Strasser-metoden?? Kan nån förklara??

ika77

Trådstartare
jag vet att jag är jobbig nu och det säkert finns massa trådar om det här, men finns det ingen som har som jag, för mycket dötid , som vill förklara vad det innebär. Jag har ju insett att det inte är nåt eftertraktat eller populärt eftersom det har varit så mycket uppståndelse kring det här..
Så snälla... Någon?

Sv: Strasser-metoden?? Kan nån förklara??

Väldigt kort: Strassermetoden går till så att man oavsett hur hästens hov ser ut innan, verkar ner den till det rätta utseendet, hårt och brutalt vilket ofta leder till att hästen blir väldigt öm länge.

Sen säger veterinär Strasser att allt vad täcken, benlindor, benskydd m.m är skadligt för hästen.

En del som hon praktiserar är bra men inte allt. Visst hästarna blir bra i hovarna men innan de blir det är det ofta väldigt mycket smärta inblandat. Inget jag vill utsätta mina hästar för.

Senast ändrad av en moderator:

OJDÅ!!
Ja det lät som en ganska omild och brutal behandling av sin älskling..
Inget jag heller skulle vilja vara med om..
Jag har väl hört lite om det innan men inget ingående, så tack för ett kort, bra och informerande svar!

Ps: Jag förstår nu VARFÖR det har blivit rama-skri så fort nån nämnt Strasser-metoden..

Sweet skrev:
Väldigt kort: Strassermetoden går till så att man oavsett hur hästens hov ser ut innan, verkar ner den till det rätta utseendet, hårt och brutalt vilket ofta leder till att hästen blir väldigt öm länge.

Sen säger veterinär Strasser att allt vad täcken, benlindor, benskydd m.m är skadligt för hästen.

En del som hon praktiserar är bra men inte allt. Visst hästarna blir bra i hovarna men innan de blir det är det ofta väldigt mycket smärta inblandat. Inget jag vill utsätta mina hästar för.

ja, så sade "hovverkaren" som jag tog ut för att ta av skorna på min häst... när jag frågade vad som skiljde hennes metod (vildhästverkningen) mot "strasser".
Vilhästverkningen är "snällare" och verkas lite i taget men slutmålet är i princip samma. Vad jag förstod...

Min häst är iaf BARFOTA nu sen igår(första gången på typ 7år!!) och jag är övertygad om att det kommer att fungera jättebra! :D

Ja, strasser och vildhästverkning är ungefär samma men vildhästverkningen snällare mot hästen, där tar man lite i taget för att undvika att hästen blir öm. Både strasser och vildhästmetoden är ute efter att få en naturligt fungerande hov som klarar av att gå barfota.

Jag verkar själv mina hästar enligt vildhästmetoden.

Så det är anledning till att folk säger att det är djurplågeri?

Jag har en foderhäst som verkas efter Strasser-metoden och ägaren vill nu att jag går en kurs så jag kan underhålla hans hovar själv... Men blir tveksam när jag hör så mkt dåligt om det.
Men om hästen har blivit verkad efter Strasser-metoden i flera år så är det inte djurplågeri?
Bara det grymma och brutala i början?
Vilket jag kan förstå, jag skulle inte vilja få mina fötter nerskalade och gå barfota... =(

Rådvill foderhästägare :confused:

Det FINNS ju säkert undantag där Strasser-metoden fungerar bra, men jag har själv aldrig sett någon sådan häst. Det var ganska vanligt med Strasser här i USA ett tag, men sedan kom folk på att deras hästar helt plötsligt inte gick att rida på för de var så halta.

Min f.d. tränare hade lånat ut en häst (men den stor fortfarande kvar på gården) till en person som tyckte att det vore jättebra med lite "naturlig" hovvård, så när tränaren inte var hemma, bjöd personen ut en Strasserhovslagare. Hästen blev blockhalt. Nästa gång personen och hovslagaren kom ut till gården för att "rätta till" hältan möttes de av en väldigt arg tränare och ett laddat gevär. Jag har för mig att hästen fick avlivas till slut, men är inte säker på att det var p.g.a. hovarna (den hade andra hälsobekymmer också).

Är foderhästen glad för sina hovar och är frisk och hel, kan det ju vara anledning att lära sig lite mer om metoden bara för att förstå vad den innebär - men jag hade personligen hållt mig riktigt långt borta från både Strasserhästar och människor som tycker att metoden är fantastiskt bra.

Praktiseras Strassermetoden fortfarande? Tråden är ju rätt gammal...

Blev hon inte dömd för djurplågeri, eller blev det inget med det? (Eller är det också hemskt längesedan?:o)

Ja, det blev hon väl? Jag tycker också mig minnas det. Trots det finns det ju fortfarande en del "hovslagare" som använder sig av metoden (i alla fall här och där i USA), tyvärr.

Finns det tydligen här också. (inte min hovis)

Vet inte vad jag ska berätta?

För några år sedan, när Frau Strasser härjade som värst och frälste folk till höger och vänster, så har jag för mig att det till sist blev djurskyddsärende av det hela, eller delar av det hela iaf.

Men jag var inte särskilt insatt då, och minns ännu mindre nu, så någon annan har säkert mer info om det.

Men vad har Dr Strasser med det att göra? Gjorde hon fel eller felbehandlade någon häst eller var det folk som hon lärt ut?

Kan svara på att det håller fortfarande på här i Sverige. Som sagt så är det meningen att jag ska på grundkurs om ett tag så det lärs ju ut fortfarande...

Min syster som däremot bor i Norge skrev så här när jag fråga henne..

"Hej syrran,
Jag säger tvert NEJ,stort nej,och håller med om att det är djurplågeri.
Visst är det bra om hästar kan gå barfota,men då måste du ställa dig frågan,är hästen van att gå barfota? är han sårbent? andvänds han mycket under barfota perioden? Vi har ponnisar som går barfota sommartid,men dom rids då enbart på gräs och sand,dom som går på sommarbete går barfota,men dom andvänds inte i huvudtaget. och vi låter en vanlig hovslagare verka dom.

Strassermetoden är EGENTLIG beräknat på hästar som är sjuka, och beskärs kraftig för att ge hoven ett "naturligt" form snabbast möjligt så att läkningsprosessen ska gå snabbare. Detta krävs i norge ett upphåll på klinik för att va genomförbart och försvarlig.

Det är förbjudet i norge vad jag vet iallf för vanliga ägare att genomföra detta själva,och ska enbart göras på klinik.

ja,det är en sida som gillar metoden,och andra som inte gör det,men jag tror faktisk inte någon i min krets utför detta,
för dom hästar som ska få starka hover,och bra struktur varmskor vi hästarna,något jag har gjort på alla mina egna hästar,det är lit dyrare,men absolut bättre än vanlig hov verkning."

Privatpersoner får alltså inte verka hovarna själva!
Kursen jag ska gå är ju bara grund så att jag kan underhålla hovarna, man måste ändå ta ut ngn som kan det ordentligt...

Har även hört att folk strider för att det även ska bli förbjuden i Sverige också och klassas som djurplågeri...

Hästen jag har, har blivit verkad efter Strassers metod i flera år och mår hur bra som helst. Han var ömfotad på grusväg när jag precis hade hämtat honom men det berodde ju inte på hur han var verkad utan att ägaren inte hade ridit på honom så mkt det sista året, och efter ett tag gick även de hur bra som helst...

Så därför står jag som ett frågetecken när man hör allt dåligt om det =( Och när man inte går in på deras sida utan lyssnar på folk i allmänhet så är det mer dåligt än positivt. Men så har jag ju min foderhäst som ett levande bevis "confused" "confused" "confused"

Alltså är det djurplågeri när hästen har blivit verkad efter strasser-metoden i flera år och mår bra?

Han är ju inte min och det är inte mitt beslut men ngn gång så kommer jag köpa honom om allt vill sig väl och vill ju inte fortsätta att använda strasser-metoden om det är djurplågeri. Men vill ju inte ändra på hoven om det funkar bra, för det kan ju inte vara nyttigt heller att ändra hela tiden...

Önskar så att jag bara kunde lämna detta, men det handlar ju om en häst som har blivit en kär vän...

Men mår hästen bra är det väl inget problem?

Problemet med strassermetoden är väl att den är så drastisk.
Barfota till varje pris, alla skodda hästar mår dåligt, det är OK att hästen knappt kan gå på flera månader, etc, etc.

Jag tar starkt avstånd till Strasser. Det är djurplågeri på hög nivå pga. att det är inte bara okej med smärta utan bra att hästen har ont. Då rättar ju hoven till sig lättare. Jag mår illa när jag ser bilder på strasserverkade hästar (som tur väl är har jag aldrig träffat någon).

Och ja detta praktiseras fortfarande i Sverige.

Min förra häst strasserverkas och mår hur bra som helst av det. Jag känner inte igen mig i det ni skriver här. Innan jag började strsserverka min häst hade jag sett vänners hästar verkas på det sättet och de mådde alla mycket bättre. Att de skulle ha ont lång tid stämmer inte alls på min häst. Hon fick några mindre hovbölder och det är klart att hon hade ont då i någon eller ett par dagar. Hon hade haft problem med sina hovar sedan föltiden. Hon var öm i fötterna och jag började sko henne vilket gick jättebra till en början Efter ett tag började hon trampa av sig skorna och fläkte sönder hovväggarna och hon gick inte längre at skos. Jag hade att välja på att fortsätta med "vanliga" hovslagare eller faktiskt försöka göra något åt problemet. Jag valde som sagt strassermetoden efter att ha läst, diskuterat och tittat på redan strasserverkade hästar. Jag fick veta att jag fick räkna med att omformningen av hoven skulle ta upp till ett år och vi började försiktigt. Inte som många här vill göra gällande att man verkar hur mycket som helst. DEssutom verkades hon varannan vecka för att hålla efter hovens form. I mitt fall var det höga trakter och en väldigt trång hov som skulle åtgärdas. Redan under första verkningen började hon slappna av på ett sätt hon inte gjort tidigare under hovisbehandling. Hon var öm under en period när hon gick på grus men på skogsvägar eller asfalt var det inga problem. Nu har hon väldigt fina hovar, hon rids utan problem även på grusvägar med mindre grus. För min häst var det det bästa som har hänt. Jag är inte säker på att hon hade varit ridbar annars.
Så jag har som sagt en helt annan bild och jag har träffat på en hel del hästar som strasserverkats och som mår hur bra som helst.

Annika

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 261
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
9 528
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst