Stress=Nyttigt...nä!

ylvaaskersund

Trådstartare
Hästar mår ju bäst av att behandlas som hästar, de ska få leva så naturligt som möjligt osv! MEN! I det vilda så är ju en hästflock ständigt beredd på att de ska komma rovdjur och försöka äta upp dem och de lever med en konstant stress!

Alltså är stress naturligt för hästar:crazy:

Men mina tre hästar mår defenitivt inte bra av stress, så hur går detta i hop?

Tror inga hästar mår bra av stress!

Sv: Stress=Nyttigt...nä!

I det tama är de också beredda på att fly om det skulle komma ett rovdjur för att äta upp dem.
Hästarna går inte runt och tänker "tänk om det kommer ett rovdjur, tänkt om det kommer ett rovdhur.. stress stress"
Utan de lever i nuet, och OM det skulle springa fram en skrämmande sak reagerar de direkt och flyr. De går inte runt och oroar sig för faror i förväg. Det är mer vi männiksor som har den förmågan :)

Självklart mår inte hästar bra av att behöva vara stressade hela tiden. Har man stressad häst får man se till vad man kan göra i dess miljö och hantering för att den ska må bättre.

Hästar i det vilda går inte runt och är rädda och stressade. De är på sin vakt och beredda att reagera, men det är inte samma sak som stress.

Hästar lever i nuet. De tänker inte "tänk om det kommer ett rovdjur!" .. utan de lever här och nu, skulle det komma upp något farligt så reagerar de då.
Sen sover ju hästarna ute också faktiskt. Då kan man se någon/några som står upp och håller vakt medan de andra vilar.
Hästar som får gå i större hage med en flock brukar inte vara stressade i hagen :)

I det fria så är hästarna klart lite "beredda" på om något skulle hända. Men det är dem genom att ex. som jag skrev tidigare -någon "håller koll" när de andra sover (alla sover inte samtidigt), hästarna har ögonen placerade så att de ska ha ett stort synfält (så dem ser om något rovdjur skulle komma) och sen brukar dem vara snabba på att reagera. Men de går absolut inte runt och är stressade! :)

Vilda djur som råkar ut för kraftig stress i stil med att jagas av rovdjur har också friheten att göra sig av med stressreaktionen på ett naturligt sätt, nämligen genom att springa. Djur som fälls av rovdjur men sedan kommer undan och springer iväg har visat sig gå igenom olika "chockfaser", bla själva springandet när de flyr och sedan en fas där de skakar i hela kroppen. Om de får gå igenom faserna går stressreaktionen ur kroppen och djuret är tillbaka i sitt vanliga tillstånd.

Tama hästar som utsätts för kraftig stress har sällan samma chans att springa av sig och gå genom faserna, vilket innebär en risk att stressreaktionen stannar kvar i kroppen. Samma gäller för människor och kan vara en orsak till att man får posttraumatiskt stressyndrom, t.ex.

I övrigt håller jag med de andra som svarat, att vara beredd och alert är inte samma sak som stress, och hela flocken delar på olika ansvarsområden så att individerna kan vila.

Vilda djur som råkar ut för kraftig stress i stil med att jagas av rovdjur har också friheten att göra sig av med stressreaktionen på ett naturligt sätt, nämligen genom att springa. Djur som fälls av rovdjur men sedan kommer undan och springer iväg har visat sig gå igenom olika "chockfaser", bla själva springandet när de flyr och sedan en fas där de skakar i hela kroppen. Om de får gå igenom faserna går stressreaktionen ur kroppen och djuret är tillbaka i sitt vanliga tillstånd.

Tama hästar som utsätts för kraftig stress har sällan samma chans att springa av sig och gå genom faserna, vilket innebär en risk att stressreaktionen stannar kvar i kroppen. Samma gäller för människor och kan vara en orsak till att man får posttraumatiskt stressyndrom, t.ex.

I övrigt håller jag med de andra som svarat, att vara beredd och alert är inte samma sak som stress, och hela flocken delar på olika ansvarsområden så att individerna kan vila.

Aha!:idea: Självklart! Så logiskt, tack så mycket för era svar!:bow:

Skilj på "naturligt förekommande" och "naturliga behov". Det är naturligt förekommande med både svält, allvarliga skador, rovdjur och vattenbrist, men det innebär inte att de är nödvändiga för hästens välmående.

Däremot är stimulansen som födosöket innebär viktig, likaså rörelse, flockliv mm. Det är naturliga behov.

Fast jag tror inte att hästar i det vilda är stressade ändå.
Bara väldigt vakna och uppmärksamma på sin omgivning.
Åtminstone inte när flocken är samlad, en ensam häst kan säkert bli väldigt stressad.

Men är det inte en slags stress att ständigt vara beredd?
Vad är stress kanske man ska fråga sig?
Är all stress av ondo, eller finns det olika sorters stress?

Det finns en sorts stress som man kanske kan kalla prestationshöjande, att man skärper sinnena och är redo att agera. Men annars brukar man säga att stress är när man inte känner att man klarar av kraven och aldrig får slappna av och få känna sig tillfreds. När det inte finns tid för återhämtning stannar stressen kvar i kroppen. Då är den negativ och sänker prestationer och mående.

Som sagt tidigare så går inte hästarna och är på spänn och beredda på fly eller oroar sig för att en fara KANSKE kommer dyka upp. När det finns tecken på att en fara är annalkande så är de beredda på fly, då kan man nog säga att det är en stress. Men så länge allt är lugnt och verkar okej stressar inte hästarna över ev. faror.
De reagerar när det händer, inte funderar och oroar sig innan. Alltså vill jag inte påstå att hästarna går runt med en stress över att de är beredda att fly om det händer något.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 389
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar