Störtblödningar på södernresa

Vet inte OM det kommer vara tillräckligt även i ditt fall, där behöver du lyssna på expertisen, men väl värt att överväga om det rekommenderas.
Allt är ju individuellt jo. Får se vad som händer, men jobbigt är det så här! BIG time!

Tack för dina svar!

Jag har också haft problem med rikliga blödningar, dom första dagarna på mensen fick jag byta både nattbinda och tampong varje timma. För 2,5 år sen sattes en Mirena-hormonspiral in, blödningarna blev lite bättre och mer hanterbara inledningsvis. Från december 2022 började jag få mellanblödningar och kunde blöda upp till hälften av menscykelns dagar. Inte mycket, men blödningar ändå.
I april fick jag tid hos gyn för detta. Hormonspiralen togs ut, biopsier togs (aj som fan!) Och man hittade myom i livmodern.
Fick recept på Provera p-spruta. Den första tog jag i början av juni i samband med mens. Fick vara blödningsfri i 3 veckor, sen har jag skvättblött varje vecka och senaste veckan blött dagligen..
Under tiden jag var hormonfri,var min mens regelbunden utan mellanblödningar. Nu lever jag konstant med en binda eftersom jag aldrig vet när jag ska börja blöda.
Ska fylla på Proveran i slutet på månaden, men är inte så sugen på det. Har också ett ÅB hos gyn i september planerat för att följa upp blödningarna. Mest troligt kommer förslaget att operera bort myomet att diskuteras..

Jag har sökt hjälp som åtminstone inte ännu har hjälpt speciellt bra. Har undersökts i mars, innan störtblödningarna började, och förra veckan. Har telefontid till min gyn 21 september men kan nog få en tid tidigare om det behövs. Idag blödde jag lite mera i morse och efter det har det varit väldigt lugnt igen, men inte 0. Så frustrerande!
Om ca 3 veckor borde jag få svar på biopsierna som gyn på sjukan tog bara för att, och förväntar sig friska resultat. Hoppas hon har rätt.

Ska börja ta Provera igen 10 dagar med start på torsdag. Förhoppningsvis får jag 10 blödningsfria dagar då...
Hur gick det för dig, tott?
Blev du av med störtblödningarna nångång, och i så fall hur?

Hur gick det för dig, tott?
Blev du av med störtblödningarna nångång, och i så fall hur?
Tack för frågan. Biopsierna visade inget och med hjälp av Provera 10 dagar per månad har jag överlevt året. Jag blöder fortfarande relativt regelbundet...ett 1 gång i månaden, men lite varierande cykel.
Äter tranexamsyra ca 4 dagar per blödning men har nog ibland ganska rikliga blödningar trots det. Inga riktiga skyfall, som tur, men blöder i någon form ca 9-10 dagar per gång.
Mycket i mitt liv kretsar kring mina blödningar 😒 och rädslan från ifjol somras finns kvar. Jobbigt,
och tröttsamt, men inte outhärdligt.
Jag tröstar mig med att jag är närmare menopaus varje dag som går. Längtar galet mycket!

Jag tröstar mig med att jag är närmare menopaus varje dag som går. Längtar galet mycket!
Ja, tänk om man bara kunde ha fått ett datum för när det hade tänkt att upphöra... :meh: Just det där att inte ha nån aning om hur långt det är kvar tycker jag är jobbigt. Har blivit lite nervös av en vän som inte slutade blöda förrän vid 63 års ålder... :nailbiting: Men man får väl helt enkelt bara fortsätta att leva på hoppet.

Ja, tänk om man bara kunde ha fått ett datum för när det hade tänkt att upphöra... :meh: Just det där att inte ha nån aning om hur långt det är kvar tycker jag är jobbigt. Har blivit lite nervös av en vän som inte slutade blöda förrän vid 63 års ålder... :nailbiting: Men man får väl helt enkelt bara fortsätta att leva på hoppet.
Jo det är jobbigt. Hoppas vår dag för sista mensen kommer snart. Så jävla onödigt det här 🤬

Hur går det för dig? ...om du vill svara. Inget måste.

Jo det är jobbigt. Hoppas vår dag för sista mensen kommer snart. Så jävla onödigt det här 🤬

Jag hade det som ni - rikliga blödningar, ca 10 dagar, ibland mer, per månad. P-piller, tranexamsyra, Provera.... allt hjälpte men inte fullt ut och effekten avtog gradvis. Bråkade en del med sjukvården och fick till slut Provera att äta kontinuerligt vilket gjorde mig blödningsfri i 4 månader - tills det började igen! 😡 Men lyckades träffa på en bra läkare som tyckte att det är väl lika bra att ta bort livmodern då! Vilket gjordes tidigt i våras. Så nu är jag lycklig och FRI!!! Kommer aldrig mer ha mens, aldrig mer vara rädd att blöda igenom, aldrig mer begränsas av mina blödningar. Operationen är det bästa jag har gjort, det enda som vore ännu bättre hade varit att få göra det tidigare! :D

Jag hade det som ni - rikliga blödningar, ca 10 dagar, ibland mer, per månad. P-piller, tranexamsyra, Provera.... allt hjälpte men inte fullt ut och effekten avtog gradvis. Bråkade en del med sjukvården och fick till slut Provera att äta kontinuerligt vilket gjorde mig blödningsfri i 4 månader - tills det började igen! 😡 Men lyckades träffa på en bra läkare som tyckte att det är väl lika bra att ta bort livmodern då! Vilket gjordes tidigt i våras. Så nu är jag lycklig och FRI!!! Kommer aldrig mer ha mens, aldrig mer vara rädd att blöda igenom, aldrig mer begränsas av mina blödningar. Operationen är det bästa jag har gjort, det enda som vore ännu bättre hade varit att få göra det tidigare! :D
En dröm... 🥹

Mina cykler är fortfarande regelbundna och jag har "turen" att de två värsta blödningsdagarna oftast infaller på en helg. Då kan jag se till att vara hemma och bara ta det lugnt och ha nära till toaletten/duschen.
Jag är dock väldigt glad över imses heavy flow-menstrosor som jag kan ha som extrabyxa utanpå. De har räddat mig från genomblödning flera gånger! :love:

Egentligen tycker jag att jätteblödningarna är uthärdliga, bara lite synd att det inte finns några bättre skydd på marknaden som räcker till. Jag är dock rädd för att det kanske kan bli ännu värre än vad jag har nu?....
För mig är egentligen den mentala påverkan av hormonkaoset värre (jag blir som programmerad att döda mig själv), men jag håller på att testa ett kosttillskott som verkar kunna funka mot det, tack och lov. 🙏

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar