Streching och massage

G

Giraff

Hur ofta strechar ni era hästar och hur gör ni det? Brukar ni massera, och isf hur och var? :idea:

Sv: Streching och massage

En massör masserar min häst en gång i månaden.

Evelyn masserar och stretchar jag varje dag.
Masserar hela henne, från mule till svans, utom benen, masserar extra mkt runt manken och över länden/korset eftersom hon är som mest spänd där, och har haft problem där.
Jag stretchar benen och halsen.
Frambenen stretchas, framåt, bakåt och åt sidorna.
Hon sträcker ut av sig själv numera, jag behöver bara hålla i tån och sträcka benet framåt och åt sidorna.
Bakåt håller jag ovanför knäet och i hoven, sträcker benet bakåt.
Bakbenen stretchas framåt och bakåt.
Bakåt lägger jag benet på mitt lår, står liksom bredvid henne bakom, håller i hasen och hoven vid ballarna och sträcker ut.
Framåt håller jag i tån och hasen och sträcker framåt.
Halsen kör jag morotsövningen. Håller en morot vid baknäet ungefär på båda sidorna och hon sträcker halsen dit och tar den.
Håller även en mellan frambenen nere vid hovarna och en lite ovanför henne så hon sträcker halsen uppåt för att ta den.

Pompei stretchar jag musklerna över korset, det är också där han får mest massage.
Jag tar svansen, håller den uppåt, han ska inte vara spänd, utan avslappnad i svansroten och sen för jag svansen upp och ner några ggr, och roterar den försiktigt åt höger och vänster, men mkt försiktigt.
Han kör jag också morotsövningen med. Han kan inte böja halsen så långt än, klarar till bogarna och ungefär till kotorna mellan frambenen.

Alla stretchövningar osv har en ET visat mig så det är inget jag hittat på själv. :smirk:

Lazio skrev:
Evelyn masserar och stretchar jag varje dag.
Masserar hela henne, från mule till svans, utom benen, masserar extra mkt runt manken och över länden/korset eftersom hon är som mest spänd där, och har haft problem där.
Jag stretchar benen och halsen.
Frambenen stretchas, framåt, bakåt och åt sidorna.
Hon sträcker ut av sig själv numera, jag behöver bara hålla i tån och sträcka benet framåt och åt sidorna.
Bakåt håller jag ovanför knäet och i hoven, sträcker benet bakåt.
Bakbenen stretchas framåt och bakåt.
Bakåt lägger jag benet på mitt lår, står liksom bredvid henne bakom, håller i hasen och hoven vid ballarna och sträcker ut.
Framåt håller jag i tån och hasen och sträcker framåt.
Halsen kör jag morotsövningen. Håller en morot vid baknäet ungefär på båda sidorna och hon sträcker halsen dit och tar den.
Håller även en mellan frambenen nere vid hovarna och en lite ovanför henne så hon sträcker halsen uppåt för att ta den.

Pompei stretchar jag musklerna över korset, det är också där han får mest massage.
Jag tar svansen, håller den uppåt, han ska inte vara spänd, utan avslappnad i svansroten och sen för jag svansen upp och ner några ggr, och roterar den försiktigt åt höger och vänster, men mkt försiktigt.
Han kör jag också morotsövningen med. Han kan inte böja halsen så långt än, klarar till bogarna och ungefär till kotorna mellan frambenen.

Alla stretchövningar osv har en ET visat mig så det är inget jag hittat på själv. :smirk:

Vilka bra tips! Ska pröva dom på pållen imorgon. Har du nåt tips på hur man stretchar ut ryggen,eller får dom att "skjuta"rygg? Hade ET ute förra veckan och hon visade hur man kan dra med hovkrats eller liknande ganska hårt på vardera sidan a uppe vid ryggen och bak/ner vid skinkorna. Hon kommer nästa vecka igen så då ska jag fråga mer! :)

Aa, det där med hokratsen kan du prova. Sen kan du ta fingertopparna eller hovkratsen eller liknade och trycka lite lätt mitt under magen, då brukar de reagera genom att höja ryggen.. Vet. på strömsholm kollade hästens reflexer så, hon använde en penna då. :banana:

Sandra S skrev:
Aa, det där med hokratsen kan du prova. Sen kan du ta fingertopparna eller hovkratsen eller liknade och trycka lite lätt mitt under magen, då brukar de reagera genom att höja ryggen.. Vet. på strömsholm kollade hästens reflexer så, hon använde en penna då. :banana:

Har försökt trycka honom under magen,men jag är osäker på hur hårt och var jag ska trycka. Har inte fått till det riktigt... :smirk: Men jag ska pröva igen! :)

Tryck ungefär lika hårt som du gör när du drar med hovkratsarna på vardera sida om korset. Men prova även att trycka på lite olika punkter runtom det området du trycker på, du kanske inte träffar rätt :smirk:

Sandra S skrev:
Tryck ungefär lika hårt som du gör när du drar med hovkratsarna på vardera sida om korset. Men prova även att trycka på lite olika punkter runtom det området du trycker på, du kanske inte träffar rätt :smirk:

Tack! Ska göra ett försök imorgon! :bump:

Stretchar märren efter varje ridpass, hon är ju lite till åren. Valacken stretchar jag när han gjort nåt annat än bara skrittats, masserar bogen på honom nästan varje dag.

ulle.j skrev:
Vilka bra tips! Ska pröva dom på pållen imorgon. Har du nåt tips på hur man stretchar ut ryggen,eller får dom att "skjuta"rygg? Hade ET ute förra veckan och hon visade hur man kan dra med hovkrats eller liknande ganska hårt på vardera sidan a uppe vid ryggen och bak/ner vid skinkorna. Hon kommer nästa vecka igen så då ska jag fråga mer! :)

Alltså. Jag har aldrig förstått det där med att använda hovkrats.
Har folk inte fingertoppskänsla...? :confused:
JAG hade inte velat ha en hovkrats uppkörd i magen eller någonstans öht för den delen. Inte fasen ska mina hästar behöva det heller. Man får prova sig fram, vissa hästar tar det ett tag med innan de "fattar" vad man vill ha gjort.

I övrigt.
Jag masserar Misse minst 1-2 ggr/vecka på utsatta ställen.
Lite då och då får han en rejäl genomgång, dvs hela kroppen.
Stretchar gör jag efter nästan varje ridtur.
Min favorit är dock att använda moxa, och hästarna äääälskar det :love: .

Jen80 skrev:
Alltså. Jag har aldrig förstått det där med att använda hovkrats.
Har folk inte fingertoppskänsla...? :confused:
JAG hade inte velat ha en hovkrats uppkörd i magen eller någonstans öht för den delen. Inte fasen ska mina hästar behöva det heller. Man får prova sig fram, vissa hästar tar det ett tag med innan de "fattar" vad man vill ha gjort.

Eller så ar man korta armar ;) Jag når iaf inte över rumpen på hästen när jag flexxar ryggen. Blir lättare med hovkrats men då får man förstås vara försiktigare.

lill_flesky skrev:
Eller så ar man korta armar ;) Jag når iaf inte över rumpen på hästen när jag flexxar ryggen. Blir lättare med hovkrats men då får man förstås vara försiktigare.
Skaffa pall, som jag ;).
Nej, men ärligt. Det är just det sista du skriver som jag (nojjig? ja jag vet inte) är lite orolig för. Det där med att vara försiktig... Många tycker att hästar är stora, och då behöver man inte vara "så försiktig" (eller är det bara jag som träffar på såna människor??) utan tar i som bara den. Det gör ju mer skada än nytta - OM man inte blivit visad hur man ska göra. Det finns många jagharlästochprovarsjälv-människor tyvärr, som inte inser hur känsliga hästarna faktiskt är.
:(

Stretching efter varje hårdare pass samt när jag har tid/ork i övrigt. Kör mycket på känsla, många gånger känns det inte värt att göra stretchingövningarna och då ifrågasätter jag inte känslan. Brukar dock göra rörelsekoll och lite "benövningar" ändå efter varje arbete, men det tillhör för mej den dagliga visitationen och "kollen" av hur dagsläget är. Med rörelsekollen (kollar av rörligheten i alla leder, fast på ett rätt "lätt" sätt - inga provokationer annat än lätt tryck) kan man upptäcka små grejer, sådant som är så litet att jag inte märker vid massage eller stretch.

Benövningarna är inspirerade av Ttouch, gör "snöleoparder" där det verkar "behövas", lite cirkelrörelser med hovarna och små medvetenhets-rörelser helt enkelt.

Stretchingen består av lite olika, beroende på vad som "behövs". För det mesta är dock standarden - framåt samt bakåt i frambenen, samt också framåt-uppåt med böjt knä samt också "lyfta bogen" (tillhör rörelsekoll). Framåt i bakbenen i några olika varianter (framåt med hoven lågt, framåt-uppåt, framåt med tryck utåt i hasen), brukar oftast ställa ner hoven vid framåt-stretchen och göra lite medvetenhetsövningar med hoven långt fram i backen. Sedan också med benet ihopvikt under, lyfta höften något (tillhör rörelsekoll) - samt ta benet utåt (stretcha insida lår). Samt bakbenen bakåt. Emellanåt också bakbenen snett framåt in under magen (stretcha utsida lår).

Flexar ryggen gör jag olika ofta beroende på häst, då med några olika varianter - dels då "hovkratstricket" (jo, jag har lärt mej att det kallas så, även fast jag inte använder hovkrats), oftast gör jag då först sida för sida -pill vid höftknöl och baktill vid bärbensknöl på vardera sidan för sej, och avslutar med att stå bakom och dra båda. Jag tycker det är viktigt att se vardera sida för sej först, ger en hel del info.
Brukar även använda mej av pill mothårs på båda sidor av ryggen bakåt (ryggsvank), samt på vissa hästar "lyfta" under magen.
Brukar avsluta detta med att borsta ur svansen och göra lite medvetenhetsrörelser med den, brukar vara skönt och avslappnande för de flesta hästar - dimmiga ögon, gäsp och frust och nosen i backen ;)...

Massage som sådan ser jag också lite som daglig visitation, men då handlar det om att stryka längs hela kroppen och "känna in" förändringar, värme/kyla, lite tryck och kläm där det känns lämpligt för dagen (varierar mycket). Vissa dagar - kanske en gång i veckan, blir det mer massage då jag går in och knådar och klämmer mer, det är härlig social tid tycker jag då man kan pyssla ett bra tag och mysa in ordentligt med hästen.

Men varierar mej emellanåt med "healing", jag måste medge att jag ÄR lite skeptisk till det - men efter att ha gått en liten kurs, och därtill märkt effekten så kan jag inte åsidosätta det. Effekten är slående.... Så massagen gränsar ofta till "handpåläggning" tycker jag. Är inte mycket för de mer kraftfulla varianterna även om jag ibland kan stå med en armbåge inkörd i hästens rumpa - men då för att hästen insisterat "hårdare, hårdare"....

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 866
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hyresrätt villa
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat