Strålen lossnar/går sönder.

Constance

Trådstartare
Strålen börjar lossna på alla mina tre hästar. Oftast längst fram på spetsen, men ibland har det lossnat en bit längst bak men framtill sitter en bit kvar.

Unghästen (1½ år) har det värst, där är strålen/delar av strålen i alla fyra hovarna borta/på väg att lossna.
Araben har två hovar där det lossnat lite.
Shettisen har en hov.

Beror det på lera och all den här vätan tro?

Ur unghästens hovar börjar det lukta lite illa. Röta? :(

Ska jag ringa hovis så hon får komma ut och titta?

Sv: Strålen lossnar/går sönder.

Skulle spontant utan att ha sett det svara ja på alla tre frågorna.

När Lillen stod på box och när han gick i sjukhage och det blev blött fick han sådär. Plus röta.

Så tror absolut det kan bero på det förbaskade vädret just nu.

Ring hovslagaren om du är orolig, be honom gärna visa. Jag fick en hovkniv och en lektion hur jag försiktigt skulle ta bort det lösa, och kunna behandla mot röta själv.

Just att det luktar ur unghästens hovar gör mig lite orolig faktiskt :(
Röta är inget roligt alls :(

Nej, det är ett elände, speciellt den här tiden på året. Men förhoppningsvis är det bara på ytan. Lillens hovar var VIDRIGA där på boxvilan ett tag (han gräver ju i bädden..) och jag hade nästan panik. Så med strålen som du beskriver (dock, hästar 'byter' stråle ibland, så behöver inte vara så illa!), röta som jag tyckte var avgrundsdjup och inte luktade mums direkt.

Hovis konstaterade luttrat att 'det här är ju inte så farligt', skar rent och det såg 95% bättre ut pang poff, gick inte alls så djupt som jag befarade. Det blev inte helt bra förrän han kom ut i större hage, och dels fick lite torrare och dels använde fossingarna ordentligt, men det blev inte värre igen heller när det hölls rent både skära bort mässigt och behandlingsmässigt.

Ja, det är nog både så att strålen blir extra mjuk och uppblött såhär i blötan, men även skulle jag tro att strålen slits ovanligt lite eftersom den sällan går på slitande underlag såhär års.
Man kan med fördel putsa strålen själv, be hovis visa dig så kan du hålla efter emellan. När strålen börjar flaga och trasa sönder så blir det förståss utmärkt grogrund för bakterier, så att renskära och behandla en gång skulle jag tro gör susen i de flesta fallen.

Kan trösta dig med att vääääldigt många hästar går med halvruttna strålar och de verkar inte dö av det, så oroa inte ihjäl dig! :D (men såklart är det bäst att fixa det, menar bara att det knappast är livshotande)

Kan meddela att det har "stannat av" nu. Det som satt löst och var på väg att lossna har lossnat och nu börjar det se riktigt fint ut igen :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 691
Senast: skuggi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 086
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård