stort bajsproblem....

Raven_

Trådstartare
Hej käre buke! Jag är lite kluven. Det är så att för ca 3 v sen så fick min mamma va hundvakt åt min 7 månaders i en vecka. När jag sen fick hem honom så hade hon bytt foder för det gamla va slut, hon hade skickat sin välmenande pojkvän o köpa nytt och han i affären så tydligen att det nya va såååå bra! Dom bytte över dagen, villket jag tyckte va jävligt korkat. Innan detta så åt han RC small puppy, och fungerade skitbra på det. Bajsade 2-3 ggr per dag, fin i hull och päls och pigg o glad. Dom bytte till appertitte som jag aldrig hört talats om. Han hade ju ätit det i en vecka när jag fick hem honom så jag tänkte ge det en chans.... Men nu skiter och pissar han nåt kopiöst! Inne, ute och lite till. Han är uppe på nätterna o skiter o pissar. Han skiter ute och skiter inne fem min senare. Han va på god väg att bli rumsren innan detta, och nu känns det tamigfan smått hopplöst. Min fråga är nu om jag ska fasa över till det gamla igen och hoppas på det bästa? Jag är livrädd att förstöra hans mage. Kan tillägga att han inte får annat än råhudsben och leversnittar utöver fodret. Och han är inte lös i magen, han skiter bara ofta!

Sv: stort bajsproblem....

Kan även tillägga att jag går ut varannan timme, samt efter lek, vila och mat. Har börjat om på ny kula igen.....

Det kan väl inte ha varit så många dagar som han åt det nya fodret? för du skickade väl med mat till några dagar i alla fall? om Du ger honom hans vandliga foder igen så måste det väl vara det bästa?
Jag tycker man är "hysteriskt" noga med att skicka med mat så att det säkert räcker om man måste lämna bort hunden.

Om magen var bättre med det gamla bytt tillbacka. Vad de säger i djuraffärer ska man ta med ungefär ett kilo salt och suntförnöft.

Har en dvärgpincher som råkat ut, för "goda" råd från affär.
Tidigare ägare till min hund (deras första hund), var inne i djuraffär, de hade just övertagit hunden (vuxen). De i affären tittade upp hur mycket rasen skulle väga 4 kg. ( I vissa står 4-8 kg). Råder utan att ha sett hunden att han ska ha mat för en fyra kilos hund. När de tröttnat efter två veckor får jag honom. Ser på engång att hunden är undernärd. Så struntar i affärens "goda" råd och matar upp hunden tills han ser normal ut ( normal hull, midja och allt). Väger honom sedan han väger då 7,3 kg ( ibland över 8, när mamma och pappa har varit hundvakt, blivit bättre). Enligt djuraffären skulle han pågrund av sin ras, bara ha hälften av mot vad han vikt säger.

Varför skikade du inte med foder så det räckte.

Appetitt är knappast sämre än RC, visst det innehåller majs o diverse konstigheter, vilket RC oxå gör, fördelen är att det är närproducerat (Norge).

Stabilisera din hunds mage o fasa sen över den på ett bra foder, av inhemska torrfoder kan du titta på Standardt, Magnussons o Halla.

Skippa leversnittar, de innehåller knappast lever, o vad de innehåller vet knappast ens tillverkaren.

Nästa gång du skall ha hundvakt, se till att medförda fodret räcker o blir över.

Jag skickade inte med mycket foder pga att jag inte hann åka o handla, hon kom utan förvarning om vi säger så. Han hade med sig mat för två dagar, nöjda? Leversnittar används sällan och endast sim belöning vid träning, så det tänker jag fortsätta med. Han åt RC från uppfödaren och funkade bra på det. Min tik äter taste of the wild och funkar jätte bra på det, skulle vilja ha valpen på samma foder men dom tillverkar inte för valp. Jag vet mycket väl att man ska va försiktig med att lyssna på vad dom säger i affären, som sagt så skickade hon sin karl o handla. Och vad jag tycker om han i djuraffären behöver vi inte ta här.

Senast ändrad:

Jag har råkat ut för samma sak, maten tog slut någon dag tidigare, då dom använt maten även som godis, och jag hade ändå skickat med lite extra.

Ny sorts mat köpte dom, kaputt i magen...och hundvakterna gjorde egentligen rätt, för den maten hade mina tidigare hundar gått på, det visste dom, men inte denna hunden.

Jag slutatde med den nya maten, hunden fick kokt ris ett par dagar, sen började jag blanda lite av den mat som han var van med i riset, ökade på maten och minskade på riset för att sen bara gå på den vanliga maten.

om Du ger honom hans vandliga foder igen så måste det väl vara det bästa?
Jag tycker man är "hysteriskt" noga med att skicka med mat så att det säkert räcker om man måste lämna bort hunden.

:bow::bow:

Jag tror dessutom att det är otroligt överdrivet med skräcken för foderbyten. Vad är det för porslinsdjur vi har som inte ens tål att få lite annan mat ibland?!?

/Migo
vars valp petar i sig det mesta, vare sig jag vill eller inte:D

:bow::bow:

Jag tror dessutom att det är otroligt överdrivet med skräcken för foderbyten. Vad är det för porslinsdjur vi har som inte ens tål att få lite annan mat ibland?!?

/Migo
vars valp petar i sig det mesta, vare sig jag vill eller inte:D

Håller med. Mina hundar får äta lite av allt känns det som, aldrig de är dåliga i magen. Jag tror att är man för petig så får man också en känslig hundmage.
Jag byter foder över dagen om det skulle behövas och aldrig jag märker något på avföring mm.
En hund som får smaka på det mesta, tål nog också det mesta :D Finns undantag, ska kanske nämnas när man skriver på buke ;)

Samma här. De har fått dyra och billiga foder om varandra, de får diverse matrester och får i princip smaka på allt - min lille rackare äter till och med kronärtskockeblad så som människor gör!

Hundar ska ju i princip vara avfallskvarnar om man ser till hur de har levt med människan i 10 000 år...

Samma här o Ruben är aldrig dålig. Har vänner som är supernoga med maten o deras hundar har alla besvär med magen

Jag tror att det är foderindustrin som har lurat i oss att hundars magar är så ömtåliga. I själva verket tror jag bi skapar ömtåliga magar genom att bara ge sterilt torrfoder från dag 1. Klart som tusan man blir risig i kistan vid plötsligt foderbyte om man bara har ätit en sak hela livet. Om en människa bara åt cornflakes och plötsligt fick em stor portion kött och grönsaker skulle hon antagligen bli dålig i magen.

Jag tror att det är foderindustrin som har lurat i oss att hundars magar är så ömtåliga. I själva verket tror jag bi skapar ömtåliga magar genom att bara ge sterilt torrfoder från dag 1. Klart som tusan man blir risig i kistan vid plötsligt foderbyte om man bara har ätit en sak hela livet. Om en människa bara åt cornflakes och plötsligt fick em stor portion kött och grönsaker skulle hon antagligen bli dålig i magen.

:bow::bow::bow:

Hej käre buke! Jag är lite kluven. Det är så att för ca 3 v sen så fick min mamma va hundvakt åt min 7 månaders i en vecka. När jag sen fick hem honom så hade hon bytt foder för det gamla va slut, hon hade skickat sin välmenande pojkvän o köpa nytt och han i affären så tydligen att det nya va såååå bra! Dom bytte över dagen, villket jag tyckte va jävligt korkat. Innan detta så åt han RC small puppy, och fungerade skitbra på det. Bajsade 2-3 ggr per dag, fin i hull och päls och pigg o glad. Dom bytte till appertitte som jag aldrig hört talats om. Han hade ju ätit det i en vecka när jag fick hem honom så jag tänkte ge det en chans.... Men nu skiter och pissar han nåt kopiöst! Inne, ute och lite till. Han är uppe på nätterna o skiter o pissar. Han skiter ute och skiter inne fem min senare. Han va på god väg att bli rumsren innan detta, och nu känns det tamigfan smått hopplöst. Min fråga är nu om jag ska fasa över till det gamla igen och hoppas på det bästa? Jag är livrädd att förstöra hans mage. Kan tillägga att han inte får annat än råhudsben och leversnittar utöver fodret. Och han är inte lös i magen, han skiter bara ofta!

Är det något annat som ändrats i hans tillvaro? Jag är inte helt säker på att det är foderrelaterat (förutom att han skiter större mängd då kanske). Han är inte lös och du går ut ofta. Låter mer som något annat som stör? Protest? Regression? Min gamla nuffetik (4 månader) gick från helt rumsren till att alltid skita inne när en annan valp (inte min) flyttade in på samma gård.

Man blir lite imponerad, men mest skrämd, när man tänker på hur hundmatsindustrin har lyckats. Här har vi en vargättling som under många tusen år har levt jämte människan och ätit lite vad som helst: förmodligen mest kött, ben och matrester. Torrfoder fanns inte för 40 år sedan. Men på något jäkla sätt har de fått oss att tro att industriellt framställda, torra kulor är det bästa, ja rentav det enda, man kan ge en hund. För mig är det helt ologiskt. När det gäller människor säger man att vi ska äta så lite industritillverkad mat som möjligt och undvika konserveringsmedel och andra konstgjorda tillsatser. Naturligt är bra, säger man. Men för hund ska vi tro att det är tvärtom. Vi vet att en rik tarmflora är avgörande för ett bra immunförsvar. Responsen är att ge hundarna mat som i princip är steriliserad. Och vad har vi fått? Mängder av hundar med trassliga magar som ballar ur så fort hunden får något den inte är van vid, hudproblem och allergier.

Förstå mig rätt. Jag menar inte att det inte kan vara bra att ge ett väl sammansatt torrfoder till hundar. Det finns ju några sorter med ett bra innehåll. Men jag tror att man gör hunden en otjänst om man inte också ger den lite rått kött, matrester och ben.

Åh, nu vill jag buga igen:D

/Migo
Som ständigt bedrövas av veterinärer som propagerar för just den dyra fodersorten som de säljer, och tvärt dömer ut allt annat...

Åh, nu vill jag buga igen:D

/Migo
Som ständigt bedrövas av veterinärer som propagerar för just den dyra fodersorten som de säljer, och tvärt dömer ut allt annat...

Tack tack :D Jag är förhållandevis grön som hundägare (min första fyller två till sommaren) och detta med foder har varit ett uppvaknande. Till och med i broschyren som man får från SKK när man köper valpen står det att man ska lita på den färdiga hundmaten. Och det gör man ju då. "Byt bara foder om det är absolut nödvändigt", sägs det. Allteftersom började jag dock fundera mer och mer och konstatera att budskapet vi matas med är ologiskt. Hundar har överlevt i tusentals år utan färdigtillverkat hundfoder. De fick med all säkerhet olika mat från dag till dag, beroende på vad som fanns. Inget (som jag känner till) tyder på att de var sjukare. Tvärtom får jag starkt intrycket att dagens hundar har mer hälsoproblem än hundarna förr. Detta har säkerligen andra förklaringar också, såsom osund avel, men för mig känns det rätt tydligt att fodret måste spela en roll.

Vad jag förstår tjänar veterinärerna ofta en stor del av sina intäkter på foderförsäljningen. Då är det inte särskilt förvånande att de inte rekommenderar övergång till färskfoder, BARF eller hemlagat.

Här har du en som trott på "känsliga magar" större delen av sitt hundliv tills jag på grund av ekonomin för många år sedan köpte ett billigt "skitfoder" och började ge slaktrester som tillskott. Mina hundar hade inga problem med vare sigf det eller andra foderbyten efter det.

Min basset har bytt foder 3 gånger under de fyra månader jag haft honom (på grund av att han är smal och lite kinkig med maten sen konkurrensen hos uppfödaren försvann) han äter dessutom slaktrester och matrester. Han har varit dålig i magen EN gång under den här tiden (när han petade i sig ruttet kött han hittat)

Så inte fan är de gjorda av porslin..

Tack tack :D Jag är förhållandevis grön som hundägare (min första fyller två till sommaren) och detta med foder har varit ett uppvaknande. Till och med i broschyren som man får från SKK när man köper valpen står det att man ska lita på den färdiga hundmaten. Och det gör man ju då. "Byt bara foder om det är absolut nödvändigt", sägs det. Allteftersom började jag dock fundera mer och mer och konstatera att budskapet vi matas med är ologiskt. Hundar har överlevt i tusentals år utan färdigtillverkat hundfoder. De fick med all säkerhet olika mat från dag till dag, beroende på vad som fanns. Inget (som jag känner till) tyder på att de var sjukare. Tvärtom får jag starkt intrycket att dagens hundar har mer hälsoproblem än hundarna förr. Detta har säkerligen andra förklaringar också, såsom osund avel, men för mig känns det rätt tydligt att fodret måste spela en roll.

Vad jag förstår tjänar veterinärerna ofta en stor del av sina intäkter på foderförsäljningen. Då är det inte särskilt förvånande att de inte rekommenderar övergång till färskfoder, BARF eller hemlagat.

Vill för ordningens skull bara påpeka att han alltså bytt till olika sorter inom samma foder (Robur) med mer & mer fett/protein i.
Så att ingen får för sig att jag på "skoj" byter hundmatsort en gång i månaden..:D

Här har du en som trott på "känsliga magar" större delen av sitt hundliv tills jag på grund av ekonomin för många år sedan köpte ett billigt "skitfoder" och började ge slaktrester som tillskott. Mina hundar hade inga problem med vare sigf det eller andra foderbyten efter det.

Min basset har bytt foder 3 gånger under de fyra månader jag haft honom (på grund av att han är smal och lite kinkig med maten sen konkurrensen hos uppfödaren försvann) han äter dessutom slaktrester och matrester. Han har varit dålig i magen EN gång under den här tiden (när han petade i sig ruttet kött han hittat)

Så inte fan är de gjorda av porslin..

Liknande trådar

Hundträning Min pumivalp Sparven är nu 10,5 vecka. När han kom hem kissade han både ute och inne, helt enkelt där han var när han var kissenödig ;)...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 460
Senast: russinbulle
·
Övr. Hund Åh, detta är svårt. Fler som har fått bebis och hade hund sedan innan? Det har gått bra, sonen är nu 9 månader. Men.. det är en...
2
Svar
38
· Visningar
3 736
Senast: Milosari
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 957
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 893
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?