strålbens buschan..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lisaaa__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 6 421
Sv: strålbens buschan..

Herregud brosket höll ju på att bildas det påskyndar processen, ingen nybildning processen var redan igång...:cry:

Min förra foderhäst behandlades också för kotledsinflammationer innan dom upptäckte att den hade strålbenshälta på båda fram. Jag trodde att det var kört...

Men hästen repade sig och gick att rida precis som vanligt, inte hoppa några höga hinder men all annan ridning gick bra så länge hon inte stod still i flera dagar.

Vi skodde henne inte med några speciella skor heller.

Så ibland kan man tydligen ha tur. Nu går hästen som avelsto och mår superfint =)

Då har vet fel i sin terminologi eller?
Vad är det annars menar du, förklara dina teorier!

Jag tror även dagens forskning på området har fel då dom bestämt hävdar motsatsen till trådens lilla Svenska lärares bestämda uppfattning.

Tvärsäker ska man bara va om man är tvärsäker och kan bevisa sin tvärsäkerhet, i annat fall är ödmjukhet bättre och kan bidra med större kunskap.;)

Sv: strålbensbursan

Då har vet fel i sin terminologi eller?
Vad är det annars menar du, förklara dina teorier!

Om vet påstår att det bildas brosk, så är det något som är fel.
Brosk kan inte nybildas. Om det vore så, så skulle jag inte behöva operera in nya leder på mina patienter som har artros (förstört brosk i en led).
Det man kallar "broskbildning" är troligen oftast tjock bindväv, dvs fibrotisk vävnad.

Halloj!
Har bliit sagt av vetrinären att sko med PG-omslag och korta ner tån på han. Nåhon som kör med ngt annat?? :)

Alla svar är jag glada för :D

på skolan patade Vi i dag om distal hälta i bakre delen av hoven och sedan smide vi skor till en döhov.

och dom beslgen vi pratade om som lämpliga var.
tåriktadsko
sosskon
ringsko
bakåtvändsko
pgsko
klacksko (villket andvänds mycket i england och australien)

Och villket som är rätt beror på hästen och underlag.

Kram

Senast ändrad:

tack för alla svar :)

Igår när jag kom till stallet har han härgat i si LILLA hage, den är inte stor alls. Men han har i alla fall bockat å så på den lilla plätt han har. När han kom in var han betydligt mkt mer varm i hf där han är beh. för infl. i strålbensbursan. Han var varm i hov+hovled :/ smörjde in med kyl liniment, idag var de normalt igen. Men jag tror men vill inte hoppas att det gått "upp" igen :/ Att han måste behandlas igen :S. Har fått order att skritta på ridabana ca 10min i 3v, har skrittat 1,5v, återbesök om 6v då ska han ha travat lite på raktspår. Hovis ska jag ringa och be han sko på pg-omslag eller någon som har någon annat förslag som är bättre ? :) Men man kan väll inte ha brodd nu på vintern med pg-omslag va? :( Någon som sitter i samma sits som mej? eller har? tror ni att de har gått upp igen efter hans tur ihagen? han kanske ändå måste beh. igen de är ju inte alltid de bli bra på 1beh. men han var då bättre efter 1v efter beh. sa vet när vi var dit.

Har en häst med strålbenshälta som för närvarande mår jättebra :)

Provade pg-beslag på honom, men det passade inte alls! Han blev nästan mer halt av dem.

Nu har jag en hovis som är väldigt engagerad och noggrann, och tack vare honom har jag fått hästen att fungera igen. Håller på att sätta igång så vet inte än om det håller men jag hoppas!
Ge inte upp och ge din häst TID. Prova vad som fungerar för just din häst! Är han inte frisk om 6 v får du ge honom mer tid.

Har en häst med strålbenshälta som för närvarande mår jättebra :)

Provade pg-beslag på honom, men det passade inte alls! Han blev nästan mer halt av dem.

Nu har jag en hovis som är väldigt engagerad och noggrann, och tack vare honom har jag fått hästen att fungera igen. Håller på att sätta igång så vet inte än om det håller men jag hoppas!
Ge inte upp och ge din häst TID. Prova vad som fungerar för just din häst! Är han inte frisk om 6 v får du ge honom mer tid.

okej. Hur gör din hovslagare när han skor din polle? Kort tå? Spec. skor? Tack för svar :)

Jag fick också tillgång till en mycket engagerad och duktig hovis inne på kliniken jag åker nu mera hem till honom när min skall skos. Hivisen är A och O. Tänk över varför din pålle har fått strålbenshälta och om det kan ha o göra med hovslagare. Prata annars med kliniken, där har de oftast duktiga hovslagare....

okej. Hur gör din hovslagare när han skor din polle? Kort tå? Spec. skor? Tack för svar :)

Hej!

Ja, som någon skrev så är hovisen A och O. Min hovis är extremt noggrann och egagerad, allså han skor inte bara på rutin utan tänker hela tiden på att hästen har problem med strålbenen. Har provat alla spec. skor som rekomenderas men vanliga skor passade bäst för min herre med tåriktning såklart, och så skor jag vart 5:e vecka för att hålla tån i trim!

Liknande trådar

Hästvård Har en 2,5 år gammal hingst som har haft hagvila i 1,5 år pga initialt berodde på hovbensfraktur. Men allt eftersom frakturen läkte så...
Svar
7
· Visningar
1 012
Hästvård För att göra en relativt lång historia kort. Var in med häst till klinik hösten-17, halt på alla fyra. Mest h.f och v.b. Hög hälta bak...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 419
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 117
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka