Stötdämpning hov, equi pak etc?

Sv: Stötdämpning hov, equi pak etc?

Jag vet inget mer, bara att strömsholm när C.J jobbade där fortfarande påstod att ringsko skulle ses som en kortsiktig lösning pga. belastningen som orsakades.

Ja, det som är bra med Equipaken är att det ger inget stråltryck och man slipper tappsko som man lätt får pga vanliga sulor.

Har du några erfarenheter av lädersula? Vad är det för nackdelar?

Nu ska jag nog inte säga dte här för då har jag en tappsko ikväll, men herrn tycks tack och lov klara sulor fint, få tappskor *tar i trä och spottar efter svarta katter och kastar salt*

Lädersulor blev för mjuka för min förra. De buktade inåt och gav sultryck, spec när de var blöta.

Fördelen med lädersulor är annars just att de blir blöta, hästar tar ju upp fukt bäst/mest genom sulan, och en plastsula tar ju inte åt sig vatten, det gör en lädersula, dvs det hjälper till lite med fuktigheten och kan vara bra för torra sommarhovar.

Men jag vill ju ha en sula som är såpass 'styv' att den inte buktar inåt när/om det blir packat med jord/etc under skon. Och många sulor föll på just det. Fungerade bra några dagar, sen buktade de inåt och hästen tyckte 'aj aj'. Hittade sen några ILLBLÅ hårdplastsulor, som inte 'ger sig' lika lätt. Så dem har jag använt sen dess.

Men skrikblå som sagt.. lite humor på förra hästen, som var sulad runt om, och kallades Lilla Blå (redan innan sulorna, hette Cantuckee Blue).

Har du provat hoof pad?

Min herre har ringskor med straight bar fram + sula (de hårda, vita) + hoof pad mellan hov och sula. Funkar dunderbra på dem, har fått ett nytt steg sedan han fick sina straight bar ringskor i september av Ultuna. Har även fått bättre steg av hoofpaden.:banana:
Min herre har strålbenshälta hf, början till ringkota vf.

okej ja jag hoppas ju att det hjälper för känns lite onödigt att ha dom annars för tkr han ahr fått så torra hovar sen dess, är ävl för att han inte kan ta upp likam kt vatten (fukt) för de tar väl upp mest fukt från undersidan av hoven var det genom läderhuden ??
iaf så har jag aldrig hört att min häst är öm i sulorna, har sett när han klämt och känt på dom och har aldrig sett att han reagerar.

Vi hade equippak runt om på vår häst i våras under bara en skoning.

Han fick väldigt dåliga sulor helt plötsigt och vi kunde inte rida på grusvägarna där vi rider mkt.

Hovis gjorde då equi pak för att det "masserar" sulan och då stärker den hela tiden. Men har svårt att tro att det skulle kunna ge någon stötdämpning eftersom det inte ligger något mellan sko och hov.

Vi var inte speciellt imopnerade. Det var väldigt dyrt. Under skoningsperioden hade han tappat två stycken, 6 veckor. På VF fick han även ett sultryck som gjorde honom i princip blockhalt tills vi fick av skon.

Hovarna hade dock förbättras såpass mycket under den skoperioden att hovis tyckte att vi skulle prova utan sulor och det har funkat.

ringskor förstör glidmomentet och ger därför slitage på senor och ledband.

sen förstår jag inte riktigt hur den ska kunde dämpa stöter..? är det mer stöd för hoven du vill åt så går det ju att lägga ut en vanlig sko rätt mkt.

om du vill ha riktigt bra stötdämpning så föreslår jag boa boots med dubbla comfortsulor i.:p

*KL*

Så länge hästen skos med en järnsko (oberoende av typ av beslag) som ligger an mot själva bärranden (vägghornet) så kan ingen sula,hovfyllning ex,, ge hästen en bättre "stötdämpning" eftersom den primärt först landar på järn beslaget!!

Däremot så kan en sula/egui pak ex.. bidra till att hoven i det secundära läget för ett mer komplett uderstöd vilket rätt utfört leder till en mer utjämning över hela hovens understödjade del en viss okad stötdämpning eftersom kraften transporteras ut över ett större område.

Equi pak är väldigt bra som skydd mot tunna sulor, sulorna blir oxå hårdare redan efter en skoperiod med equi pak.. Det bästa av allt med equi pak är att detett bättre kompliment än ringsko/hartbar/kilsulor ex eftersom det rätt tillpassat ger hovens bakre del ett totalt understöd i belastningafasen och ett mottryck mot hovbenent.

Söker man en sko som är stötdämpande så är det bara PG-skon och Ölöv- Gummisko som för dagen ger en ngt bättre stötdämpning..

Den bästa stötdämpningen för den enskilda indivden är och har alltid varit ett mer stötdämpande underlag...

ringskor förstör glidmomentet och ger därför slitage på senor och ledband.

sen förstår jag inte riktigt hur den ska kunde dämpa stöter..? är det mer stöd för hoven du vill åt så går det ju att lägga ut en vanlig sko rätt mkt.

om du vill ha riktigt bra stötdämpning så föreslår jag boa boots med dubbla comfortsulor i.:p

Nej, ringskon stötdämpar inte. Den fördelar däremot ut trycket över större del, och flyttar belastningen lite.

Motivera gärna ang förstör glidmomentet? Järnsko glider som järnsko gör, däremot det som ringsko, eller sko med förlängd traktarm gör är ju att 'ta i marken' tidigare än en 'vanlig' sko, vilket bak gör att hästen inte kliver under sig lika långt/mycket. Fram blir ju lika men jag har svårare hitta rätt ord där.

Med lägga ut vanlig sko rätt mycket, menar du då bakåt (längre traktarm) eller sidomässigt, mer utlägg på sidorna så att säga?

Ringskor kommer han att få nu i första skedet oavsett. hjälper det mot 'underlagskänslighet' om det är det så fine. Om det inte är det utan annan känning i hoven så är ju det också fine. När underlaget blir mjukare/om underlaget blir mjukare så återgår vi ju till vanlig sko med sula.

*KL*

Så länge hästen skos med en järnsko (oberoende av typ av beslag) som ligger an mot själva bärranden (vägghornet) så kan ingen sula,hovfyllning ex,, ge hästen en bättre "stötdämpning" eftersom den primärt först landar på järn beslaget!!

--

Söker man en sko som är stötdämpande så är det bara PG-skon och Ölöv- Gummisko som för dagen ger en ngt bättre stötdämpning..

Den bästa stötdämpningen för den enskilda indivden är och har alltid varit ett mer stötdämpande underlag...

Ah, då har jag inte lärt mig helt galet då, ang att stötdämpa beslagsvägen. Danke.

Och då kan jag hoppa över equi pak grubblerierna, då kan ha få ha sina vanliga sulor.

Ang underlaget så jo, veterinären konstaterade ju att om han blir/är bromsig igen men inte är det i ridhus, så 'bara' gömma sig i ridhuset till hösten, eller när det nu blir mjukare underlag. Trist för hästen och lite bökigt för matte att 'åka fram och tillbaka' (rent ridmässigt rider matte hellre i ridhuset.. så mest 'synd' om hästen).

Är inte det lika med att delge att man inte har förstått hovens primära och secundära belastning och stötdämpning???

Nej, det är att delge att man insett att det inte blir någon större stötdämpning med equi pak, och att man då väljer att behålla sulskyddet via plastsulorna, det man vet fungerar. För nä - jag byter inte ut ringskor mot equi pak.

Det vis som ringskor "förstör" glidmomentet på är att spången verkar bromsande mot underlaget då du har en extra kant som "tar upp" farten.
Då hoven landar på spången så blir det en mycket kraftigare inbromsning än på långa traktarmar ( traktarmarna slutar liksom i tomma intet och "släpper" underlaget) jmf ett par skidor - åk rakt fram = glider , ställ på tvären = bromsar

precis. man har ju en tvärsöver del baktill som bromsar upp väldigt mkt.

Då är vi överens, glidmomentet blir kortare iom att skon tar mark tidigare, och man har spången. Däremot är jag inte med på att det förstörs (dvs upphör helt).

En pg-sko beter sig ju likadant vad gäller 'ta i mark' tidigare. Där anser jag dock att man får ett än sämre glidmoment iom att man har ett annat material mot marken. Det var det min arabvalack reagerade så negativt på förresten, att det blev (tyckte han) stumt. Så han började röra sig som en symaskin istället, väldigt mycket 'rakt upp - rakt ner'. Och därför jag inte vill prova PG i första läget. (Återigen, jag har sett de funka fint på hästar i bekantskapskretsen, så säger inte det är ett dåligt beslag).

Arabdamen som fick ringskor gjorde tvärtom, och fick ett betydligt längre steg med mer svikt. Så antagligen beror det även på vad grundproblemet/anledningen till beslagsändringen är - samt individen - vilken effekt (från hästens sida positiv eller negativ) man får.

Men är ju bara att prova, lyssna på hästen och ta av om det inte blir bra.

Senast ändrad:

Det vis som ringskor "förstör" glidmomentet på är att spången verkar bromsande mot underlaget då du har en extra kant som "tar upp" farten.
Då hoven landar på spången så blir det en mycket kraftigare inbromsning än på långa traktarmar ( traktarmarna slutar liksom i tomma intet och "släpper" underlaget) jmf ett par skidor - åk rakt fram = glider , ställ på tvären = bromsar

Det sämsta av allt,, en ringsko hämmar hovmekanismen och med tiden leder till trång hov så vida den inte kompleteras med hartbar.

Det finns ingen sko som hämmar strålen så mkt som just ringskon.

Ringskon är däremot ett mkt bra tillfälligt sjukbeslag vid traktsprickor.

Ok. En "2-kompinetsgucka" (stavning ?). Ser ut som rosa modellera ungefär.
Funkar suveränt på min herre. Ser stor skillnad nu när han har sin hoofpad mot när han hade silicon under sulorna. Är något dyr, runt 200 kr för fram, men min hovis tar inte så mkt för det.:bow:
Min herre fick sina ringskor i fram -01 och har haft dem sedan dess. Sedan -02 dessutom hårda sulor.
Straight bar ringskor funkar nu ännu bättre (haft de sedan sept-07)än de vanliga ringskorna med rak spång. Skos med sidokappor fram, även bak.

Coari. hur hämmar en tresömmad ringsko med tåkappa hovmekanismen? *Nyfiken*

Jag är väl medveten om att man kan låsa hovmekanismen ganska rejält med ringskor, t ex genom att sömma, eller fa genom extra kappor.

Men med tre söm, och tåkappa, dvs skott som vanlig järnsko, men med spång. Hur hämmar det? Utveckla gärna.

Att den hämmar strålen är jag helt med på, då man tar bort markkontakten med strålen väldigt lätt. Å andra sidan sitter det samma sula mellan hov och sko med ringskon som med vanliga järnskon, så sulat ser jag ingen jätteskillnad?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka