strålvård

sommarvind

Trådstartare
Jag brukar underhållsraspa minna unghästar som går barfota och jag tycker att den ena hästens strålar sett övervuxna ut, samt flytit ut mot sidorna. Svart, mörket och havltrasiga strålar. Jag tog en kniv och täljde försiktigt bort allt som inte såg friskt ut. Så när jag var färdig så var strålen vit.

Sedan tvättade jag med jodopax för att utesluta strålröta.

Hästen mår fint och rör sig som hon ska, jag bara funderar på om jag har tagit för mycket av strålen, växer den på sig igen? Jag har dock varit väldigt försiktig. Men det var en hel del ofräscht att skära bort.

En annan sak jag undrar som jag inte vågat mig på det är detta med mittstrålsfåran? Den är stängd på ena hoven, Är det något som man vågar "öppna" upp själv? Är medveten om att hästens stråle är som hundens trampdyna så är väldigt mån om att det ska bli så bra som möjligt.

Har en jättebra hovslagare men han har vart och är bortrest så jag kan inte för tillfället bolla mina idéer med honom.

Senast ändrad:
Sv: strålvård

Det är nog inte din hovis som lärt sig att strålen är som hundens trampdyna.
Hoven är mer komplex än så.
Be din hovis att skära rent o se.

Jag skulle rådgöra med hovis så snart h*n är anträffbar.
Strålen växer okså.
Är mittstrålfåran bara som en smal springa = troligen röta. Viktigt att du får rent ända ner i botten på springan. Pula efter rengöring in en jodopaxindränkt bommulstuss över natten. (lite starkare jodopaxlösning). ta hjälp av en skruvmejsel tex, om det är svårt att komma åt. Att "skura" strålen med en tandborste är också bra, så man kommer åt i alla små skrymslen.

Är medveten om att hästens stråle är som hundens trampdyna så är väldigt mån om att det ska bli så bra som möjligt.

Har en jättebra hovslagare men han har vart och är bortrest så jag kan inte för tillfället bolla mina idéer med honom.

Kan du gen en mera ingående förklaring till din medvetenhet och hur du fått detta förklarat ??

Själv har jag aldrig hört talas om tramdynsröta eller att man någonsin skär rent trampdynorna på tassarna.

Jag tror inte att det enbart är en slump att det på hunddjur heter tassar men på klövdjur hovar.;)

Du är säker på att din hovis är hovis och inte hundmaikyr tekniker.

Om man är försiktig och skrapar bort allt löst och skär försiktigt bort sånt som är trasigt så brukar det vara lugnt. Strålen kommer växa på sig.
Normalt sett så slits strålen mot underlaget, men om det är snö tex en längre tid så har den kanske inte slitits som den brukar.

Jag tror att det bästa är att du låter det vara nu och pratar med hovis vid nästa tillfälle så kan ni diskutera hur du kan underhålla hovarna på bästa sätt mellan besöken.

vi kan köra på att han är hundmanikyrtekniker om du vill. Det var för övrigt en veterinär som berättade det för mig angående detta med trampdynan men han kanske inte var veterinär utan något helt annat.

Tack för ett trevligt svar. Skönt att dom kommer växa på sig. Om man nu mot förmodan skalat bort för mycket.
Då är det mittstrålsfåran som är det stora frågetecknet just nu.

Jag tycker den ser igen växt ut, har inte vågat röra något där men det kanske kan vara en ide att även försöka rensa upp lite försiktigt där.

Då är det mittstrålsfåran som är det stora frågetecknet just nu.

Jag tycker den ser igen växt ut, har inte vågat röra något där men det kanske kan vara en ide att även försöka rensa upp lite försiktigt där.

Att mittstrålfåran är “stängd” är som det ska vara. Det är när hästen har en “öppen” mittstrålfåra som man kan misstänka att hästen har strålröta.

Om du är osäker tycker jag att du max ska försöka skrapa där och se om det verkar löst och svampigt. Vänta annars tills hovis kommer, det är garanterat ingen panik. Bättre att vänta än att råka skära för djupt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jaha, då var det dags igen. :cry: Min häst har dassig hovkvalitet och har haft problem med tappskor förut. Nu har jag en ny...
2
Svar
23
· Visningar
3 209
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 197
Senast: leia
·
Hästvård Jag har sökt i forumet efter liknande fall men inte hittat något vettigt. Det verkar som min häst har fått strålröta, märkte det...
Svar
18
· Visningar
1 916
Senast: Wilden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31