Största skillnaden?

L

Laylin

Hej, jag har ridit vanliga hästar i många år nu och har börjat fundera på islandshästar, man kanske ska ta och börja med det också? Så min fråga är väll egentligen vad som är den störta skillnaden mellan "vanliga" hästar och islandshäst rent ridmässigt?
Kanske redan finns jättemånga såna här trådar, vad vet jag? Men jag hittade ingen iaf så det fick bli en ny :laugh:

Sv: Största skillnaden?

Största skillnaden som jag tycker är själva ridstilen, tänket och att man måste ha en bra känsla i sin ridning. Jag tycker att "storhäst" ryttare rider mer på teknik än vad islandshäst ryttare gör, som rider mer på känsla. Man måste kunna känna vad hästen har för gångart, om ex. tölten är ren eller passtaktig, travtakt, rollning, grisepass osv.

Sen är ju skillnaden dem 1-2 extra gångarterna också att hålla reda på!

Jag märker nu att jag vet SÅÅ mycket om islandshästar...Hmm, rollning, grisepass, passtaktig tölt,:angel: jag ska nog börja med att läsa lite mer om islandsridning, och så har jag nyss bokat in en tre timmars lång turridning om några veckor :D

Här håller jag nog inte med, teknik och känsla kräv oavsett disciplin, och inte heller ridstilen tycker jag skiljer sig mot vanlig ridning. Däremot är det en stor skillnad att hålla reda på en eller två extra gångarter, vilket ofta kräver en oerhörd balans av ryttaren och att man tänker före hästen. Det här kan man ofta se hos nya ryttare, både när de bytt häst eller bytt disciplin. Ridningen har då ofta mycket att önska, men med tiden lär man känna hästen och vet hur man ska tackla olika problem vilket därför är en fördel om man har tillfälle att rida andra hästar också och på så sätt utöka sin erfarenhet.

Jag är stor häst-ryttare som nu "fuskar" med islandshäst några gånger i veckan. Som Boj säger så bör egentligen inte ridningen skilja sig speciellt mkt emellan, man tänker samma form, samma takt i skritt, trav och galopp. Däremot så tror jag att många islandshästar tyvärr är ridna med ganska stor inkonskevens i ffa övergångar och inte är speciellt genomjobbade/lösgjorda. När man tittat på tävlingar på lägre nivå är det oroväckande många hästar som går i fel galopp, tar bettet och lägger in töl/grisepass i alla övergångar.

Det som skiljer sig är just att man måste planera sin ridning och sina övergångar mer noggrannt dvs att man verkligen särskiljer gångarterna från varandra och använder sig av rena gångarter och övergångar alltid. Jag har nyss hittat en jättebra tränare som själv ridit stor häst och har samma tänk vad beträffar lösgjordhet och bärighet som med "vanliga" hästar. Självklart skiljer det isg lite åt, precis som träningen skiljer sig ngt åt mellan hopp och dressyrinriktning.
´
Det är kul att rida islandshäst, men jag tror nog att jag framförallt komemr hålla mig till stor häst i fortsättningen också.

Lägger till: sen blir det ju automatiskt viktigare med balansen på en sån liten häst. Hamnar mina 60 kg lite snett på en 600-kilos häst kan den ju ändå balansera upp, en islandshäst på 250 kilo får det tuffare och blir mer störd.

Så med andra ord är det ingen större skillnade förutom de extra gångarterna? :confused: Enligt en av min mammas kompisar som ridit både island och storhäst i många år är det som att jämföra en "het hopphäst med en skogsmulle som inte kan ett skit". Jag har dock aldrig förstått hennes resonemang, tror nog bara att hon egentligen inte gillar sin islands så mkt, men vad vet jag?:confused:

Inte i sättet att tänka angående ridningen. Däremot så tror jag om jag skrev att många isladshästar tyvärr inte är speciellt väl grundridna dressyrmässigt. Har själv fått höra att islandshästar inte kan galoppera på volt etc. Vilekt bara är bullshit- det kan de, men precis som med storgalopperade storhästar krävs styrka. Min tränare har befäst galoppiruetter på sin isis bla.

Jag strävar efter samma lydnad,form och lösgjordhet på den lilla halvlata islandshästen som jag gör på det stora heta, känsliga halvblodet jag rider. Men precis som på storhästar så får man ha olika sätt att ta sig dit beroende på förutsättningarna.

Och om man sätter mammas kompis på en häst jämförbar med Hekla, bara vänta på utbrottet. Undrar vad hon skulle säga då.:angel:

Lägger till: sen blir det ju automatiskt viktigare med balansen på en sån liten häst. Hamnar mina 60 kg lite snett på en 600-kilos häst kan den ju ändå balansera upp, en islandshäst på 250 kilo får det tuffare och blir mer störd.

En smula off-topic:
250kg låter väldigt lite. En normalstor vältränad islandshäst väger väl snarare kring 350kg, medans många andra håller en "trivselvikt" kring 400kg. Annars är det väl inget direkt fel i resonemanget. Det är relativt lätt att påverka balansen genom en viktförskjutning. Många använder sig av "kast med liten islandshäst" som ett verktyg för att komma åt taktproblem i tölten (dvs man gör en hastig sidledsförflyttning genom att skifta om sin vikt och ta hästen med sig i rörelsen)

Så med andra ord är det ingen större skillnade förutom de extra gångarterna? :confused: Enligt en av min mammas kompisar som ridit både island och storhäst i många år är det som att jämföra en "het hopphäst med en skogsmulle som inte kan ett skit". Jag har dock aldrig förstått hennes resonemang, tror nog bara att hon egentligen inte gillar sin islands så mkt, men vad vet jag?:confused:

Antagligen så har hon inte ridit "riktig" islandshäst, utan kanske bra turridningshäst/skogsmulle?

Antagligen så har hon inte ridit "riktig" islandshäst, utan kanske bra turridningshäst/skogsmulle?

Skulle tro det, vad jag har förstått så köpte hon in sin islandshäst när den var sådär 1 år och red in den själv och allt, och jag skulle inte påstå att hon är en bra ryttare, så det har nog mycket med det att göra också...

Skulle tro det, vad jag har förstått så köpte hon in sin islandshäst när den var sådär 1 år och red in den själv och allt, och jag skulle inte påstå att hon är en bra ryttare, så det har nog mycket med det att göra också...

:D det förklarar ju saken.

Jag tycker största skillnaden är att islandshästar ofta inte är lika "förlåtande" att rida som "tregångare". De flesta hästar med endast skritt, trav och galopp har dessa tre gångarter väl åtskiljda och väl befästa. Man behöver inte anstränga sig speciellt mycket för att få trav från skritt, så då kan man istället koncentrera sig på form och bärighet istället. När man rider islänning så är det så mycket svårare att bara få rätt gångart i rätt takt, och att då dessutom få in böjning, form och allt det andra som hör till ridningen gör det hela så mycket mer komplicerat. Men roligt är det!

Jag har ridit en del varmblodstravare också, och jag måste säga att på vissa sätt så påminner det om varandra. Även travare har ofta svårt för balansen och att hålla rena gångarter (många har ju t o m lite tölt eller pass i sig), och man får vara noga i övergångarna på ett annat sätt än på "vanliga" ridhästar.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 990
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 456
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd