Störtande häst

Leoni

Trådstartare
Störtade med hästen för tredje gången igår och börjar fundera på om det kan vara något fel på honom

2 gånger störtat i gallopp och en gång i trav på helt jämt, fast underlag. Känslan, innan man slår i gruset, är att frambenen låses i bakersta läget och han kan inte ta för sig och störtar.

Jag vet att det är veterinärläge, men vill höra vad Bukefolket har för erfarenheter av hästar som störtar utan synbar anledning

Någon som varit med om något sånt här?

Min var nära att gå omkull när hon hade hasledsinflammationer. Hon blev framtung pga att hon ville lägga över vikten framåt och snubblade därför.

Min snubblade en del på ridbanan för några år sedan och gick en gång omkull. Det var oftast i galopp, men även lite i trav och jag började oroa mig för att det var något fel. Då började jag rida för en ny tränare, som direkt sa att det var en ridgrej på så sätt att jag red "med handbromsen i" och hästens balans i handen. Om jag då tappade den lite, så snubblade hästen. Lösningen var att rida på mer och låta hästen hitta sin egen balans och hålla den själv - och för oss fungerade det faktiskt och hästen slutade att snubbla. Så i mitt fall var det jag som välte häststackaren :p.

Störtade med hästen för tredje gången igår och börjar fundera på om det kan vara något fel på honom

2 gånger störtat i gallopp och en gång i trav på helt jämt, fast underlag. Känslan, innan man slår i gruset, är att frambenen låses i bakersta läget och han kan inte ta för sig och störtar.

Jag vet att det är veterinärläge, men vill höra vad Bukefolket har för erfarenheter av hästar som störtar utan synbar anledning

Någon som varit med om något sånt här?
Känns inget på hästen i fråga om hur den rör sig allmänt under ryttare , eller syns hur den beter sig fritt i gångarterna på lina ? Vad används din häst till osv ? Hur ser er tillvaro ut ?

Dom enda två hästarna jag vet snubblat utan så att säga synbar anledning såpass att dom gått omkull har haft problem med halskotorna, på dom syntes ingenting annat än att dom med jämna mellanrum verkade tappa kontrollen över frambenen. Sen vet jag ett par som "bara" snubblat men inte gått omkull som haft problem med hov/kotlederna, ofta dubbelsidigt.

Det är trots allt som tur är inte särskilt vanligt att hästar går omkull bara sådär, hoppas det inte är något allvarligt.

Efter du pratat med Vet skulle jag ta in massör för att kolla så att hans muskler inte har blivit överstretchade när han fallit. Det är alltid bra att kolla igenom hela hästen efter att någonting sådant har hänt då det är väldigt enkelt att en skada kan bli refererad till ett annat område för att kompensera.

Viktigt att komma ihåg är att musklerna som används för att flytta frambenet framåt och även böj och sträcksenorna längre ner i benet kan enkelt bli inflammerade om hästen arbetats för hårt, inte fått ordentliga upp och nervärmningar, tränats på för mjuk eller hård mark eller inte fått ordentlig variation i sin träning.

På ridskolan i min kommun hade de, för flera år sedan, en häst som ramlade ihop helt oförklarligt några gånger. Första gången de såg det hända var på en ridlektion och ryttaren hamnade mellan benen på hästen och blev väldigt illa sparkad.
De såg den sedan ramla någon gång i hagen och ev nån gång i stallet också. Den hästen blev utdömd, trots att de inte hittade någon tydlig diagnos på den, för att det var en så stor säerhetsrisk att rida på den.

Om din häst har störtat tre gånger utan synlig orsak, då tycker jag inte att du ska rida på den alls innan saken är utredd. Det är verkligen inte värt risken! Nästa gång kanske det går riktigt illa...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja bolla lite tankar med er. Jag har en Malinois hane, unghund på 10mån. I torsdags kväll tyckte jag att han gick...
Svar
17
· Visningar
3 125
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 498
Senast: Fibusen
·
Ridning Den här tråden hör väl egentligen hemma halvvägs mellan hästvård och ridning eftersom jag inte är säker på om det är ett fysiskt problem...
Svar
19
· Visningar
2 723
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V