Stressad häst?

M

mizzcat

Igår kom min nya häst, väldigt uppstressad av miljöombytet. Han kastade sig ur transporten och stog och blåste upp sig på stallplan. Tog in honom i boxen och där blev han rätt lugn, stog och åt på sitt hö. Sen tog vi ut honom i hagen, där verkade han må riktigt gott!

När vi tog in honom igen på kvällen var han jättestressad och drog iväg med mig, steppade brevid när jag ledde honom. Sen BRÅTTOM in i boxen, stallgången utanför hans box är rätt smal, och han rätt lång så han slog i med baken och blev rädd så han hoppade in i boxen, och höll på att sätta sig.

Jag förstår såklart att det är jobbigt för honom att komma till nytt ställe men hur ska jag få honom att gå lugnt till och från hagen och in i boxen? Han är en ganska stor kille på 165 cm/600 kg.

Hur länge törs jag låta honom stå? Just nu känns det inte bra att sätta sig upp och rida eftersom han är så himla osäker. Han är en kille med mycket energi och jag är rädd att han kommer explodera om jag låter honom stå för mkt.

Hjälp :confused:

Sv: Stressad häst?

Det här är inget ovanligt när en häst flyttar till ny miljö, om jag vore du skulle jag till en början leda honom i träns eller ett stigbett. Då blir det lättare för dig att hålla honom. Sen får du träna på att han ska vänta med att gå in i boxen till du ger tillåtelse. Så fort han gör rätt och lyssnar måste du berömma. Men du får nog räkna med att det tar ett tag innan han boar in sig.
Om du inte vågar rida så ta en promenad (samma sak här, träns eller stigbett) runt stallet eller varför inte longera. Ta hjälp av någon så känner du dig tryggare.

Lycka Till!!

Charlotta- vars häst drog genom stallgången med mig hängandes efter ett antal gånger i början.

Jag tror att det är viktigt att han känner att du är lugn också. Annars tror jag att det kan bli svårt att bli av med problemen. Tänk att han ska ta det lugnt och agera efter det. När han blir skrämd så låt honom stå stilla och prata med lugn röst med honom. Eftersom kan du nog prova att göra lite halter när du tar in honon från hagen så att han lär sig att det inte är ok att ha för bråttom in.

Jag håller med Charlotta, ta promenader från början för att lära känna varandra litegrann. Pyssla lagom mycket med honom så att ni knyter band och låt honom få vänja sig vid miljön innan kraven blir för stora på honom. Annars kan den där stressen bli kvar väldigt länge.

Lycka till!

Ge han tid! Börja inte fundera på att rida ännu! Låt han gå i hagen och börja känna sig hemma där, gå sedan promenader i området, jobba från marken så han lär känna dig innan du börjar rida honom. Det är mitt råd. Men viktigast ha inte bråttom!

Lycka till!

Hej!

Hade samma problem med min häst..När jag hämtade honom hem från fodervärd snart 1 år sen.. Han var uppstressad hela vägen hem till mej..När vi togs ut från honom transport..inte lätt var det han är stor ca 175 cm..Han ville " smita iväg" stressad o visste inte vad göra och "nya" häst kompisar gnäggade ju... Han lyckades smita ifrån mig.. Stark ju... Så sprang han runt en stund innan jag fick tag i honom.. *uh*.. osäker självklart. Släppte honom genast ut bete då var det slutet av maj.. Där fick springa me nya kompisar o sniffa runt.

Lät honom vila 2 dagar sen tog jag ut o promenerade i handen och joggade *kan man säga*.. Sen började jag ta en sköna lunga promenerader med stall kompis.. låta honom bekanta nya mikjön o allt.
Det kommer gå bra...Allt är bara nytt nya miljön och så..
Hästen kommer hitta sin dag o trygghet en dag..

LYCKA TILL.. kram/ Mumin69

Tack för alla bra svar! Idag har det gått rätt bra, han var snäll att ta in. Sen när vi skulle ta ut honom igen för att ta en liten promenad runt stallet så var det nästan som att han jagade ut oss ur boxen när vi skulle tränsa (han blev väldigt stressad när en häst som stod inne gick ut och han blev ensam). Till slut fick vi på det iaf och tog ut honom med longerlina på ridbanan, det gick jättebra och han slappnade av mer och mer. Sen sadlade jag och satt upp, väldigt lyhörd och trevlig häst blev han då!

Kan bara hålla med, hästar behöver tid för att bli vana vid det nya stallet,omgivningarna,kompisar och inte minst ägaren.
1 vecka 14 dagar säger de "lärde" att en häst bör ha för att aklimatisera sig.

Skönt att det verkar gå åt rätt håll. Jag hade en sömnlös första natt när jag tagit hem min häst, då han var helt sjövild. Ett par dagar senare hade han lugnat ner sig och var precis så snäll och go' som han är "på riktigt".

Lycka till med nya pållen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka