven, han var passgångare: jag övade ENBART trav över bommar ELLER i knölig mark där han INTE kunde passa. Det kunde handla om 5 meter bara...men trägen vinner.

Satsa INTE för hårt från början. Med min travare tog det drygt 1 år innan han travade rent.

Om han äter havre så kan det ju vara en bidragande effekt. Många hästar blir lite överativa av det. Krossar korn istället kanske? Men det tål inte en del hästar så bra men det är ett tips. Testa lite natural horsemanship (du behöver inte vara westernintresserad för att utöva det, det är många världsryttare som använder sig av teckniken numera. Du tränar det på marken, det ökar förståelsen och tilliten mellen häst och människa.) Om man inte kan klarar ett samspel från marken, hur ska man då kunna göra det från hästryggen?:) Det försöker jag att leva efter så gott jag förmår.

Hur är han om du promenerar med honom ute då? Du får kanske börja med det?

Tänk på att betfor också ökar enegin.

Ha inte martingal på honom, ha lösa långa tyglar,Han känner sig nog låst ock blir stressad av martingal, du ska inte jobba alls på formen, bara psyket.

Ha morötter i fickan när du rider, när du kommer en bit från stallet och han börjar bli stressad, hoppa av och led honom sista biten,gör några volter,beröm med morot när han är lugn och vänd från stallet.

Min häst är så ibland. Då brukar jag göra volter och mycket stop. Så dom förstår att när dom står still och är lugna får dom beröm och att det är mysigt.

Gör kanske lite svängar och mkt jobbiga saker så han/hon får tänka och glömmer bort att stressa.

Jag brukar göra lite skänkelvikningar över vägen, volter, stanna och stå still några minuter. Stanna och rygga. Och ut i skogen utanför stigarna så dom får tänka på att dom lyfter hovar och inte går in i träd och så.

När jag skrev att hon skulle pröva martingal så menade jag inte att hon skulle spänna ner honom totalt för att öva på formen utan mest pga att många travhästar kör upp huvudet när de blir stressade vilket gör att de stressar upp sig ännu mera. Med en martingal, även en väldigt lång så har man lättare att ha kontroll på hästens huvud. Jag märker en otrolig skillnad på min travhäst med och utan martingal.

Hej jag har e f.d travare, som jag håller på att skola om till en ridhäst. Men jag vill inte sitta och rida i ridhus eller paddock hela tiden, men om jag rider ut blir han så stressad, även om jag rider själv eller om jag har sällskap...:( Jag tror inte att det är så bra att hästar går och är stressade hela tiden, men iaf, när jag rider ut skrittar han som ett ånglok!! säkert i 20km/h. och är hyperaktiv, traven då? ja den finns inte det blir pass!!! jag hatar de!!!!!! Vad ska jag göraså att han inte blir så jä*la stressad? jag har provat att rida i ridhus först men då blir det värre, jag har också provat att longera före men det har samma effekt..:cry: HJÄLPMIG!!!!:confused:

Pröva att ta in han på en liten volt, så fort han börjar öka.
Gör det tills han slutar med sitt beteende.
Det är jobbigt för hästen när du gör så, och det till följd att han med all säkerhet lägger av med sitt beteende.
Han kommer känna att det är bekvämare att sakta ner!

Jag skulle oxå prova att ta på martingal,:angel: kan du inte fodra med betfor någon annan tid under dagen? måste hästen få det just efter ridturen? :crazy: Jag har oxå ett varmblod som ångar på med stora jättekliv, (Är en stor dam på 1.64 men en då:) )har martingal på och övar halvhalter o halt:) mycket skritt.
Tusan så jobbigt det är med en häst som ej kan stå still längre än 1-2 sekunder. Ska faktist iväg o prova lite NH med henne för att se om det funkar bättre. Promenera med din häst mycket bara i grimman, Lycka till:banana:

Huvudet i högläge på travare brukar innebära mer produktion av "adreanelin" (stavning ???) så det brukar hjälpa en hel del att få ner huvudet. Träna arbete vid handen, genom att Gå bredvid och försök få hästen att söka nedåt, beröm varje sekund hästen gör rätt.
Till slut har hästen förstått vad du vill och du kan klara av det från ryggen också.

Lycka till!

Hej!

Jag har just köpt mig en egen travis som jag håller på o rida in, hon älgar också på i ett snabbt tempo ute och lyssnar dåligt.

Det jag kan rekomendera att du gör är att gå ut o gå, gör halt och ge eftergift som belöning så han förstår att han ska sakta in när du tar i tyglarna och då kommer brömmet med eftergiften.
Sen är det ju klart att du ej ska göra detta varje dag men du kommer känna skillnad efter ett par gånger bara! Använd även rösten mycket så han lyssnar på dig när du vill göra halt mm.

När han kommer in i passgång så ska du lätta i handen och "släppa fram" honom. Passgången beror på att han spänner sig (säkert för att han blir uppspelt).
Det du också kan göra är att gunga hela dig åt höger, vänster, höger, vänster för då klarar han ej att passa utan måste falla in i traven. Detta är iofs något jag använder sällan utan du måste nog jobba honom mer i skritten, korta, länga, halt, backa INNAN ni börjar med traven.
Det tar tid, men du kommer få belöning för ditt tålamod! :)

Ah, en till grej. Tömmkörning är jättebra för dem. Då kan de komma igång o jobba rätt och bära sig i en bättre form. (behöver de ju inte stå ut med oss som sitter på ;) ) Har du ej gjort det innan är det bra att ta en kurs i det.. ett roligt sätt att jobba med sin travare! :)

Lycka till! //Mimmi

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 609
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka