Stressad av förvänd galopp..?

Blueberry

Trådstartare
Min häst är ganska omusklad i vänstersidan, och min hopptränare tyckte att jag ska rida (mycket?) förvänd galopp och sidvärtsrörelser för att få henne att jobba med liksidigt.

Sidvärtsrörelser funkar bra, åt alla håll i alla varianter.
Förvänd galopp fungerar också bra, jag känner att hon liksom rätar ut sig och att vi finner en bra balans och rytm... i höger varv.
I vänster varv (alltså höger galopp i vänstervarv) blir hon mer stressad, hon ligger på och ökar, vi har ingen dirket rytm och när jag kollar i spegeln så liksom "vispar" hon med (båda) frambenen. Hon rör dem alltså i en cirkel, i stället för att mata på framåt och slappna av.
Ofta så byter hon innan jag ens har ridit ett hlet varv, och efter bytet blir hon ännu mer springig.
Det känns liksom som att hon flyr från galoppen.
Och jag förstår ju att det är jobbigt för henne, men även om jag är lugn och tydlig och har henne utåtställd så stressar hon upp sig, och det är ganska frustrerande...
Någon som kan komma med ett bra tips?

Sv: Stressad av förvänd galopp..?

Det är en reaktion på brist på styrka.
Envisas ej att rida igenom hela bågar/hörn till att börja med i det varvet. rid igenom ett hörn, bryt sen av, eller rid ett halvt varv på volten förvänd tex. De bygger snabbt upp sig, men det viktiga är att rörelsen utförs med bärighet och att det inte drar iväg som du beskriver, för då stärker det inte.

lycka till,
mvh/M

Okeys, så jag kan rida alltså långsidor och gena i hörnen mot kortsidorna..?
Men.. jag borde ju kunna rida korta och upprepade sträckor?
Alltså inte sitta och mölja på varv efter varv, utan ta ett varv i förvänd, gå över i andra varvt och göra något annat och sedan ta lite förvänd igen?

Okeys, så jag kan rida alltså långsidor och gena i hörnen mot kortsidorna..?
Men.. jag borde ju kunna rida korta och upprepade sträckor?
Alltså inte sitta och mölja på varv efter varv, utan ta ett varv i förvänd, gå över i andra varvt och göra något annat och sedan ta lite förvänd igen?

Att rida hela långsidor ger inte så mkt styrkemässigt för där går ju hästen "vanligt", oavsett vilken galopp - det är ju rakt spår. Men du kan rida igenom ett hörn ja - eller göra en liten båge i förvänd om du rider på långsidan och sen tillbaks till spåret och bryta av. Huvudsaken är att det är korta intervaller där du anstränger hästen i förvända, dvs du bygger upp styrkan successivt.

att variera med annat som du skriver är självklart alltid bra!

Ja, absolut, rid förvänd men bara så länge du klarar att hålla i bärigheten. Minsta tecken på stress eller att hon paddlar så bryt av direkt och gör något hon istället har lätt för en stund. I början kanske du inte ens kan få till en hel hörnpassering innan. Skär hörnena och låt henne gå i mjuka kurvor, sedan får du testa dig fram hur mycket hon orkar.

Instämmer med övriga, gör det hästen klarar och öka sen på. Du kan vända över och växla med kort sträcka förvänd och tilllbaka i rättvänd planera vägen noga, så det inte blir snäva svängar som hästen inte klarar.

Var noga med hur du själv sitter! :idea: Jag har svårare att koordinera åt ena hålllet och stör då lättare. Jag är så förvirrad med hö-vänster att jag måste vara väldigt koncentrerad när jag rider igenom tex hörn för att inte ge fel signaler:o . Det är inte alldeles säkert att det bara är hästen som har problem i det "svåra" varvet.......

Jag håller åxå med alla andra här. Ta bara så korta bitar som ni klarar med bibehållen kvalitet. Och ställ inte för stora krav till att börja med, utan rida på mjuka bågar tills ni har hittat balansen i galoppen.

Och tänk på att verkligen sitta i höger galopp, så att inte du omedvetet ber hästen att hamna i obalans och springa.

-svar till alla-

På gårdagens hoppträning pratade jag med min tränare och han sa ungefär samma sak som er, och vi tränade dessutom lite förvänd galopp i uppvärmingen.
Givetvis gick det ju mycket bättre då, eftersom vi har ju som sagt tränat en del och poletten tycks ha trillat ner ordentligt.

Dock så blir hon fortfarande ganska springig, så det blir en hel del jobb med att hjälpa henne att bära sig. Jag hade världens mjölksyra i benen efteråt :o

Om hästen inte blir springig i rättvänd galopp kan du prova att rida serpentiner i galopp.
Börja med att göra den förvända loopen mycket liten. Alltså du börjar i rätt vänd galopp och vänder in endast någon meter innanför spåret på långsidan så det blir en mycket svag båge och när hästen blir starkare ökar du bågen.
För att slutligen rida hela bågar.

En jättebra övning är att sätta en kona på linjen EXB. Sen rider du som snett igenom mot konan, vänder och rider som snett igenom ut på spåret igen. Då får du som ett hörn i förvänd galopp. Men du behöver inte bryta av eftersom du kommer ut i rättvänd galopp på spåret igen. Du kan göra hörnet skarpare genom att flytta konan längre ifrån spåret och svagare om du flyttar den närmare spåret. Du kan också ha flera koner längs långsidan och rida cerpentingbågar längs långsidan.

Hoppas du förstår ungefär...

* kl *

Hmmm.....det brukar vara flera i dessa trådar som ifrågasätter om det är nå fel....
Eftersom det inte är något som ännu inte gjort det så får jag dra mitt strå till stacken :idea:

Jag undrar varför hästen är så olikt musklad och om det finns en skada i botten på detta ?
Att hästen blir stressad kan bero på att den inte har styrkan och flyr undan då det tar emot men...

Det har gjorts en studie på hur en häst hanterar smärta och de kom fram till att smärtan framkallar stress.
Så jag drar alltid örona åt mig när hästen är stressad och brukar börja med att ta ut massör, ET för att kolla muskelaturen och vidare till kiro om det behövs.

Annars har du fått bra ridtips för att muskla...mitt inlägg får du ta hur du vill :)

Nä det har du så rätt i. Men ibland känns det lite tjatigt i varje tråd så man tycekr det är lite självklart. Men du har så rätt. :bow: OM man inte vet skälet ska man självklart fundera över det och kolla.

Hon har haft problem med vänster fram för drygt fyra år sen.

Och för någon månad sedan var jag på felsökning, och då hittade vi en senknuta uppe i manken på vänstersidan.
Och ja, det förklarar en hel del...
Men det är hon behandlad för, och inget annat tydde på att hon hade ont någonstans.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 598
Senast: insearchof
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 649
Senast: TeamVM
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka