Strål Röta!!!!

I

ikeline

Min häst har strål röta jag har pratat med två av mina hovslagare och fått en del råd som jag ska pröva!
Det va att jag skulle lägga i kopparsulfat i sprickan och sen lägga över tjära. :confused:

Finns det något annat som ni kan tipsa mig om ...som ni vet funkar bra på en rejäl strål röta!! :) :confused:
Olyckliga Ikeline :( :(

Min häst hade riktigt REJÄL strålröta för ett par år sedan det syns fortfarande att hon har haft det.

Vetr tipsade mej om att använda trusch buster rENGÖR STRÅLEN Tvätta hoven med vatten så den blir riktigt ren och sedan droppa på trusch och sedan dränka en kompressbit i truschen för att sedan trycka in den i fåran som blir om det är rejäl strålröta. så småning om så växer fåran igen och det räcker med att tvätta och ha på trusch.

Jag använder den fortfarande i förebyggande syfte när det är lerigt ute och så...

Skit bra mycket bättre än tjära kladd.

Som vetr sa : Tjära använda man förr i tiden , men utvecklingen går framåt. ;)

Kan du köpa den trush på lantmännen eller vart får du tag på den!!??? :confused:
Hur grovt va din ...va hon halt eller något sådant!??
Min markerar när hon rids på lite större grus! :( :(
Annars känner du inte av det på henne men det ser ut till att göra j....ligt ont! :crazy:

Va det mycket på din eller ...?
Har din markerat eller varit halt av strålrötan??
:( :smirk: :rofl:

Skall hon ha bomulls biten kvar i fåran när hon går ute med eller ska du ta den den efter en stund ??

hon markerade och ömade rejält när man tryckte på strålen

Jag har köpt den på travbanan i örebro.. Börjes har och hööks tror jag .. men man borde kunna köpa den lite överallt tycker jag..

Inte bomull det fastnar kvar bomull då i skåran och de e inte bra .. du ska ha en kompress den ska sitta så länge som möjligt det är för att det inte ska släppas in en massa smuts.

Först skrubba med såpvatten (ett par cl till ett par liter vatten) och sedan hälla på 3%ig väteperoxid (det börjar bubbla och fräsa när man träffat rätt ;) ). Jag har även på blåstensalva (kopparsulfat-blandning) efteråt i fårorna.

Prova med ren jodopax, på renborstad ej spolad stråle. OBS bara ett par dagar.

Glömde tillägga att man ska göra det varannan dag den första veckan, sedan två ggr i veckan ett par veckor framåt och sedan trappa ned allteftersom.

använd örter för att stärka hoven.. det i kombination med bra hovslageri räddade våran häst.. hovslagaren sa först att antingen skulle vi köra upp honom till skara och operera eller var vi tvugna att slaka honom inom en vecka..
vi skickade efter örter (seaweed and roseship) och började ehandla genom att stoppa in biwax i hålet i hoven och att ge örterna ... efter ett halvår var han istort sett läkt.. och under tiden hade han mått så bra i foten att han kunnat vara ute hela tiden..
Seaweed & Rosehips Hoof and health formula 1,5kg
Artikel nr. H02602

Blandning framtagen till hästar med hovproblem men som även naturligt innehåller de vitaminer och mineraler som en häst behöver.
Innehåller: Brunalger, Korallalgkalk, Nypon
Pris SEK 216.00
Ullas ridsport

Hejsan Jag har kollat lite å när ja tittade på trusch så va det exakt samma som tjära å kopparsulfat fast blandat som flytade ....:-)))

nja lite skeptisk håller mig nog ändå till kopparsulfat å tjära ... :smirk: :smirk:
Tack för tipset ändå !! :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar