Sträckt muskel? Massör titta hit

Mumin_79

Trådstartare
Ponnyn vi har haft hemma går konstigt på höger bakben, knappt mäkbart, den kastar fram hoven något snabbare. Inte svullen inte varm någonstans och har inga problem under hoven. När man lyfter hoven för att kratsa kan hon dra med hoven, förmodligen för att muskeln dras samman då och det gör ont.
Har lokaliserat en muskel som verkar vara öm på baklåret/något svullen/hård. När jag jämför med en anatombild av muslerna så stämmer
M Biceps femoris den som är längst ned vid överlåret bäst in.

Hur sträcker man denna muskel eller kan det vara en sparkskada? Vem är bäst att ta ut. Massör/euiterapet/veterinär?

Råd/tips har smöjt på hästliniment så länge men vågar mig inte på att massera själv ifall jag skulle göra mer skada än nytta.
 
Sv: Sträckt muskel? Massör titta hit

Man ska inte massera akut skada, akut är den så länge det strålar värme från området.

Jag har råkat ut för två muskelsträckningar i samma bakben på en av mina klantiga hästar. Första gången (den värsta) togs veterinären och konstaterade muskelsträckning. Hon fick metacam eller nåt liknande då har jag för mig.

Andra gången var sträckningen mer diffus, hon hade en liten rörelsestörning men ingen värme. Däremot syntes det tydligt var sträckningen var efter några veckor (djupare in denna gång).
Ingen massage på det området förrän det akuta stadiet var över heller. I det fallet reagerade hon med ömhet om man kände på "rätt" ställe.

Edit: skulle jag ta ut någon skulle det absolut bli veterinär först.
 
Sv: Sträckt muskel? Massör titta hit

vem som är bäst att ta ut? veterinär!
 
Sv: Sträckt muskel? Massör titta hit

Hej Mumin. Muskelsträckningar läker oftast väldigt bra och utan problem. Det kan bli ett "hål" i muskeln där fibrerna är av, men det påverkar oftast inte funktionen om det inte är en väldigt stor skada.

Man kan ofta känna som en hård sträng inne i muskeln (tryck inte hårt för att känna, det gör ont). Detta beror på kramp. Du kan värma försiktigt med handflatan för att krampen ska släppa men du ska inte massera (lyssna på ghost).

Jag tar inte ut vet för en lindrig muskelbristning utan håller hästen i försiktig rörelse (skritt vid hand t ex) eftersom muskeln läker bäst under försiktig belastning. Detta gör att det inte så lätt bildas bindvävsärr. Har hästen ont eller är det en stor bristning så tycker jag den ska få hjälp av vet att få smärtstillande och antiinflammatoriskt. Likaså om du är ett dugg tveksam om vad detta är, och kan misstänka en hårdare spark som gett benspricka eller liknande.

En massör kan hjälpa dig i ett senare läge och visa hur du ska få muskeln i form igen, men ingen seriös massör vill jobba med en akut hälta utan att veterinär har kollat på den först.

Så mitt råd är - ring gärna din vet och rådgör, skritta hästen vid hand för att underlätta läkningen om den inte verkar ha besvär av det, värm med handen för att släppa kramp men massera inte, avvakta några dagar och se. Det tar 21 dagar för muskeln att nybilda muskelfibrer men för hästen att få tillbaka funktionen i muskeln kan ta både längre och kortare tid, det beror på hur mycket som är av.

/Lejonelle (hästmassör)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp