Stråle som försvinner, varför?

Harbor

Trådstartare
Vår häst har nästan inga strålar kvar på framhovarna. På nåt sätt tillbakabildade. Luktar apa också. Strålröta kanske, men då försvinner väl inte strålen. Nån som vet? Kan det vara bieffekt av nåt?

Vår häst har nästan inga strålar kvar på framhovarna. På nåt sätt tillbakabildade. Luktar apa också. Strålröta kanske, men då försvinner väl inte strålen. Nån som vet? Kan det vara bieffekt av nåt?
Strålröta mest troligt. Prata med hovis och se över hur hagarna ser ut. Om hästen avlastar frambenen så skulle kanske strålen ha lättare att drabbas av röta vill jag minnas, så det kan också vara värt att fundera på om hästen känns fräsch i bak.

Jag har ringsko på min på ett framben, där har strålen tydligt tillbakabildats och det har att göra med skon som avlastar. Så om hästen inte har röta eller kräfta i hoven så är jag också inne på att hon avlastar på något sätt så att strålen inte används ordentligt.

Jag har ringsko på min på ett framben, där har strålen tydligt tillbakabildats och det har att göra med skon som avlastar. Så om hästen inte har röta eller kräfta i hoven så är jag också inne på att hon avlastar på något sätt så att strålen inte används ordentligt.
Vi har ringskor på båda fram...

Nu kanske det är så att det är på grund av ringskorna, men jag svarar ändå...

Min hästs strålar försvinner om han står på torv! Verkar som att han inte tål det på nå vis. Skumt, har aldrig hört talas om tidigare.

Luktar det apa låter det som strålröta. En smal tillbakabildad stråle verkar vara predisponibel för strålröta vad jag har sett iaf. I den bästa av världar ska strålen vara rejäl och frisk och ha markkontakt, även på en skodd häst även om det är svårare att uppnå än på en barfotahäst. Är mittstrålfåran djup? Be hovis skära upp så mycket hen kan men den person som är viktigast för att bli av med rötan är hästägaren, man måste hålla det under uppsikt. Ta en bomullspadd, kanske en halv, eller en tredjedel,vik ihop, dränk i klorhexidin tag något smalt men mjukt föremål, exempelvisen klubbpinne (alltså vit pinne som sitter på godisklubbor) och tryck in padden så långt in du kommer och låt den sitta kvar där. Upprepa detta ofta.

Det behöver inte ha att göra med att hästen avlastar på något vis. Handlar också med att sko och verka hoven i balans och försöka få strålen att ha markkontakt så att den kan arbeta och hovmekanismen fungerar som bäst.

Exempel
Frisk hov och stråle:
frisk-strle_159305445.jpg

Mycket dåligt verkad hov och med tillbakabildad stråle med djup mittstrålfåra och röta
stralrota_1-600x448.jpg

Det behöver inte ha att göra med att hästen avlastar på något vis. Handlar också med att sko och verka hoven i balans och försöka få strålen att ha markkontakt så att den kan arbeta och hovmekanismen fungerar som bäst.

Exempel
Frisk hov och stråle:
frisk-strle_159305445.jpg

Mycket dåligt verkad hov och med tillbakabildad stråle med djup mittstrålfåra och röta
stralrota_1-600x448.jpg
Du har säkert rätt; men i mitt fall med stoet som har ringsko så är jag tämligen säker på att skon är "boven", även hovis är inne på samma spår. Men det behöver naturligtvis inte gälla alla

Ja det var just det jag försökte säga med mitt inlägg att det kan vara svårare att uppnå markkontakt med en skodd hov (av logiska skäl) men det handlar väl inte om att hästen avlastar?

Talade med veterinär idag, när vi var där med andra hästen. Hon sa att det mkt väl kan bero på ringskorna. Hästen har trånga små hovar med höga trakter och att strålen skulle komma i kontakt med marken alls finns inte på kartan. Nu har han ju strålbensbesvär och har därför såna skor, han används inte alls. Men vet. menade att när han har såna hovar så kanske han inte har så stor nytta av ringskorna. Vi funderade med hovis om han skulle sätta en slags aluminiumsko istället( heter Japeloup). Nån som har erfarenhet av dessa?

Hände min samma nu när det blev blött efter torkan. Kratsa ur hovarna ordentligt, och strålen, så det vita på sulan dyker upp, eller alltså skrapa på hela "plattan" så det blir helt rent, skura hovarna på och under och avsluta med ett medel... Herregud glömt hela namnet men märket Hoofflex är det. Vit flaska med svart kork och gul/turkos etikett. Det är ett jätteblaskigt medel som vatten, jag trodde först det inte skulle funka. Men efter tre gånger med det medlet är hovarna normala :D

Talade med veterinär idag, när vi var där med andra hästen. Hon sa att det mkt väl kan bero på ringskorna. Hästen har trånga små hovar med höga trakter och att strålen skulle komma i kontakt med marken alls finns inte på kartan. Nu har han ju strålbensbesvär och har därför såna skor, han används inte alls. Men vet. menade att när han har såna hovar så kanske han inte har så stor nytta av ringskorna. Vi funderade med hovis om han skulle sätta en slags aluminiumsko istället( heter Japeloup). Nån som har erfarenhet av dessa?

Trånga små hovar med höga trakter får ofta röta, kan göra underverk med korrekt beskäring där trakterna tas ned og skon görs tillräckligt vid. Samt trägen behandling från ägarens sida, precis som @Estivuz säger.

Låter bra med mindre och tunnare skor, och se till att få hoven bra verkad så att strålen får en chans att göra sitt jobb.

Sanda hagen/en del av hagen kan också göra underverk. Då får strålen markkontakt och stimulans, så den kan börja jobba sig frisk :).

Låter bra med mindre och tunnare skor, och se till att få hoven bra verkad så att strålen får en chans att göra sitt jobb.

Sanda hagen/en del av hagen kan också göra underverk. Då får strålen markkontakt och stimulans, så den kan börja jobba sig frisk :).
Undrar bara vad strålbenen tycker om det.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 305
Senast: Zetly
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 028
Senast: ildiko
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama