Stort eller litet täcke?

Totola

Trådstartare
Vilket föredrar ni?
Jag tänkte på det att egentligen passar 135cm-täcken jättebra på min häst när det är "figursytt" för då är passformen som bäst. MEN han har för stort arsle (ursäkta uttrycket :angel: ) så rumpan sticker ut lite, typ en decimeter, vilket inte är så kul med regntäcken framför allt..

Vad skulle ni prioritera? Bra passform så täcket ligger stilla och inte skaver? Eller ett större täcke, 145cm som då täcker hela rumpan? :bump:

Sv: Stort eller litet täcke?

vill helst att rumpan är täckt, emn det blir kallt om de tär för stort också så ticker inte rumpan ut alltför mycket får hästen ha det. täcket min häst har för tillfället är enormt, men rumpan sticker ut i alla fall...

Skulle ta 145cm. Om 135cm blir 10 cm för kort är det ju 145cm den ska ha ;) :D

Jag skulle ta den större storleken. Jag föredrar i allmänhet lite för stora täcken, än att ha för små! :)

Mvh Huntress

domino skrev:
Skulle ta 145cm. Om 135cm blir 10 cm för kort är det ju 145cm den ska ha ;) :D

Grejen är ju att 135cm passar där man SKA mäta dvs från manken till svansroten. Så det passar perfekt vad gäller formen, att det följer ryggkonturen, om det däremot är ett helt rakt täcke spelar det ju ingen roll. :p
Sen sticker hans rumpa ut där bak, MEN om täcket är längre kommer det förmodligen glida (kanske bara är en knasig idé men det känns som det :crazy: )
Om jag skaffar ett 145cm täcke kommer jag tycka det är alldeles för stort, så spelar den där sista biten på rumpan verkligen så stor roll? :confused: A-ja de flesta täckena är redan inhandlade, så egentligen spelar det ingen större roll, men det är kul att höra hur andra tänker :)

Aha! Då förstod jag lite bättre vad du menade. Jag hade iaf tagit den större storleken :D

Hihi, ok. :p Får testa köpa ett större täcke nsta gång och fråga hästen vad han tycker ;)

Om du tar storleken större, så passar ryggmåttet bättre på hästen. Jag förstår vad du säger om övrigt, omvidden etc - men detta brukar kunna kompenseras mot att du tex spänner in täcket så långt det går i bogen.. du vinner ändå mycket i rygglängden så att säga, och täcket brukar sitta ok.

vet för min häst är 145 i rygg etc, men blir i nättaste laget runt bogar och kropp etc.. 155 är tekniskt sett för stort för honom, men spänner jag in till max i bogen så sitter dessa täcken jättebra på honom jämfört med 145.
som andra påpekat - bättre med lite extra plats om man måste välja.

Jag skulle tagit den storlek som är lite större så rumpan också täcks.:)
Hellre för stort än förlitet.. bara det inte skaver så..

Haha, jag kunde inte låta bli att köpa ett stalltäcke på rea idag. Inte för att han behöver det, men jag har gått och spanat in det länge så när priset sänktes kunde jag inte låta bli :p och det blev ett 145cm till slut ;) Det passade riktigt bra, men jag tyckte det var lite stort i bogarna. Får haka fast det längst ut (snabbknäppen) och förmodligen korta remmen några hål. Men rumpan täcks..

Ett tips är att köpa ett 145 med "halvhals", de brukar vara lite mindre vid bogen.

Ajaj, ett täcke med lite hals dessutom :eek: skulle se hemskt långt ut!
Har ju provat ett par 145 cm täcken nu, men de sitter inge vidare bra. På ylletäcket däremot är det lite lyxigt att kunna dränka hästen i täcket :)
Får leta reda på något i 140 cm istället till nästa köp.?

en kompis har en quarter och om man mäter honom över ryggen ska han ha 125cm i täcke men han måste han 145cm för att det ska täcka rumpa och passa om bogarna. Så köp 145cm, varför skulle han få skav bara för att det är lite långt??

Totola skrev:
Ajaj, ett täcke med lite hals dessutom :eek: skulle se hemskt långt ut!
Har ju provat ett par 145 cm täcken nu, men de sitter inge vidare bra. På ylletäcket däremot är det lite lyxigt att kunna dränka hästen i täcket :)
Får leta reda på något i 140 cm istället till nästa köp.?

Men, menade inte ett täcke som går upp på halva halsen (kallas ändå "halvhals" konstigt nog). Täcket jag menar har egentligen ingen "hals", det går bara upp lite över manken. Vi sålde sådana när jag jobbade i ridsportaffär. Rekomenderade det täcket till ett par kunder som var osäkra på just om de skulle ha 135 eller 145 eftersom hästen var för lång över ryggen & hade för stor rumpa för 135.. men för litet bogparti för 145. Hon köpte ett sådant täcke i 145 och berättade senare att det hade passat perfekt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 361
Utrustning Investerade i ett Bucas regntäcke till min pålle. Bättre begagnat då jag inte har haft Bucas till honom tidigare, bara för att se om de...
Svar
7
· Visningar
3 302
Senast: Fiorano
·
Utrustning Behöver lite hjälp och tips angående täcken till min foderhäst... Såg idag att han fått lite skav av täcket framtill, inget som...
Svar
10
· Visningar
1 636
Senast: Angel
·
A
Utrustning Köpte en rejäl yllefilt och tänkte göra ett hyfsat täcke av den, och undrar om någon har tips på material till kantband, bogspännen...
Svar
6
· Visningar
2 345
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden