Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Strålröta mest troligt. Prata med hovis och se över hur hagarna ser ut. Om hästen avlastar frambenen så skulle kanske strålen ha lättare att drabbas av röta vill jag minnas, så det kan också vara värt att fundera på om hästen känns fräsch i bak.Vår häst har nästan inga strålar kvar på framhovarna. På nåt sätt tillbakabildade. Luktar apa också. Strålröta kanske, men då försvinner väl inte strålen. Nån som vet? Kan det vara bieffekt av nåt?
Vi har ringskor på båda fram...Jag har ringsko på min på ett framben, där har strålen tydligt tillbakabildats och det har att göra med skon som avlastar. Så om hästen inte har röta eller kräfta i hoven så är jag också inne på att hon avlastar på något sätt så att strålen inte används ordentligt.
Vår häst har nästan inga strålar kvar på framhovarna. På nåt sätt tillbakabildade. Luktar apa också. Strålröta kanske, men då försvinner väl inte strålen. Nån som vet? Kan det vara bieffekt av nåt?
Det behöver inte ha att göra med att hästen avlastar på något vis. Handlar också med att sko och verka hoven i balans och försöka få strålen att ha markkontakt så att den kan arbeta och hovmekanismen fungerar som bäst.Jag har ringsko på min på ett framben, där har strålen tydligt tillbakabildats och det har att göra med skon som avlastar. Så om hästen inte har röta eller kräfta i hoven så är jag också inne på att hon avlastar på något sätt så att strålen inte används ordentligt.
Du har säkert rätt; men i mitt fall med stoet som har ringsko så är jag tämligen säker på att skon är "boven", även hovis är inne på samma spår. Men det behöver naturligtvis inte gälla allaDet behöver inte ha att göra med att hästen avlastar på något vis. Handlar också med att sko och verka hoven i balans och försöka få strålen att ha markkontakt så att den kan arbeta och hovmekanismen fungerar som bäst.
Exempel
Frisk hov och stråle:
Mycket dåligt verkad hov och med tillbakabildad stråle med djup mittstrålfåra och röta
Min gammelman (gick bort 2012) hade ringskor + sula båda fram, året runt, pga strålbenshälta. Han hade fina strålar, nästan aldrig någon röta. Jo, när en hovis la in fel "fyllning" (bomull..), så fick han röta.Vi har ringskor på båda fram...
Vår häst har nästan inga strålar kvar på framhovarna. På nåt sätt tillbakabildade. Luktar apa också. Strålröta kanske, men då försvinner väl inte strålen. Nån som vet? Kan det vara bieffekt av nåt?
Talade med veterinär idag, när vi var där med andra hästen. Hon sa att det mkt väl kan bero på ringskorna. Hästen har trånga små hovar med höga trakter och att strålen skulle komma i kontakt med marken alls finns inte på kartan. Nu har han ju strålbensbesvär och har därför såna skor, han används inte alls. Men vet. menade att när han har såna hovar så kanske han inte har så stor nytta av ringskorna. Vi funderade med hovis om han skulle sätta en slags aluminiumsko istället( heter Japeloup). Nån som har erfarenhet av dessa?
Självklart inteJa det var just det jag försökte säga med mitt inlägg att det kan vara svårare att uppnå markkontakt med en skodd hov (av logiska skäl) men det handlar väl inte om att hästen avlastar?
Undrar bara vad strålbenen tycker om det.Låter bra med mindre och tunnare skor, och se till att få hoven bra verkad så att strålen får en chans att göra sitt jobb.
Sanda hagen/en del av hagen kan också göra underverk. Då får strålen markkontakt och stimulans, så den kan börja jobba sig frisk .
Undrar bara vad strålbenen tycker om det.