Stressad häst, får korsförlammning ofta, het m.m

Sv: Stressad häst, får korsförlammning ofta, het m.m

Vica skrev:
testa med nh, du kanske kan låna ut honom ett tag till en van gammal herre som vet vad han gör? så han kommer bort från de stora ställena, ett träningsheat kan vara det som knäcker honom..

hade hingsten Gum Ball hoss oss och han var likadan.. visade sej att han hade nån hjärntumör.. kunde inte stå det sista. förlamad i ena sidan..

Nope, det var en propp i hjärnan:p :angel: ;)

Om hästen slår på sig så väldigt så se till att ha en bra hovslagare som vet hur man balanserar en häst.

Kraffts foderrådgivare är inte mycket att hänga i granen tyvär...De vill sälja sitt foder. Ingenting annat.
Vad får hästen att äta nu?

Korsförlaminngarna kan säkert vara en bidragande orsak till de övriga beteendestörningarna.
Eftersom jag inte vet exakt vad denna häst äter eller hur den tränas så är ett generellt råd att ge så lite kraftfoder som möjligt. Ställ hästen på halm om möjligt i boxen. Ge den ganska mycket stråfoder.

Är kkorsförlamingarna av den allvarigare sorten skulle jag överväga att ta hästen ur träning.

För att underlätta för hästen att rensa musklerna från slaggprodukter så ska man vara noga med att skritta en stund innan man travar, och framförallt skritta av den ordentligt.

Okej tack för svaren!!

Hur kan man fortsätta träna en häst som har detta beteende ochsom så tydligt visar att den mår så dåligt?

Det du beskriver låter EXAKT som en häst med minimum KRAFTIG magkatarr men troligen ett ordentligt magsår. Ta ur hästen ur träning, ge fri tillgång på hö, ta bort all svårmält kraftfoder full av stärkelse och låt hästen få lugn och ro i väntan på en gastroskopi.

Att träna en häst med allt detta ni beskriver är i mina ögon vanvård.

Fråga inte henne utan tränaren som ansvarar för hästen! ;)

Jag skulle pröva med att minska kraftfodret ( min häst tålde inte det pelleterade kraftfodret, slog sig på hjärnan) och tillsätta magnesium, som bruka ha en lugnande verkan på stressade hästar, har provat detta själv och det har gett bra resultat...;) eller kanske han inte trivs, kanske är för mycket rörelse runt omkring, en del hästar mår ju bättre av att bo i ett lugnt stall med bara ett par stycken hästar....
Hoppas det ordna sig;)

Som sagt inte min häst så jag kan bara försöka göra det bästa av situationen, Men han är till salu om nån är intresserad:P

Oftast bero sånt här på miljön hästen lever i,tro jag. Kanske skulle må bättre att komma till ett lugnt stall där det inte är så mycket rörelse.
Man kan pröva att tillsätta magnesium, som bruka ha en lugnande verkan på stressade hästar.
Stressade hästar kan lätt få magproblem/magsår?
Har du tagit något boreliprov/elishias?

Hoppas det ordna sig;)

PS! blev lite fel på det första jag skrev....

Okej.. Han brukar bli sprutad med b-vitamin. Hur tar man ett boreli/elishias prov då?

lie skrev:
Okej.. Han brukar bli sprutad med b-vitamin. Hur tar man ett boreli/elishias prov då?
Det gör vetrnären, sen får man hämta svaret på posten, vet inte vad kostar i dag, men kanske 6-700 kr

lie skrev:
Som sagt inte min häst så jag kan bara försöka göra det bästa av situationen, Men han är till salu om nån är intresserad:P

Jag vet att det inte är din häst, men eftersom du skriver att du jobbar där ibland så borde du ju kunna säga ngt. för att göra det bättre för hästen genom att ta upp detta ordenligt med ägaren.

Och den som ansvarar för hästen är här? Eftersom hon jobbar där så borde hon ju veta en del.

Det är inte så lätt att säga till någon annan,det vet alla, en del går bara inte att prata med, och är man tonåring så kan man vara rädd för att komma på kant med ägarn, för de finns dem som alltid tro att de vet bäst...:crazy:

Vad är det för kön på hästen?

Idealtillvaron för en häst är att få äta, inget annat !!!!
Prova med att ta bort allt kraftfoder och låt sedan hästen få fri tillgång till hö o vatten, alt hösilage. Många beteendestörningar beror på utfodringen, matsmältningen blir dålig o hästen mår dåligt på alla vis. Försök även att hitta en lämplig kompis att ha som sällskap i hagen efter några veckor med fri tillgång på mat. Skulle kunna sätta en slant på att den ändrar sej med ändrade matvanor!!!!!!

Jag vill gärna inte bli osams med ägaren eftersom han driver ett stuteri, har en massa bra kontakter, och för att jag har mina 3 hästar där. Det är inte så lätt när man är 18 och ska säga hur man ska sköta en häst till någon som drivit stuteri i ca 30 år och har ca 100 häst....

Det är en travhäst!

hade ett fullblod som fick korsförlamning nästan varje dag en gång fick dom hämta ossm :banana: ed transport då va vi nästan hemma.
började me att hon fick gå ute hela dagarna i en padock som hon älskade och jag galopperade henne bara trava aldrig henne det gjorde hon kanske i hagen men hon vann lopp på det. hon fick b vitaminer. tyvärr bröt hon benet när vi galopperade och skulle stanna på galoppbanan så det tog slut där så jag kan inte säge mycket mera att försök att rida han och inte ha han i vagn på vardagarna det kan hjälpa med galopp och inget trav . funka för mig lycka till:banana:

Jotack det har jag också fattat men travhäst är väl inget KÖN? Valack eller hingst??????

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel