G

Gefjun

Hur tränar ni inkallning med störning? Och hur gör ni om det inte funkar? Indra är jättebra på inkallning, men om en annan hund är i närheten eller om de leker - då existerar inte matte längre. :crazy:

Sv: Störning

Vid 5 månaders ålder är det för tidigt att kräva att hon alltid ska släppa det roliga och lyssna på matte i alla lägen.
Det är bara att nöta på och träna mer inkallning ex med hunden i lina..

Ja, självklart är det för tidigt att kräva det. Men om hon skulle dra iväg, hur gör jag då? Eller är det lina som gäller?

Lyssnar hon inte alls ?
Om du springer åt motsatt håll, under inkallning, vad gör hon då ?
Testa att köra med lina ett tag och träna inkallning. BC´s brukar ju snappa läget snabbt...;)

Det beror på situationen. Ibland när hon finner något enormt kul blir hon blockerad. Annars funkar det jättebra, har haft henne lös på lite olika ställen och det har gått bra, hon kommer som bara den och om jag börjar gå åt motsatt håll går det ännu fortare.

Men en dag var vi på gräsmattan och hon var lös. Vi har en busshållsplats utanför huset där det stod ungdomar. Vi ser dem inte, men hör att de pratar och skrattar. Jag har hennes uppmärksamhet, men helt plöstligt så tvärvänder hon och sticker iväg, genom grusgången och över tomtgränsen. Jag blev hemskt skraj eftersom vägen är rätt så trafikerad. Hon springer ju såklart till ungdomarna, när jag kommer närmare så ropar jag till dem att låta henne vara (tänkte så att hon inte får respons där), får kontakt med henne, säger till henne att gå in och berömmer när vi kommer in på tomten igen. Betedde jag mig rätt? Blev så rädd över vägen så jag tänkte inte riktigt tror jag. Det är sådant som jag är rädd för!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 881
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 807
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 180
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar