strålbens buschan..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lisaaa__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 6 421
L

Lisaaa__

var till vetrinären idag med min stora häst. först för 2 veckor sedan konstaterades hovledsinfl. behandlad med cortison å tbx om 1,5 v liten hage under tiden. var tbx idag, inte bättre :( nu är han sprutad i strålbensbuchan eftersom den typen av hälta han har antingen kmr frånm hovleden eller strålbensbuchan, vi ska tillbaka nästa vecka för de syns efter några dgr tydligen om de sitter där. Om de inte sitter där är väll de kanske inte så bra :( har ni några erfarenheter av detta? skos med spec skor ex ringskor? hur har era historier slutat med detta om ni vart med om det? skriv gärna. Är inte så happy just nu, känns som om han aldrig kmr bli frisk igen :'(

Sv: strålbens buschan..

har en häst med strålbenshälta. Han har vilat nu sen april och den skoning som är gjord i samråd med veterinär och hovslagare efter att ha sett röntgenbild är vanligt tåriktning för att få en snabbare överullning. Han har blivit mkt bättre men de finns en liten liten hälta som hänger kvar. i hans fall fanns det ingen "behandling" endast ordinerad vila (skrittpromenader för att han ska hålla sig på mattan, och vanlig hagvistelse). Hoppas på att han ska bli symptomfri (dvs ohalt), för frisk kommer han aldrig att bli.

Håller tummarna för dig TS. Säger som veterinären sa till mig. Det mesta kan fungera om man ger det tid.

Hej på dig! Var glad att de upptäcker det i tid. Min pålle hann behandlas för hovledsinflammation säkert sex gånger och även hann friskförklaras en gång innan de hittade vad som var felet. Strålbenet hade röntagts fritt ca två månader tidigare.
Plötsligt en dag var pållen halt igen inne på klninik konstaterades pålagringar på ett strålben, ganska stora för att vara på det lilla stårlbenet. Jag greps av panik och frågade vet om det fanns ngt jag kunde göra så han kommer hålla som promenadhäst i vare fall.
De sa att vi skulle testa tilren, som påskyndar broskbildningen och som gör att pålagringen inte blir en tagg som kan skad senor och dylikt, tilläggas kanske ska att min pålle inte alls var särskilt halt endast markerade lite.
Tildrenet funkade men jag kommer aldrig mer rida pållen på runt spår utan endas rakt fram i skogen. Just nu är han väldigt fräsck och vi både skrittar travar och galoperar.

Är hästen röntgad fri på strålbenen?
Skoningen är kanon viktig jag åker numera 8 mil enkel resa för att få min häst riktigt skodd.
Strålbens hälta går egntligen aldrig över men man kan motverka symptom.
Var väldigt rädd om din lille pålle och låt det ta TID, älska den gränslöst och ge INTE upp......
Jag kände att jag ville ha testat allt innan jag överväger avlivning och jag lyckades skapa en situation för pållen och mig som passar oss alldeles utmärkt...Lycka till!!!!!

*knapplån* detta tildren kan du inte berätta lite närmare om det? kanske vore nåt för min pålle? :) och vilken skoning kör du på?

Halloj!

Tack för era svar :) Han har tydligen inflammation i strålbensbursan ftersom han svarade mkt bra på denna behandling efter bara 1,5v, ska börja skritta han lite bara eller promenader i 10 min i 3v om 10 dgr. Vad kör ni på för skoning när med strålbensproblem? Har bliit sagt av vetrinären att sko med PG-omslag och korta ner tån på han. Nåhon som kör med ngt annat?? :)

Alla svar är jag glada för :D

Min skos med dessa skorna. Ringsko för stabilitet, täckt stråle för att avlasta strålbensområdet och bursan, samt aluminium för att ge låg vikt.
100_2870.jpg

Min skos med dessa skorna. Ringsko för stabilitet, täckt stråle för att avlasta strålbensområdet och bursan, samt aluminium för att ge låg vikt.
100_2870.jpg

Beslaget som sådant är ett alt. till sjukbeslag. Det gäller bara att hitta en sjuk hov med en hovform som passar denna sko, i annat fall får man rikta om hoven så den passar skon.:rofl:

Alvarligt: Hovledsinflammation och probl. i strålben/strålbens bursa är inte så enkla trauma att det endast räcker med för den enskilda individen ett lämpligt sjukbeslag eller avlastande beslag.

Grunden för dessa problem är ofta icke lämpliga/bekväma vinklar i benaxeln för den enskilda där individen tar upp belastningen i benets styvaste riktning. Detta leder ofelbart till sekundära trauma i nedre benets led/sen/ligament apparatur.

...är inte så enkla trauma att det endast räcker med för den enskilda individen ett lämpligt sjukbeslag eller avlastande beslag.

Har jag påstått att det är enkla trauman där det endast är ett sjukbeslag som gäller:confused:?

Skulle väl inte tro det nej.

Det ligger ganska mycker mer bakom hästen iform av rehab/behandling än bara en sko som ger hjälp. Tror att vi hållt på sen i april för att få bekvämare och mer fungerande vinklar så hästen ska kunna fungera optimalt. Det i kombination med att hästen rids "in" på nytt för att få den att röra sig balandserat och korrekt.

Så det jobbas fullt ut med det som är det primära för att undvika mer sekundära trauman.

Har jag påstått att det är enkla trauman där det endast är ett sjukbeslag som gäller:confused:?

Skulle väl inte tro det nej.

Det ligger ganska mycker mer bakom hästen iform av rehab/behandling än bara en sko som ger hjälp. Tror att vi hållt på sen i april för att få bekvämare och mer fungerande vinklar så hästen ska kunna fungera optimalt. Det i kombination med att hästen rids "in" på nytt för att få den att röra sig balandserat och korrekt.

Så det jobbas fullt ut med det som är det primära för att undvika mer sekundära trauman.

Bra,,, då belastar sig denna individ fysiologiskt korrekt i benets styvaste riktning statiskt ock dynamiskt. Vad va orsaken till att den tidigare inte hade detta fysiologiska rörelsemönster och belastning efter som dessa secundära trauma uppkommit??

Liknande trådar

Hästvård Har en 2,5 år gammal hingst som har haft hagvila i 1,5 år pga initialt berodde på hovbensfraktur. Men allt eftersom frakturen läkte så...
Svar
7
· Visningar
1 012
Hästvård För att göra en relativt lång historia kort. Var in med häst till klinik hösten-17, halt på alla fyra. Mest h.f och v.b. Hög hälta bak...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 419
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 117
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka