Stourhaugs Magic Flyer

Sv: Stourhaugs Magic Flyer

Hur ska jag kunna hålla reda på alla hästar i dina hagar? Har ju inte varit uppe på snart 2 år hos dig;) MEN jag vidhåller att den mörka har mer utstrålning på bilderna även nu när du berättat om stammen. Är det 44p som är mamman? Är den skuren?

Ja det är hon och nej, han är inte skuren. Vi hoppas på att han är ett hingstämne (med viktiga 40 p på hingstvisning).
 
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

*KL*
tillbaka till ämnet!!! här ännu en SMF-son, som i år är två år.

max_Custom_21.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

och jag avviker från ämnet :D
Var du i Lerum?? Såg inte dig där, eller är det en annan fotograf?

Tycker det är så svårt att bedöma unga individer efter hingstarna. Det händer ju så mycket med dom och dom kan gå från brons till guld till brons igen innan dom stabiliserat sig. Hur gamla är SMF´s äldsta avkommor nu? är dom i diplomålder ännu och hur har det gått? Har dom gått 3-års test eller kvaliteten eller nåt? *noll koll* för dom borde väl vara 4 eller 5 eller nåt...
 
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

Han godkändes på hösten 2001 så han borde ha betäckt tidigast2002, då borde det finnas någon avkomma född -03 som i år är 4. 2003 verkade han i Norge. Jag har endast sett avkommor till honom nere i Skövde trakten. Vet itne om han är så använd inom cobaveln? Har du inte kvar någon statistik på det?
 
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

Jösses, jag pratar i nattmössan, isabellen är ett år i år, ju!
Nej, jag var inte där. Jag har fått bilden eftersom jag har fött upp hans mamma (Ias Saesnes). Jag har ingen koll på SMF alls. Fråge om FST i stället, då kan jag nog svara :angel:
 
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

hehe honom har jag mera koll på! Tror han betäckte 4 ston i år, 3 welsh av dom tror jag. Han har ju två hingstar efter sig så nu börjar lite smått avkommorna att trilla ut, men många år tog det! :D
Fråga matte om det är något hon stryker ju här på forumet :angel:

Åter till Flyer, vet ej vad han ligger på totalt, kanske ca 30 ston nu? hur många av dom är welshavkommor Wish-horse?
 
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

Jag har statistik på allt :devil:
Älskar siffror men har dom dock inte på jobbet.... (vilket påminner mig om att jag kanske borde jobba lite emellanåt :o)
 
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

Javisst är det EFI!!!! Jag köpte hans mamma och betäckte med min hingst, därefter kom mor och son upp till mig. Han var hos mig fram till avvänjning. Mycket trevlig individ! Är han din?

Vilket sammanträffande..!!! Näe, det är inte jag som äger honom, det är min svärmor som har köpt honom. Men jag hantera honom dagligen för vi har våra hästar i samma stall. I och med att du äger mamman o ha koll på vad hon heter m.m. så kan kanske du svara på "Cowgirls" fråga om vem mamman är.. Jag ha liksom inte full koll på det här med "våra" Welsh Cob stammar.. (men våra halvblod ha jag full koll på.......)
 
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

I Norge har han en hel del cob avkommor har inte riktigt koll på det annars i har i år betäckt 4 cob ston och 3 som blir partbred.
Har 13 cob avkommor i Sverige än så länge vad jag kan se på betäckningsrapporterna och förhoppningsvis 4 till nu i vår då. Det är jag som äger Isabellen söt va. Han är bara 1,5 än så länge så vi får väl se vad det blir av honom. På riks var det Flyers halvbror som blev champion och dottern junior champion. En svart 3 åring (som jag sålt) vann sin klass och min gula blev 3:a med silver. Vi får hoppas att fler av hans avkommor kommer ut och visas.

Hur bifogar man bilder??? Har en hel del på avkommor. Den svarta är helbror till Ekvall´s Flying Ikaros.

Ha det
 
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

Här är en avkomma som har gått treårstest

127. MADERNAS ALPHA FLYER 42-03-6678
Hingst, fux, stickelhårig, bls, vt v frf, vt bff, född 2003 05 31
Welsh Cob, kat. D
f Storhaug Magic Flyer RWD 15 m B Mazarin RWC 11
mf Karlfälts Caruso RWR 7 mm Melizza RWC 5
mmf Cippyn Red Crusader RWD 5
dressyr 8, 7, 7, 7, 6, 7 = 42
hopp 8, 7, 7, 7, 8, 7 = 44 frivilligt ridprov godkänt
 
Sv: Storhaugs Magic Flyer

Du kan finne litt informasjon om Storhaugs Magic Flyer her:
http://www.fiesta.nu/dyr.asp?id=12465

Der er en oversikt over hans registrerte avkom i Norge. Han fikk en sønn allerede i 2002 og ellers 8 avkom i 2004, hvorav 3 ston og 5 hingster. To sønner ble fremvist til norsk kåring i 2007; Oppheims Lorenzo og Molinas Flying Star. Du finner dommeruttalelsene på de enkelte via linken ovenfor.

Her er et foto av hans godkjente sønn i Norge; Molinas Flying Star:
436068180_0e43c30a61.jpg


Jeg har nok et av Lorenzo også, men det er ikke lagt ut på nett, siden han ikke ble godkjent.


~Nina i Norge~
 
Sv: Storhaugs Magic Flyer

Hej Nina!
Skulle du bara kunna förklara hur en avelsvärdering går till i Norge, dvs om det krävs några poäng för att uppnå en gräns för godkännande osv. Om jag kan utläsa hans domarkort rätt så har han 88677=36p exteriört. Lägger man ihop exteriörpoäng med bruksegenskaper eller hur gör man?
 
Sv: Norsk hingstekåring

I Norge foregår hingstekåringen som en slags totalvurdering av hingsten. Det er aller først en veterinærundersøkelse, der noen lidelser er diskvalifiserende, mens andre ting også der kan inngå i en helhetsvurdering.
Det gjennomføres en bruksprøve som må være godkjent før hingsten kan kåres. Som 3-åringer er den ganske lett, der hingsten vises i tømmekjøring (skritt, trav, holdt, rygging, slalåm), og den vises også løs i trav og galopp, samt i løshopping.
Hingsten bedømmes også eksteriørt, og det gis poeng fra o til 10 for hhv 1)rasetype - 2)kroppsbygning/muskulatur - 3)beinkvalitet/beinstilling - 4)bevegelser i skritt og trav - 5)helhetsinntrykk.
Eksteriørpoengene summeres ikke, og det er således ingen totalpoeng som må oppnås før hingsten kan kåres. Det er en helhetsvurdering der både eksteriør, bevegelser, bruksegenskaper, veterinærstatus og gemytt blir vurdert. I tillegg blir nok også avstamning tatt med til en viss grad i helhetsvurderingen.

Molinas Flying Star fikk 8-8-6-7-7 eksteriørt, 7 for bruksegenskaper, 8 for lynne og 7 av veterinær. Ikke noe spesielt lysende resultat etter min mening, men dommerne valgte tydeligvis å gi denne unge hingsten en sjanse. Han blir kalt inn for ny vurdering som 5-åring, og hvis han da ikke har utviklet seg som ønsket, så mister han nok kåringsgraden.

Dette ble nok ganske kort og overfladisk, men det hjalp kanskje litt?

~Nina i Norge~
 
Sv: Norsk hingstekåring

Okej jag förstår!
Så man behöver inte uppnå minst 40p som man behöver här i sverige utan domarna ser mera till individen och bedömer efter dagen om dom vill se avkommor efter honom eller inte beroendes på hur han ligger i utveckligsfas?
tyckte inte heller att det är så smickrande med 6a och 7a i protokollet men om han blir tillbakakallad igen för att mönstras en gång till så förstår jag det bättre.
Tycker att det låter som ett bra system :idea: hade jag gärna anammat här i sverige!
 
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

Har träffat honom IRL och det är en jättefin hingst med underbart temperament!
Det är tydligen lätt att få dräktiga ston med SMF!
 
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

Storhaugs Gwyneth; BIR sec D RIKS 07, er eit Flyer-avkom.
 
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

Foto av SMF-avkom:

Storhaugs Gwyneth

gwyneth_riks.jpg

Junior Champion og BIR ved Svensk Riksutstilling 2007
u. Fflur Gwenno
 
Sv: Stourhaugs Magic Flyer

Här är en ganska ny bild på Max, Hoppas det går bra att jag la ut bilden på honom Camilla.
23534772.jpg


Sophie & Winy.
 

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: Robina
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 772
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 290
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 051
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp