Sv: Strasser-metoden?? Kan nån förklara??
Kan svara på att det håller fortfarande på här i Sverige. Som sagt så är det meningen att jag ska på grundkurs om ett tag så det lärs ju ut fortfarande...
Min syster som däremot bor i Norge skrev så här när jag fråga henne..
"Hej syrran,
Jag säger tvert NEJ,stort nej,och håller med om att det är djurplågeri.
Visst är det bra om hästar kan gå barfota,men då måste du ställa dig frågan,är hästen van att gå barfota? är han sårbent? andvänds han mycket under barfota perioden? Vi har ponnisar som går barfota sommartid,men dom rids då enbart på gräs och sand,dom som går på sommarbete går barfota,men dom andvänds inte i huvudtaget. och vi låter en vanlig hovslagare verka dom.
Strassermetoden är EGENTLIG beräknat på hästar som är sjuka, och beskärs kraftig för att ge hoven ett "naturligt" form snabbast möjligt så att läkningsprosessen ska gå snabbare. Detta krävs i norge ett upphåll på klinik för att va genomförbart och försvarlig.
Det är förbjudet i norge vad jag vet iallf för vanliga ägare att genomföra detta själva,och ska enbart göras på klinik.
ja,det är en sida som gillar metoden,och andra som inte gör det,men jag tror faktisk inte någon i min krets utför detta,
för dom hästar som ska få starka hover,och bra struktur varmskor vi hästarna,något jag har gjort på alla mina egna hästar,det är lit dyrare,men absolut bättre än vanlig hov verkning."
Privatpersoner får alltså inte verka hovarna själva!
Kursen jag ska gå är ju bara grund så att jag kan underhålla hovarna, man måste ändå ta ut ngn som kan det ordentligt...
Har även hört att folk strider för att det även ska bli förbjuden i Sverige också och klassas som djurplågeri...
Hästen jag har, har blivit verkad efter Strassers metod i flera år och mår hur bra som helst. Han var ömfotad på grusväg när jag precis hade hämtat honom men det berodde ju inte på hur han var verkad utan att ägaren inte hade ridit på honom så mkt det sista året, och efter ett tag gick även de hur bra som helst...
Så därför står jag som ett frågetecken när man hör allt dåligt om det =( Och när man inte går in på deras sida utan lyssnar på folk i allmänhet så är det mer dåligt än positivt. Men så har jag ju min foderhäst som ett levande bevis "confused" "confused" "confused"