Strasser metoden?

Reykur

Trådstartare
Nu skulle jag som är helt grön innom området vilja få lite saker och ting uppklarade.
Jag blev rent ut sagt chockad när jag läste en artikel om "läran" i en gamal hästfynd.
Visst, självklart ska man sträva efter att hålla hästen så naturligt som möjligt, men innom vissa gränser, jag menar. Det är inte naturligt för hästen att vi rider på den, så då måste man väl göra några små kompensationer?
Att ställa ut en svettig häst utan täcke låter helt absurt! :mad: Har vi ridit hästen svettig får vi väl så snällt låte den torka innomhus under ett varmt täcke? varför är detta så fel?
sedan undrar jag över det här med skoningen? ok, vissa hästar funkar antagligen bra utab skor med den där speciella verkningen men långt ifrån alla! att plocka av skorna på ett fullblod med med "fullblodsfötter" vore verkligen djurplågeri.
jag har inte mycket till övers för den här metoden just nu, får en känsla av att dom försöker tro att alla annan häst hållning är att plåga hästarna??
men.. jag vet ju som sagt inte så mycket så, tala om för mig?
sen skulle jag gärna ha en liten disskution med ;)

Det har debatterats så himla mycket om Strassermetoden här på sista tiden att det känns onödigt att ta om det hela igen. :smirk:

Nej, alla hästar kan inte gå barfota. Nej, alla hästar som går barfota mår inte bra av att verkas enligt denna metod. Nej, alla hästar kan inte släppas ut svettiga i den smällkalla vintern utan täcke. Det är en individfråga. Som med varje "lära" får man snällt plocka ut det som funkar för dig och försöka strunta i resten.

Fast du verkar ju redan ha förutfattade åsikter om denna metod, så vad finns det då kvar att diskutera?

Just nu har jag förutfattade meningar, då det jag hört/sett inte verkat vara vettigt på någon punkt.
jag är dock verkligen inte omöjlig, och eftersom att jag inte vet mycket sakliga fakta om metoden i fråga så, frågade jag fatisk... :smirk:

Det jag har sett av strassermetoden har jag inte upplevt som vidare bra hantering av hästar.

En hästägare i stallet där jag har min häst använder metoden. Han har drog av skorna i januari när det var stelfruset, hästen var så ömfotad att den knappt ville gå ut ur stallet. När den fick en hovböld ville han att den skulle få självläka och var dessutom mycket negativ till att stallägaren tog ut veterinär när hans häst kollapsade i boxen pga hjärtflimmer. Enligt ägaren kollapsade hästen för att gifter som samlats i hovarna när den varit skodd nu frigjorts och cirkulerade i kroppen, detta i enlighet med vad de som lärt honom om strassermetoden sagt. Han har vid flertalet tillfällen släppt ut sin häst jättesvettig när det varit minusgrader.

Nu kan jag ju alldeles för lite om metoden för att kuna uttala mig ggenerellt, men denna ryttares behandling av sin häst talar inte för metoden i mina öron i alla fall

Det är enbart sånt jag har hört :mad:
Ville se mig om lite och undersöka om det överhuvud tagen finns någon vettig utövare av metoden :smirk:

Jag har mina varmblodstravare oskodda för att en oskodd hov är det bästa för hästen om hovens kvalitet gör det möjligt att ha det så. De går även på lösdrift.

Jag är däremot ingen anhängare av Strassermetoden, låter mer som en komersiellt påhitt än hästhälsa. Visst, vissa saker är bra men inte allt.

Jag har tagit till mig av delar av strassers lära. Jag tror på barfotagång, har dock ingen erfarenhet alls av t.ex. fullblodshästar så jag vill inte uttala mig om huruvida alla kan gå barfota eller ej. Kan dock säga att min 8åriga islänning har gått barfota hela livet o har starka fina hovar som tål ridning på grus och hårda underlag. Han kommer att få fortsätta vara barfota, likså min åring skall skonas från skor. Det är väldigt roligt att jämföra 8åringens hovar med en häst som varit skodd hela livet. När man ser skillnaden förstår man vad strasser menar med trånga hovar!
En sak jag verkligen bojkottar är det här med svettiga hästar ute i minusgrader. Skulle aldrig falla mig in att ställa ut en blöt häst när det är iskallt...!

Jag undrar om ni har läst hennes böcker innan ni skapar era åsikter? Eller har ni bara läst artiklarna i hästfynd? I den svensk-översatta "ett sunt hästliv" står väldigt mycket bra bakgrundsfakta om hästens hovar och dess fysiologi/anatomi som man bör läsa innan man förkastar hennes barfota-lära. Även om man inte tror på barfotagång så lär man sig otroligt mycket! Jag rekommenderar er att läsa den... Den är bra, sätter verkligen griller i huvet på en ;)

Jag har över huvud taget inte läst något om metoden i fråga, utom articklar i tidningar och på internet.
Anledningen att jag frågade var att jag ville höra det ur en utövares synpunkt.
Det med barfotagång tycker jag verkligen låter bra, om hästen gått barfota hela livet och har fötter som klarar av det. Det skulle dock aldrig falla mig in att "locka av skorna" (med tillhörande special verkning) på en häst som haft skor så länge den levat.
:bow:
Tack!
för att du inte tagit til dig den befägda ide att ställa ut en svettig häst utan täcke :bow:
Hur gör du med veterinär? avmaskning? medecinering? vore roligt att veta :p

Det finns bara en godkänd utövare av Strassermetoden i Sverige och vill man veta vad metoden går ut på eller ta upp exempel på hur Strasseranhängare beter sig måste man nog tala om någon av hennes hästar/kunders hästar.

Att ngn som läst lite om metoden gör på ngt sätt och sen döma hela metoden efter dennes handlande är som att se en nybörjare som anser sig rida efter tex Kyras lära och utefter nybörjarens agerande döma ut Kyras kunskaper.

Få av de som har barfotahästar är Strasserutövare, det har inget samband alls.

Det jag har sett av strassermetoden har jag inte upplevt som vidare bra hantering av hästar.

En hästägare i stallet där jag har min häst använder metoden. Han har drog av skorna i januari när det var stelfruset, hästen var så ömfotad att den knappt ville gå ut ur stallet. När den fick en hovböld ville han att den skulle få självläka och var dessutom mycket negativ till att stallägaren tog ut veterinär när hans häst kollapsade i boxen pga hjärtflimmer. Enligt ägaren kollapsade hästen för att gifter som samlats i hovarna när den varit skodd nu frigjorts och cirkulerade i kroppen, detta i enlighet med vad de som lärt honom om strassermetoden sagt. Han har vid flertalet tillfällen släppt ut sin häst jättesvettig när det varit minusgrader.

Nu kan jag ju alldeles för lite om metoden för att kuna uttala mig ggenerellt, men denna ryttares behandling av sin häst talar inte för metoden i mina öron i alla fall

Att bara dra av hästen skorna hur som helst är inte vettigt, inte ens om syftet är gott. Strasser metoden är också kritiserad för att göra hästarna mer ont än gott under invänjningsperioden. Det finns flertalet andra "skolor" inom barfotaverkningen som är ett bättre alternativ för hästen. Själva grundtanken i Strasser-metoden tycker jag däremot är vettig, men då skall man ha tagit in hela konceptet och inte gå på korta artiklar eller rykten.

Inga av oss hästmänniskor vill väl hästarna ont, och vi handlar på vad vi tror är rätt för våra djur. Förhoppningsvis kan var och en av oss se på våra egna djur vad som blir positivt av vår hantering och vad som är negativt av den.

Hästar klarar av att gå utan skor, och det är ju mer naturligt för dem med. Men det behövs ju en inväjningsperiod på ca ett år om man har haft skor. I den perioden innebär det många gånger att man stundtals inte kan utöva ridning av just det skälet att hästen blir ömfotad. Orkar man vänta får man bra resultat, orkar man inte vänta så är det lika bra att man behåller skorna på.

Att det inte är naturligt för hästen att stå i stall håller jag med, men rider man nu hästen så svett mitt i kalla vintern så bör man hjälpa den lite att bli torr. Det är ju trots allt ändå inte naturligt att hästen springer sig genomsvett mitt i kalla vintern.

Liknande trådar

Hästvård Såg i senaste numret av Your Horse att det var en intervju med Hiltrud Strasser, och tänkte att det skulle bli ganska intressant att...
23 24 25
Svar
480
· Visningar
42 425
Senast: vdb
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 037
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar