strålröta!!! :O

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare CarenSidney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 705
C

CarenSidney

Hejsan!
Min häst har fått strålröta och jag har hört alla möjliga tips om vad man ska göra för att "fixa" det:crazy:. Men jag undrade vad som hjälper bäst?:confused: någon som vet. mkt tacksam för svar!!! :)

Sv: strålröta!!! :O

Jaha okej, sätter man det på strålen bara? För jag har hört att man typ måste skära bort där det är stålröta och sedan behandla:crazy:
vart finns det att köpa?

Min förra häst hade strålröta jätteofta....Vi använde "hovtjära" tror jag det kallades, säkert helt "vanlig" tjära..Tror vi köpte den på Hööks eller nåt liknande..Funkade bra men var väldigt kladdigt.....

Det finns nog miljoner sätt att "bli av med" strålröta, jag brukar borsta hovarna rena och sedan diska ur dem med utspädd jodopax tills all smuts är borta. Sedan får hästen stå och torka i typ 1h på stallgången och går sedan in i en torr box över natten. Gör detta dagligen i typ 3-4 dagar tills lukten försvinner + inget svart gukamoj. Första dagen sprutar jag även på väteperoxid och låter det bubbla lite, tycker det går fortare så (?)

Min hovis tipsade mig om något som heter "Trush-buster". En liten flaska som jag köpte på Granngården. Det är en knallblå vätska som liksom suger ut det sura ur hoven. Detta skulle "droppas på" ett par ggr i veckan (har jag för mig). På min häst fungerade det super, och hoven blev mycket bättre på ett par veckor:):banana:

Spola rent med vatten, så att strålen och alla småskrymslen och vrår är rena ha sedan på väteperoxid så att det få "koka" rent. Ha sedan på Trush Buster, det funkar kanon!

Min ponny får lite början till strålröta varje vinter när det blir blött och geggigt. Jag brukar spola rent med vattenslangen efter ridningen i hoven. Sen skrubbar jag med en ren hovborste alsolsprit så allt smuts är borta. Direkt utan att sätta ned hoven penslar jag på hovtjära.

Då har man fått bort allt det smutsiga och när man penslar på hovtjära skyddar man dessutom hoven. Sen får hon stå inne i boxen helt torr.

Funkar jättebra på henne, brukar gå över på 3-4 dagar om jag upprepar rutinen :banana:

Först bör ju din hovslagare rensa upp. Därefter kan du sätta in mirakelkurer..vilka dom nu är. Alla har ju olika förutsättningar.

Okej det var många bra svar :)
Går det bra att sätta på 4 S s hästsavla tror ni för det intehåller väl sån där tjära??

Börja med att göra rent hoven/hovarna ordentligt med hovkrats, ner i strålfållorna och ut med allt smuts, det är oftast blöt och fuktigt och förvärrar enbart strålrötan. ofta kan man även sticka ner hovkratsen i fållorna för att se hur djupt strålrötan trängt sig in och hur svampig hoven är.
skrubba först med grönsåpa ordentligt, efter det sprutar du ner Väteperoxid i fållorna, det kommer fräsa till, men det renar allting. därefter doppar du bomullstussar i tjära och pillar ner i fållorna, tjäran torkar ur allt fukt i hoven vilket krävs för att rötan ska försvinna ! Dessutom kommer det inte in alls lika mkt fukt i hoven om hästen går ute och sådär.

Se även till att boxen är så ren den bara kan vara och att hästen kanske inte går i en alltför blöt hage !

Det är verkligen super denna metod, den enda fungerande tycker jag :)

tack så mycket för svaret :)
Det har frusit på hos oss nu så nu är det inte nå lerigt bara snö.
Hon har bädd. men den är väldigt ren och fin... tycker du/ni att jag ska ta bort den:confused:

äh så länge bädden är torr så kommer det varken göra det ena eller andra, mer ekonomiskt att ah bädd :D

Okej vad bra ::smirk::)
Jaa det blir det juh, men spån ingår endå i stallhyran och man får ta hur mkt man vill. fast det blir juh billigare för gården =)

Bädd är egentligen ingen bra förutsättning vid strålröta. Hur man än gör så avger alltid en bädd amoniak. Så för att skydda mot amoniaken när man nu har bädd, ska man inte rengöra hovarna när hästen kommer in i stallet. Enbart då den går ut. Grus och inpackad jord skyddar mot amoniaken.

Så du tycker att jag ska ta bort bädden eller:confused:

Nja, det får du välja själv. Hur mycket röta handlar det om egentligen ? Har hovslagaren rensat upp något ?

Ja har fått lotagen nu :) så ni behöver inte ge nå mer förslag :smirk:
Om ni inte vill då förstås xd

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt...
Svar
5
· Visningar
335
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 640
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
662
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka