strålen ramlar av hoven?

Gullan86

Trådstartare
hej
jag har en fråga.
INTE MIN HÄST men en kompis häst(föl) hade fått en infektion i hoven troligen pga nåt vasst, det rann var ur hoven det blev sedan bra men helt plötsligt upptäckte ägaren att strålen satt löst:eek:

vad beror detta på och är det farligt kan det ens hända att strålen ramlar av hoven? är det kört för hästen då eller det växer ut en ny?
hur skall man behandla hästen under tiden den ej har en stråle. kollappsar inte hela hoven utan stråle?

svar tack.

Sv: strålen ramlar av hoven?

Uhm.. alltså...
Varet kan väl gröpa ur en hålighet i kötthoven om det bara får vara, om man säger så...?
Om det nu är så, så kanske det gör att hoven släpper strålen när det inte finns någe kvar att hålla fast i.. så att säga..

Om det nu skulle vara så, kan det ju knappast vara behandlingsbart?

Spekulerar hejvilt nu! Använd mig som måltavla så mkt ni vill :D

Det händer lite titt som tätt att strålen "ömsar" så att säga. Typ mer eller mindre hela strålen sitter löst. Det är ingen panik, skär bort den bara, men be hovslagaren kolla nästa gång. Hästen dör inte;-)

MEn jag förutsätter att veterinär kollat upp den primära skadan? Och att det är okej.

Hela strålen?för det är vanligt att det blir lite lösa bilat&flikar på strålen, som hovslagarna brukar skära bort eller som amn själv kan dra lös.
Men om det verkligen är hela strålen(har aldrig hört ngt sånt) så ska hästägaren ringa veterinär eller hovslagare.

"Hela strålen" brukar inte innebära att det är ett stort hål i hoven, utan att det bildats en ny stråle under den som sitter löst! Lita på mig, jag har ringts ut en massa gånger pga just detta...

Detta är inte ovanligt,jag har sett det många gånger...

Senast ändrad:

Instämmer med vdb, de byter stråle. Oftast skär hovisarna bort efterhand så då märker man inte det.

KL

På min förra ridskola minns jag att strålar hängde slitna och fula på alla ponnysar.. Strålröta?

Läskigt är det iaf.

Och ibland "rider" man av den, så då märker man inte pga det.

En flicka ringde mig och var helt förtvivlad, hon grääääät i luren, jag fick upfattning om att hästen höll på dö typ. Så jag tryckte gasen i botten för att mötas av en bit stråle jag skar bort på nån sekund...Men flickan blev glad igen.

Hihi, pluttan då! lite pinsamt för henne kanske, men du verkar vara så go´ så det var nog lungt!

;)
Och ibland "rider" man av den, så då märker man inte pga det.

En flicka ringde mig och var helt förtvivlad, hon grääääät i luren, jag fick upfattning om att hästen höll på dö typ. Så jag tryckte gasen i botten för att mötas av en bit stråle jag skar bort på nån sekund...Men flickan blev glad igen.

Var det jag kanske!?

Det händer lite titt som tätt att strålen "ömsar" så att säga. Typ mer eller mindre hela strålen sitter löst. Det är ingen panik, skär bort den bara, men be hovslagaren kolla nästa gång. Hästen dör inte;-)

MEn jag förutsätter att veterinär kollat upp den primära skadan? Och att det är okej.

Ja, det var väl det jag var ute efter i första hand...att en vet.kollat upp infektionen och om det föreligger nåt kvarvarande problem...;)

Hihi, pluttan då! lite pinsamt för henne kanske, men du verkar vara så go´ så det var nog lungt!

Jo. Hon sket nog om det var pinsamt eller ej. Hon hade VERKLIGEN ett hjärtskärande hulkande storgråt. Rödgråten och stooora påsar under ögonen när jag kom. Ja herregud, stackars flicka...Kunde inte ens med att ta betalt ens för milen, så pappsen fick bju mig på en kaffe innan jag åkte tillbaka till tvsoffan hemma. Allmedans flickan stod ute i stallet och kramade sin häst! :rofl:

;)

Var det jag kanske!?

Jag vet inte? Känner du igen dig i ovanstående scenario?
En ponnyfux med bläs. Om din hovslagare ser ut som " en strandsatt sjörövare" ( så har några kunder beskrivit mig...) så var det kanske jag...

Vid tex fång hovböld el dyl får man ofta en dubbelsula dvs ett avbrott mellan det gamla hornet o det nya som bildats efter infektionen, så småningom lossnar det gamla eftersom det inte sitter fast annat än i kanterna..
PL

Kl

Vår första ponny tappade strålen, jag blev helt skräckslagen men ringde en kompis som lugnade mig!!!

fick upfattning om att hästen höll på dö typ. Så jag tryckte gasen i botten för att mötas ....

Jag hoppas att du vet hur OERHÖR mycket man som stirrig hästägare uppskattar det?

Rea, vars hovis också ställer upp:love:

nu har jag fått bekräftat att under satt en sprillans ny stråle:) vilken tur:)

men lite läskigt lät det ju att strålen ramlar bort men det är väl så att strålen ramlar inte bort förrän den nya bildats klar under.

men kan detta hända om hästen tex har stålröta eller det är bara om de får ett sticksår som inte blir en hovböld(sulan) alltså sticksåret hamnar i strålen istället och det blir som en hovböld i strålen fast den skär man inte ut?.

Förstår att det inte är ett hål in i hoven, då skule det nog säkert kallas ngt annat:angel:;)
Fick nog uppfattningen om att inlägget var mer dramatiskt än situationen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 360
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 197
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 381
Senast: Lyraolissy
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka