Jovars, ingen orsak
Tack for ditt trevliga och sympatiska mothugg
Vad galler head to tail metoden sa har Antti gett ett fullgott svar o jag har inget att tillagga. Sen ar det sjlavklart upp till varochen vad man vill anvanda, ar man minsta tveksam sa bor man garanterat lata bli!
Har pa ranchen ar det enbart morganhastar, av skiftande typer. Vi arbetar dom mycket i roundpen utan utrustning och det ar langt ifran alla som har de hoga benlyften eller huvudhallnignen.
Men visst jag forstar vad du menar och haller till stor del med om att det ar tacksamma hastar att rida showridning pa utan att lagga artal av arbete.
" När det gäller och dålig ridning så bryr jag mig, iallafall om man försöker sälja sin ridning som denne man gör. Det finns dålig ridning inom alla dicipliner, även inom AR. Skillnaden mot AR är att här har vi en mästare i BB vars ridning jag ser som exemplarisk.
Det är trots allt Eitan som skapat cowboy dressage och om inte han kan prestera bättre än det jag sett, hur ska det så gå för hans elever?
Ditt resonemang om frihet att hästarna älskar det dom gör köper jag inte. Då kan vi lika gärna släppa dem lösa i en hage för vilken häst uppskattar inte det."
Nu tycker jag att det borjar bli lite val kinkigt och Besservisser stampel pa diskussionen. Att kalla Eitans ridning for dalig ar ett han mot alla de som rider samre an han och det ar ett valdigt stort antal ryttare
Jag haller inte med dig om att man inte bor mixtra ridstilar, det skadar inte det minsta sa lange man har en filosofi o en helhet att utga ifran. Du far det att lata som att Eitan och alla de som rider samre an honom borde slappa sina hastar i en hage istallet for o trana med dom, well mina hastar skulle bli relativt omotionerade
Att inte vaga mixa nagot eller nagonsin ga sin egen vag utan strikt folja en lara, tja.. inte vet jag vad det tyder pa men det klingar ju inte positivt i mina oron iallafall
Jag haller med Svea om metoderna och knepen, det finns en hel del av dem har, men imellanat varvat med riktigt trevlig ridning. Cowboydressage har valdigt fa likheter med den akademiska ridkonsten, men jag gillar det Etian gor och det finns helt klart mycket att se och lara har aven om jag redan ar pa det sakra med att det inte ar detta jag kommer att syssla med nar jag kommit hem. Jag stannar sa lange jag tycker det kanns givande, sen aker jag hem, plockar in ett par unghastar fran deras vildhastliv och kor mitt eget race
Helig ar synd att bli, iallafall om man ar ojmjuk nog att inse att det inte bara ar en vag som bar till Rom och att man lar sa lange man lever
/Frida