G
Giraff
Hur ofta strechar ni era hästar och hur gör ni det? Brukar ni massera, och isf hur och var?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lazio skrev:Evelyn masserar och stretchar jag varje dag.
Masserar hela henne, från mule till svans, utom benen, masserar extra mkt runt manken och över länden/korset eftersom hon är som mest spänd där, och har haft problem där.
Jag stretchar benen och halsen.
Frambenen stretchas, framåt, bakåt och åt sidorna.
Hon sträcker ut av sig själv numera, jag behöver bara hålla i tån och sträcka benet framåt och åt sidorna.
Bakåt håller jag ovanför knäet och i hoven, sträcker benet bakåt.
Bakbenen stretchas framåt och bakåt.
Bakåt lägger jag benet på mitt lår, står liksom bredvid henne bakom, håller i hasen och hoven vid ballarna och sträcker ut.
Framåt håller jag i tån och hasen och sträcker framåt.
Halsen kör jag morotsövningen. Håller en morot vid baknäet ungefär på båda sidorna och hon sträcker halsen dit och tar den.
Håller även en mellan frambenen nere vid hovarna och en lite ovanför henne så hon sträcker halsen uppåt för att ta den.
Pompei stretchar jag musklerna över korset, det är också där han får mest massage.
Jag tar svansen, håller den uppåt, han ska inte vara spänd, utan avslappnad i svansroten och sen för jag svansen upp och ner några ggr, och roterar den försiktigt åt höger och vänster, men mkt försiktigt.
Han kör jag också morotsövningen med. Han kan inte böja halsen så långt än, klarar till bogarna och ungefär till kotorna mellan frambenen.
Alla stretchövningar osv har en ET visat mig så det är inget jag hittat på själv. :smirk:
Sandra S skrev:Aa, det där med hokratsen kan du prova. Sen kan du ta fingertopparna eller hovkratsen eller liknade och trycka lite lätt mitt under magen, då brukar de reagera genom att höja ryggen.. Vet. på strömsholm kollade hästens reflexer så, hon använde en penna då.
Sandra S skrev:Tryck ungefär lika hårt som du gör när du drar med hovkratsarna på vardera sida om korset. Men prova även att trycka på lite olika punkter runtom det området du trycker på, du kanske inte träffar rätt :smirk:
ulle.j skrev:Vilka bra tips! Ska pröva dom på pållen imorgon. Har du nåt tips på hur man stretchar ut ryggen,eller får dom att "skjuta"rygg? Hade ET ute förra veckan och hon visade hur man kan dra med hovkrats eller liknande ganska hårt på vardera sidan a uppe vid ryggen och bak/ner vid skinkorna. Hon kommer nästa vecka igen så då ska jag fråga mer!
Jen80 skrev:Alltså. Jag har aldrig förstått det där med att använda hovkrats.
Har folk inte fingertoppskänsla...?
JAG hade inte velat ha en hovkrats uppkörd i magen eller någonstans öht för den delen. Inte fasen ska mina hästar behöva det heller. Man får prova sig fram, vissa hästar tar det ett tag med innan de "fattar" vad man vill ha gjort.
Skaffa pall, som jag .lill_flesky skrev:Eller så ar man korta armar Jag når iaf inte över rumpen på hästen när jag flexxar ryggen. Blir lättare med hovkrats men då får man förstås vara försiktigare.