Storpudel?

loveponies

Trådstartare
Jag har blivit helt förälskad i storpudlar! Var och kikade på en massa av dessa skönheter på Stora Stockholm förra helgen. Är det någon här på forumet som rentav har en? (Även ni som har pudlar av andra storlekar får gärna ge er tillkänna... )
Berätta! Visa bilder! För- och nackdelar med rasen? Hur mycket tid lägger ni ner på pälsvård? Hur är de att ha lösa ute?

Själv skulle jag helst vilja ha en brun, tycker det är snyggast, men det verkar inte så vanligt?
Nu är det inte så att jag går i hundköpartankar, i alla fall inte just nu. Jag måste först bli klar med min utbildning och få jobb, sen får man se hur man jobbar osv, om man ens kan ha hund. Men OM man skulle få möjlighet att skaffa hund så tror jag att en pudel skulle passa mig väldigt bra, temperamentsmässigt!

Sv: Storpudel?

Jag är också inne på storpudel. Min nästa hund om några är ska bli en storpudel, gärna silverfärgad.:love: Planen är att prova på lite av varje och se vad vi fastna för, ska ha voven till träning och inte utställning.

jag har en brun dvärgpudelhane på 17 månader... han är väldigt energisk och lekfull men även lydig... har han ofta lös när jag är ute på promenader...
har varit på ett antal utställningar i år med mycket goda resultat...
visst är det mycket pälsvård men man behöver ju inte ha pudeln t.e.x lejonklippt.....
finns bilder på honom om du är nyfiken....

Du vet väl att de bruna inte förblir bruna!!?? Jag älskar brunt och vi har haft bruna dvärg, mellan och en storpudel. Vår storpudel var inte bra i temperamentet. Det var en omplacering vi tog och det var flera kullsyskon som blivit avlivade tidigt. Vi tog bort henne när hon var 5 år efter att hon för 2:a gången försökt bita ihjäl en av våra mellisar. Jag upplever det som att vissa storpudlar kan vara lite tuffa i psyket, så som vanligt kan det vara bra att ordentligt göra sig en bild av hur föräldrarna är.

Tippan skrev:
Du vet väl att de bruna inte förblir bruna!!?? Jag älskar brunt och vi har haft bruna dvärg, mellan och en storpudel. Vår storpudel var inte bra i temperamentet. Det var en omplacering vi tog och det var flera kullsyskon som blivit avlivade tidigt. Vi tog bort henne när hon var 5 år efter att hon för 2:a gången försökt bita ihjäl en av våra mellisar. Jag upplever det som att vissa storpudlar kan vara lite tuffa i psyket, så som vanligt kan det vara bra att ordentligt göra sig en bild av hur föräldrarna är.

Oj - det kände jag inte till!

Men det är väl som med alla raser som röner viss popularitet, man är inte så petnoga med mentaliteten och plötsligt står man där med knepiga hundar... :(

Jag visste det där om färgen. En brun som behåller sin färg är jättevacker, men de blir rätt dassiga när den blir gråaktig.

Men skulle jag någon gång ha en storpudel så hade jag nog valt en vit. Dödsläckert med en så stor, lättrörlig vit hund! :d

Men jag har hört att de kan vara väldigt intresserade av vilt, stämmer det?

Jag såg fö en kvinna som utställningklippte och finputsade en storpudel för en tid sedan. Vilket jobb!!!! Jeeez.... :crazy:

Men vad DUKTIG hon var. Saxen liksom dansade över kroppen och fram kom alldeles perfekta proportioner. Ja, jag var verkligen impad! Ibland undrar jag om jag inte när en hemlig dröm om att vara frisör/hundtrimmare, jag tycker det är otroligt fascinerande att se skapelsen ta form.

Ja det krävs ju oerhört för att klippa riktigt bra. Det är nog nått man måste ha och inget alla kan lära sig. Min syster tillhör toppskitet av klipparna i landet *skryt skryt* Hon är en oerhörd konstnär i precis allt hon gör. Hon har det verkligen i fingrarna. Efter x antal timmar vid trimbordet så ser jag vad jag vill ha :p Men jag kan inte skapa det *hi hi* Men till vardagsfrisyr så...

Angående vilt vet jag inte. Vi har inte haft någon viltintresserad hund alls. Men så kommer jag från en landsände utan massor av Rådjur och så :smirk: Mest älg och det kryllar ju inte direkt av dem ;)

Å angående temperamentet så varierar det ju så klart! Men ändå. Kan ju vara bra att ha i bakhuvudet... Men det är det ju så klart med alla hundar. Men jag skulle faktiskt kolla en extra gång. Det är lite så där som med Labradorer att de har en stämpel på sig och i pudelns fall är det att vara kloka och lättlärda och folk kan vara mindre nogräknade...

Hm, bra att veta om, man får kolla upp mentaltest på föräldrarna noga, mao.

Du säger att de inte alltid förblir bruna. Jag har sett en del som sett ltie mer grådssiga ut, men antog att det berodde på att de kanske var nyklippta eller så. Men vad är det egentligen som gör att de blir så? Genetiskt? Solblekning? Dvs är det något man kan påverka, eller bör man se till att föräldrar har bra pigmentering för att få en "riktig" brun? ;)

Jag har en bekant som föder upp Storpudel. Det är företrädesvis bruna, men även svarta och aprikos. Dessa hundar är helt underbara. De är mycket alerta, pigga, glada och vänliga. Det är inga hundar för soffliggare, men söker man en aktiv hund som vill vara med överallt, så är de perfekta. En annan mycket positiv sak med dem är att de inte fäller. Jag tycker nog att de bruna är ganska bruna även i äldre år, men är ingen pudelexpert. Det kanske är säsongsbetonat som med bruna labbar?

Så mycket mentaltest finns kanske inte att tillgå :) Men det kan ju alltid (som vanligt) vara trevligt att träffa föräldrarna och så kan man ju lite fint fråga också ;) Hur de är mot folk och andra hundar och så.

Ja så grådassiga blir de. Jag har inte riktigt koll på storpudlarnas bruna färg hur pass bra den håller upp i åldrarna. Vår var kartongfärgad när hon var 3 år. Men att någon skulle förbli brun har jag aldrig träffat på. (Dock vet jag en mellanpudel som fortfarande var brund vid 11 års ålder nått sånt) Vi har haft mellanpudel med riktigt bra färg och de har nästan varit undantagna... Vissa dvärgar har bleknat så tidigt som 9 månader... Men inte att de förblir knallbruna, det är mer hur mycket de bleks.

Det är genetiskt att de bleks. Vissa försöker att hålla dem undan solen på sommaren för att de iaf ska vara bruna den sommaren, men det är ju inget som påverkar färgen som helhet eftersom att den iaf bleks med åldern. Tångmjöl sägs vara bra, men inte vet jag (klart att vi har testat *hi hi*) Ja föräldrarnas färg påverkar mycket. Linjer med bra bruna lämnar valpar med bra brun färg också.

Tippan skrev:
Så mycket mentaltest finns kanske inte att tillgå :) Men det kan ju alltid (som vanligt) vara trevligt att träffa föräldrarna och så kan man ju lite fint fråga också ;) Hur de är mot folk och andra hundar och så.

Jaså, hur kommer det sig? Jag vet att jag har läst ett mentaltest på en hanhund som var pappa till en kull (en brun, han hette Bruno någonting...), och jag trodde då att det var "standard" att man gjorde det på avelsdjuren. Varför gör man inte det?

Jag har inte riktigt koll på storpudlarnas bruna färg hur pass bra den håller upp i åldrarna. Vår var kartongfärgad när hon var 3 år. Men att någon skulle förbli brun har jag aldrig träffat på.

Ok, fast jag tycker jag har sett en hel del bilder på bruna storpudlar som varit fina i färgen.
På denna hemsida så har hennes tik jättefin färg, tycker jag (det var också där jag läste mentaltestet, på hanhunden hon hade använt till sin kull..)
http://www.kennelamandobs.tk/

malumbub skrev:

Jättefina! Svart är ju också väldigt fint, men det är ju så vanligt... Fast man ska väl inte haka upp sig på sånt om man nu ska skaffa hund...
Jag såg säkert de hundarna på Stora Sthlm, för jag stod länge vid storpudelringen och suktade över alla fina hundar! Kan dock inte säga att jag kommer ihåf just dessa, jag har lite svårt att skilja dem åt, förutom på klippningen då...:o

Jarrah skrev:
Jag har en bekant som föder upp Storpudel. Det är företrädesvis bruna, men även svarta och aprikos. Dessa hundar är helt underbara. De är mycket alerta, pigga, glada och vänliga. Det är inga hundar för soffliggare, men söker man en aktiv hund som vill vara med överallt, så är de perfekta. En annan mycket positiv sak med dem är att de inte fäller. Jag tycker nog att de bruna är ganska bruna även i äldre år, men är ingen pudelexpert. Det kanske är säsongsbetonat som med bruna labbar?

Har hom/han någon hemsida? Jag tycker jag har kollat runt bland dom flesta uppfödare, men det verkar vara få som föder upp mestadels brunt. Svart och vitt verkar ju helt klart populärast...

Jag tyckte inte att det var nån vuxen hund som var brun!! :) Det var ju bara knallbruna valpar! Cera var defentivit inte brun på de översta bilderna!! Det syns också tydligt för de tappar färgen på kroppen först. Många får bruna ben, bruna öron och gråbrun kropp. En del tappar jämnt.

Det finns inget krav eller "merit" för en storpudel att mentaltestas. Pudlar kan inte bli korade. Sen är det väldigt svårt att komma med på mentaltest om man inte har brukshund. Nu när jag sitter och läser Brukshunden (skulle vilja mentaltesta en av mina hundar) så finns det prov i september 2006 som redan är fullbokade...

Tippan skrev:
Sen är det väldigt svårt att komma med på mentaltest om man inte har brukshund. Nu när jag sitter och läser Brukshunden (skulle vilja mentaltesta en av mina hundar) så finns det prov i september 2006 som redan är fullbokade...

Anmäl dig som reserv. Det gjorde jag med min gamla labrador och vi kom med på en Schäferkorning. Domarna grinade lite illa över en labrador, men efter avslutat prov så ville den ena köpa henne...:)

Tippan skrev:
Jag tyckte inte att det var nån vuxen hund som var brun!! :) Det var ju bara knallbruna valpar! Cera var defentivit inte brun på de översta bilderna!! Det syns också tydligt för de tappar färgen på kroppen först. Många får bruna ben, bruna öron och gråbrun kropp. En del tappar jämnt.

Det finns inget krav eller "merit" för en storpudel att mentaltestas. Pudlar kan inte bli korade. Sen är det väldigt svårt att komma med på mentaltest om man inte har brukshund. Nu när jag sitter och läser Brukshunden (skulle vilja mentaltesta en av mina hundar) så finns det prov i september 2006 som redan är fullbokade...

På vissa bilder är hon jättefint brun, på vissa lite mer gråaktig. Men jag tycker inte det stör så mycket, det är en fin färg i alla fall!

Ok, jag visste inte att det var så svårt att komma med... Men, som du sa, man får väl helt enkelt göra en egen bedömning av föräldrarnas psyke när man träffar dem, och ställa många frågor!

Jag hade en mellanpudel nyligen, men det var verkligen helt fel hund för mig så jag tog tillslut det tunga beslutet att omplacera honom. :cry: Min upplevelse av pudeln var att han var enormt viljestark, egensinnig, oerhört självständig, inte det minsta följsam eller intresserad av kontakt. En stark personlighet och charmig hund för rätt person, men jag och han gick tyvärr inte ihop alls. :(

cassiopeja skrev:
Jag hade en mellanpudel nyligen, men det var verkligen helt fel hund för mig så jag tog tillslut det tunga beslutet att omplacera honom. :cry: Min upplevelse av pudeln var att han var enormt viljestark, egensinnig, oerhört självständig, inte det minsta följsam eller intresserad av kontakt. En stark personlighet och charmig hund för rätt person, men jag och han gick tyvärr inte ihop alls. :(

Hm, det låter ju inte riktigt så som jag har uppfattat pudeln, men såklart det kan skilja från individ till individ...
Tråkgit att du blev tvungen att omplacera...

Fast i mina öron så låter det heller inte helt osannolikt. Vi har knappt haft nån pudel som varit lika "matteberoende" som mina Labradorer faktiskt. Mina Labradorer skulle ju aldrig springa ifrån mig. Kan säga att de där pudlarna har vi hämtat lite överallt... Jag har väl haft två pudlar (av många) som varit lika... Jag vad ska jag säga, som haft lika mycket will to please som mina Labradorer. Jag ser inte pudlarna som några "lätta" hundar. Speciellt mellanpudlarna får man jobba med mycket för att det ska bli bra. Iaf våra linjer har varit så. Sen har de apporterat! Urgulligt!! Precis som mina retrievers! De har tagit handen i munnen och hämtat skor och allt sånt nät vi kommit hem :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 020
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar