Stötdämpning hov, equi pak etc?

Sv: Stötdämpning hov, equi pak etc?

Coari. hur hämmar en tresömmad ringsko med tåkappa hovmekanismen? *Nyfiken*

Jag är väl medveten om att man kan låsa hovmekanismen ganska rejält med ringskor, t ex genom att sömma, eller fa genom extra kappor.

Men med tre söm, och tåkappa, dvs skott som vanlig järnsko, men med spång. Hur hämmar det? Utveckla gärna.

Att den hämmar strålen är jag helt med på, då man tar bort markkontakten med strålen väldigt lätt. Å andra sidan sitter det samma sula mellan hov och sko med ringskon som med vanliga järnskon, så sulat ser jag ingen jätteskillnad?

Du skriver ju nästan svaret själv,,, Antal söm har inte med saken att göra,, däremot själva "spången" som hämmar hovens bakre del och främst strålen att i belastningsfasen få ett naturligt understöd med bibehållen god hovmekanism.

Har man inga traktsprickor som sjukbeslaget ringsko i grunden är framtagen för så är det mkt bättre att sko med vanlig öppen sko, fylla upp sulan från hovens bredaste del och framåt med ett tunnt lager av Wettex equi pak och från hovens bredaste del ända bak till trakterna fylla upp med equi pak ända upp till skons marksida.

Du har nu fått ett bättre understöd för hovens bakre del, skapat en mer naturlig glidfas,skapat en mer naturlig belastning för strålen och bibehållit en så nära naturlig hovmkanism som är möjlig samtidigt som denna lösning ger samma traktstöd som en ringsko, hartbar,äggbar (om man skor med förlängda traktarmar) och bäst av allt ett totalt understöd för hovbenets rörelse i belastningsfasen vilket avlastar senapparaturen..

Sedan är ju risken att det kommer in massa skit under skoperioden om man skor med vanliga sulor,, risken är helt obefintlig med equi pak.

En ringsko med hård sula kommer aldrig tillåta själva strålen att sjunka ner i underlaget och naturligt ta upp den secundära belastningen,, jag trodde att du redan kände till det utifrån hur duktigt du låter när du skriver svar till andra användare.

Ok. En "2-kompinetsgucka" (stavning ?). Ser ut som rosa modellera ungefär.
Funkar suveränt på min herre. Ser stor skillnad nu när han har sin hoofpad mot när han hade silicon under sulorna.

Detta låter som Wettex snabbhärdande silicon, det stelnar på ca 5 minuter och är till skillnad från Wettex egui pak mågot mjukare och mer elastiskt..

Jag hade en gång en häst som skoddes med sula/ringsko/silicon.,, Funkade inte.. Skoddes med öppen sko/egui pak.,, Funkade inte..
Skoddes med öppen sko och Wettex snabbhärdande silicon.,, Funkade !!

Hm, blir fundersam då min pålle blivit ordinerad tåriktad eggbar som sjukbeslag vid hovledsinflammation/strålbenshälta. Han har sedan tidigare trånga trakter och hovis har försökt att bättra på detta. När hästen kom för 2 år sedan kunde strålen inte ens nå marken och mittstrålfåran var som ett djupt dike rätt in i hoven...

Det har blivit lite bättre, men nu med ringskon ser trakterna väldigt höga ut och hoven har liksom blivit helt rund baktill, nästan så att trakterna liksom sluter om strålen! Jag har funderat på om det är så bra vid strålbenshälta i a f då cirkulationen i området borde försämras ännu mer när strålen inte når ner i marken p g a trakterna? Snälla coari, teach me!:confused::crazy: Hur fungerar det här och vad kan jag göra? Kan tillägga att det gäller problem bf.

Hm, såg att du svarat i en annan tråd! Men vad kan man mer göra för att förbättra hans naturliga hovfunktion. Kan man göra något åt en sådan hov?

Senast ändrad:

Hoof pad står det på hovisens burk. Vit, stor burk, vit gucka, sen är det en vit tub med rosa "kräm" som hon blandar med guckan.
Är stötdämpande och fjädrande. Tar ett tag innan det stelnar, iaf minst 1 timme.
Funkar bra på min herre med strålbenshälta hf och början till ringkota vf. Varmskos oxå. :bow:

Coaro - och du menar att en vanlig öppen sko med hård sula tillåter strålen att sjunka ner i underlaget och ta upp den sekundära belastningen?

Det är där jag inte får ihop dig alls, hur en ringsko med sula kan ge en sämre strålkontakt än en öppen sko med sula? Sulan sitter ju precis likadant i båda fallen, och ger samma försämrade strålkontakt?

En osulad öppen sko kontra en osulad ringsko - DÄR är jag helt med dig ang stråle/markkontakt. Men sulat?

Sen får du gärna utveckla hur hovens utvidgning i trakten påverkas av spången, om det inte är sömmat för långt bak? Hur spången i sig kan låsa? (Alltså, med hel sula, så strålen har det ju som den har det med öppen sko).

Sen får du gärna utveckla hur hovens utvidgning i trakten påverkas av spången, om det inte är sömmat för långt bak? Hur spången i sig kan låsa? (Alltså, med hel sula, så strålen har det ju som den har det med öppen sko).

Just nu verkar du inte fatta någon ting,,, tyvärr..

Inte ens en så enkel sak som att det är själva spången som hämmar strålens naturliga markkontakt och leder med tiden till traktrång hov och onaturlig hämmad hovmekanism... Se dig inte blind på sömmens placering, heller inte val av sula utan endast till hur spången hämmar hovens naturliga funktion...

Börja tänk nu innan du skriver nästa inlägg!!

Equi pack är bra men dyrt och det ramlar ur ibland. Dock suveränt även vintertid, det blir absolut inga styltor eller nått.

Min stora häst med plattfotstendens har fått ringsko gjord på en NB-sko. Den ska även avlasta en spricka som sitter längre bak mot trakten- rätt eller fel?

Det känns bra o den står bättre i balans.
Sen är jag skitglad för NB-skorna som har gjort att jag denna sommar ej fått en enda tappsko trots större utlägg bakåt.:bow:

Just nu verkar du inte fatta någon ting,,, tyvärr..

Inte ens en så enkel sak som att det är själva spången som hämmar strålens naturliga markkontakt och leder med tiden till traktrång hov och onaturlig hämmad hovmekanism... Se dig inte blind på sömmens placering, heller inte val av sula utan endast till hur spången hämmar hovens naturliga funktion...

Börja tänk nu innan du skriver nästa inlägg!!

Om du svarar på frågan istället:

HUR kan spången, som sitter OVANPÅ en sula, hindra markkontakten mer än när det sitter en öppen sko över samma sula?

Strålen kan ju inte nå marken oavsett öppen sko eller ringsko.

Om det inte var sula inblandad, då är jag helt med, men med sula så har vi ju 'förstört' strålens naturliga markkontakt redan.

Så om du för ovanlighetens skull SVARAR istället för att börja försöka tycka 'ja jag vet men tänker inte svara det får ni räkna ut själv' som du gärna gör när folk vill ha raka svar, så kommer kanske diskussionen någonstans?

Om du svarar på frågan istället:

HUR kan spången, som sitter OVANPÅ en sula, hindra markkontakten mer än när det sitter en öppen sko över samma sula?

Strålen kan ju inte nå marken oavsett öppen sko eller ringsko.

Om det inte var sula inblandad, då är jag helt med, men med sula så har vi ju 'förstört' strålens naturliga markkontakt redan.

Så om du för ovanlighetens skull SVARAR istället för att börja försöka tycka 'ja jag vet men tänker inte svara det får ni räkna ut själv' som du gärna gör när folk vill ha raka svar, så kommer kanske diskussionen någonstans?

Därför att spången är av järn och helt oelastisk medans även en hård polutansula är mer elastisk och ger ett sviktande mottryck mot strålen när den i belastningsfasen går ner i underlaget..

Sedan tycker jag inte sula verkar ett bra allternativ heller utan som jag skrev,, öppen sko kompl med sulplast.

Jag fattar inte att du inte förstår att en järnbit är helt oelastisk.

Jodå jag förstår att en järnbit är oelatiskt. Men jag vet också att sulorna jag använder, såvida de byts vid varje skoning, heller inte ger sig eller sviktar. Det är liksom därför jag använder just den sorten. Och avsaknaden av 'strålavtryck' på sulans insida vid omskoning visar också det.

Strålen har varken markkontakt eller sulkontakt, och iom detta kan jag inte se hur den statiska järnbitan spelar minsta lilla roll, nej.

Jodå jag förstår att en järnbit är oelatiskt. Men jag vet också att sulorna jag använder, såvida de byts vid varje skoning, heller inte ger sig eller sviktar. Det är liksom därför jag använder just den sorten. Och avsaknaden av 'strålavtryck' på sulans insida vid omskoning visar också det.

Strålen har varken markkontakt eller sulkontakt, och iom detta kan jag inte se hur den statiska järnbitan spelar minsta lilla roll, nej.

Ok så din häst har total avsaknad av strålens belastning, är skodd med som jag förstår det plåtsula och ringsko....

Låter inte som en speciellt fysiologik lösning..

Ok så din häst har total avsaknad av strålens belastning, är skodd med som jag förstår det plåtsula och ringsko....

Låter inte som en speciellt fysiologik lösning..

Dags för glasögon? Hästen är skodd med vanlig 8 mm järnsko, och HÅRDplastsula fram, och vanlig 8 mm järnsko bak, utan sula, men med förlängda traktarmar.

Ringskor kommer han att få (skulle ha fått idag, men ett visst oväder satte käppar i hjulen för honom)

Dags för glasögon? Hästen är skodd med vanlig 8 mm järnsko, och HÅRDplastsula fram, och vanlig 8 mm järnsko bak, utan sula, men med förlängda traktarmar.

Ringskor kommer han att få (skulle ha fått idag, men ett visst oväder satte käppar i hjulen för honom)

Trots bara hårdplastsula så finns vid omskoning inga tecken på att strålen varit i kontakt med sulan. Så skrev du ju i alla fall här. Citat:Och avsaknaden av 'strålavtryck' på sulans insida vid omskoning visar också det. Slut citat.

Ja blåser hästen dessutom bort när den ska skos om så blir det ju inte lättare att sko om den med ringskor..

Vad är det exakt du vill uppnå med din teori avseende kommande skoning???

Vad är det du inte begriper ang sulan och stråltryck?

Hästen blåser knappast bort, dessutom har hovis utmärkt vindskyddade och regnskyddade faciliteter. Jag är dock lite för rädd om hästen för att ge mig ut på vägarna med hästtransport när det blåser såpass hårt, om det inte är absolut nödvändigt. Vilket det inte var idag. Så tar det nästa vecka istället.

Det här förstår jag inte, då måste trakten vara väldigt hög? Eller?
Gammelman har haft sulor runt om i perioder, främst vid torra och mycket hårda underlag sommartid. Han har väl aldrig varit direkt öm, men helt klart uppvisat en obekväm syn när han ska ta sig fram på hårdare underlag. Nog sjutton har han haft avtryck i sulan vid avskoning, man har tydligt sett strålens avtryck.

Tror frågan var till mig.

Inte hög trakt, men väldigt 'platt' stråle (som varit likadan även utan sulor)så sålänge sulan inte 'böjer' sig (dvs buktar inåt lite) så blir det ingen strålkontakt som ger avtryck på plastsulan iaf (vilket jag t ex såg på fbldamens sulor). Strålarna är fina annars, förutom 'flata'.

Om sulan böjer sig inåt (vilket den bara gör skoperiod två eller tre, beroende på årstid, och om det är sådan årstid att det blir 'packad' med exvis jord/lera mot sulan, så blir det strålavtryck. Men i normalfallet inträffar det inte. När/om sulan får bukta så blir det för mkt stråltryck dock för hans smak, och det ogillar han.

Herrn har nu fått ringskor, och det är som natt och dag, tillbaka är min trevliga, bogfria och framåt herre :bow: Om det är ringskorna eller ringskorna i kombination med att det varit mjuukt i hagen etc senaste veckorna får ju framtiden utvisa. Men ringskorna kom på i måndags, han är riden ute efter väg igår och i ridhus idag - och som natt och dag jmf med innan ringskorna (då gick han bara i ridhus en period, för att få mjukt underlag)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka