Stormkök eller inte?

Flixon

Trådstartare
Nästa vecka ska jag och sambon ut och vandra, två nätter ska vi vara borta. Vi kommer gå längs skåneleden, och det står på hemsidan att det BÖR finnas ved vid lägerplatserna. Så frågan är om man ska strunta i att släpa med stormkök (och köpa ett, för den delen), det är ju ändå en del som ska få plats i ryggsäckarna. Eller om det kommer innebära att vi får äta rå mat :p

Och apropå mat. Vad tusan är bra mat att ha med? Jag tänkte göra en matig sallad till första dagen, men vad håller sig fräsht länge nog till lunch dag 3 utan kylskåp?! Fiskespön ska vi ha med, men vi kan ju knappast räkna med att fånga nån fisk...
 
Sv: Stormkök eller inte?

Jag är så enkel och bekväm av mig så jag hade köpt frystorkad mat som man bara tillsätter varmt vatten, väntar några minuter å så är maten klar.
Enkel att få med, blir inte dålig och ingen disk :)
 
Sv: Stormkök eller inte?

Nästa vecka ska jag och sambon ut och vandra, två nätter ska vi vara borta. Vi kommer gå längs skåneleden, och det står på hemsidan att det BÖR finnas ved vid lägerplatserna. Så frågan är om man ska strunta i att släpa med stormkök (och köpa ett, för den delen), det är ju ändå en del som ska få plats i ryggsäckarna. Eller om det kommer innebära att vi får äta rå mat :p
Jag hade nog tagit med stormkök, i form av en modern enkel gasbrännare. (Fast det är förstås lätt för mig att säga, som redan har en... :p ) Tar väldigt liten plats, och man får större frihet att välja var och när man vill äta varm mat.
 
Sv: Stormkök eller inte?

Jag hoppas på att kunna undvika frystorkad mat så långt det går... :p

Snubbelfot - hm, ja det kanske är bäst ändå... Annars kanske hunden kan ge sig ut och hämta lite pinnar i skogen? :angel:
 
Sv: Stormkök eller inte?

Det är skönt att ha något ät-eller drickbart att värma sig med om man skulle bli blöt och kall :). Jag röstar för stormkök!
 
Sv: Stormkök eller inte?

Snubbelfot - hm, ja det kanske är bäst ändå... Annars kanske hunden kan ge sig ut och hämta lite pinnar i skogen? :angel:
Haha, det ena behöver ju inte utesluta det andra. :) Men ärligt talat, en vedbrasa är underbart att mysa och värma sig vid på kvällen. Fast för att specifikt laga mat är en gasbrännare imho så överlägset smidig, snabb och bekväm att det inte går att jämföra.
 
Sv: Stormkök eller inte?

+ Hallonsoda

Ok, ni har övertygat mig ;) Det får åka med ett stormkök!

En tanke kring mat. Om man fryser in exv ett par köttbitar innan, och lägger de i något så de isoleras lite, så borde de väl vara ätbara till kvällen dag 2? Då kan ju de hålla övrig mat kyld också? Känns kul att kunna ta med något gott att äta, vi firar dessutom 5 år tillsammans dag 2!
 
Sv: Stormkök eller inte?

Trangiakök är väl inget fel.

Inte soldatkök 09 heller och däri finns det en liten gasolbrännare. Skitsmidigt litet kit som innehåller det mesta och är i titan. :p

Ts: Köp ett billigt gasolkök på Biltema, det funkar, och samla pinnar efter vägen när ni går så har ni till kvällsbrasan.
 
Sv: Stormkök eller inte?

Sitter och surfar runt på Jula nu, där verkar finnas ett par mindre och smidiga kit :)

Samla pinnar är hundens uppgift :D
 
Sv: Stormkök eller inte?

Om man fryser in exv ett par köttbitar innan, och lägger de i något så de isoleras lite, så borde de väl vara ätbara till kvällen dag 2? Då kan ju de hålla övrig mat kyld också?
Funkar kanonbra! Mat öht. håller längre än man tror, det vet jag av egen erfarenhet då jag bor utomhus en hel del. Apropå kött så ska ni vara borta längre så köp nåt som är rökt. :idea:
 
Sv: Stormkök eller inte?

Du bör ta med ett stormkök, inget stort och klumpigt men ett litet lätt sådant som funkar för att värma 1-2 liter vatten.

Det gör ju också att ni kan koka sjövatten, vatten väger väldigt mycket och ni kan utan vidare göra av med 3-10 liter per dygn och person. 20 liter vatten väger ju 20 kg, så det är ju inte lönt att ta med allt vatten som behövs.

Koka vattnet minst 20 minuter så är det dricksvatten sedan. Går även att filtrera vatten genom vitmossa och träkolspulver eller rena det med naturell klorin (vilket smakar apa men går att dricka utan att bli sjuk) eller använda vattenreningstabletter, vilka många gånger innehåller natriumhypoklorit precis som klorin.

Rökt eller torkat kött håller länge om det inte blir blött.

Pasta och nudlar är bra då det inte väger så mycket och är lättlagat.

Undvik konserver eftersom dom väger bly... inget roligt att släpa runt på.

Frystorkat är lätt att bära med sig men smakar som kattpiss ungefär och man kan få problem med magen.

Bröd är bra att ta med sig, det är skönt att tugga på nått - tex frystorkat är ju bara småsmulor så det är trevligt att ha nått som faktiskt går att tugga.

Salt och peppar är bra om ni lyckas fånga nån fisk... försvarets hudsalva går att använda som stekfett men det är lite si och så med smaken, riktigt smör håller sig ganska många dygn i rumstemperatur så en smörklick kan du gott med dig.

Att steka lite svamp till maten är ju en klar höjdare för moralen :) Fast det ska ju vara ätlig svamp då förstås ;)

Sommartid så finns det ju ganska mycket "mat" ute i naturen också, men det kanske blir överkurs ?

Men tallbarrste är bra mat, funkar fin-fint att börja dagen med 3-4 dl tallbarrste och det innehåller förvånansvärt mycket näring och är rikt på vitamin C. Lätt att plocka är det också.

Tall går även att elda färsk alla tider på året till skillnad från många andra träslag där det behöver vara ner mot -20 innan dom går bra att elda färska. Tändved tar du de torra småkvistar som alltid finns på stammen på gamla granar, dom är alltid torra nog för att få fjutt på.
 
Senast ändrad:
Sv: Stormkök eller inte?

Koka vattnet minst 20 minuter så är det dricksvatten sedan.
Onödigt lång koktid, "big bubble, no trouble" är en bra minnesregel för det räcker med ett rejält uppkok på max 2 minuter för att döda alla bakterier mm. allt över det är bara slöseri med bränsle.

Går även att filtrera vatten genom vitmossa och träkolspulver
Ja visst går det, men vattnet innehåller ännu mera av det man inte vill få i sig efter den proceduren. Det där är en gammal myt som lever vidare och har man analyserat vattnets innehåll före och efter den "reningsproceduren" så tänker man inte ens tanken att förtära skiten.
 
Sv: Stormkök eller inte?

Dricksvatten finns i kranar på rastplatserna, så det slipper vi tack och lov släpa på! Eller koka, för den delen.

Bröd lär vi ha med, om inte annat för att ha till frukost :) Och salt och peppar förstås! Svamp har nog inte hunnit kika upp än, har ett jättelager med fina, jämtländska kantareller här hemma men de ska vara till bröllop i sommar. Är mer än lovligt sugen på att ta med en påse men det får jag snällt låta bli :cautious: Trodde faktiskt inte att smör var så hållbart, bra att veta!

Att göra eld är nog vårt minsta problem, det har vi båda rätt god koll på och är vana vid.

Skulle vi vara ute längre hade det känts mer aktuellt med mat från naturen, nu känns det inte så viktigt eftersom det är så få dagar!
 
Sv: Stormkök eller inte?

När jag drar till fjälls har jag alltid med mig trangiakök. I matväg brukar jag ha med mig lass med köttbullar, man behöver ju inte värma dom för att det ska vara ätbart :) Nudlar är också bra som mellanmål. Och mackor, gärna stoppade i påsar man drsgit ut all luft i så fukt inte bildas, brukar kunna hålla nån dag om man har rätt pålägg! :d

Rostbiff, potatissallad osv, gärna mat ssom det inte gör något om man äter kall är väldigt lättsamt att ha med :)
 
Sv: Stormkök eller inte?

Funkar kanonbra! Mat öht. håller längre än man tror, det vet jag av egen erfarenhet då jag bor utomhus en hel del. Apropå kött så ska ni vara borta längre så köp nåt som är rökt. :idea:

Toppen, då kan vi ju fixa en lyxig middag på kvällen!

Skulle vi någon gång få för oss att sticka på långvandring ska jag komma ihåg rökt kött. Annars borde man väl kunna torka själv, typ beef jerky?
 
Sv: Stormkök eller inte?

Ett paket juice som frusits ner funkar kanonbra som frysklamp o behöver inte släpas med hem igen.
 
Sv: Stormkök eller inte?

Det torkas massor med mat här i landet för att just tas med vid vandringar och köttfärs är lättorkat och vanligt att torka.

Apropå matfett, mitt smör står i köksskåpet året runt i rumstemperatur och jag är ensamhushåll, det säger kanske lite om hållbarheten? När jag är ute en längre tid så tar jag vatten direkt i sjöar och vattendrag och kokar upp, Östersjövattnet i ytterskärgården dricker jag som det är men försök inte göra te på det bara för det smakar fan! :yuck:

Ett tips för smörgåsen är att köpa mjukost på tub och skippa smöret, samt att ha med blåbärssoppa, varma koppen, jordgubbskräm i pulverform mm. Mycket billigare och godare än friluftsbutikernas frystorkade "mat" som kostar en förmögenhet och kan få magen att balla ur. Vill man ha mjölk så ta med en petflaska och mjölkpulver och blanda dricksmjölken kvällen innan den ska drickas eller hällas på frukosten annars smakar den gammal lagård.
 
Sv: Stormkök eller inte?

Funkar fin-fint, har gjort fler gånger än en :D

Detta eftersom klortabletterna har en förmåga att få vatten att lukta tämligen oaptitligt...
 
Sv: Stormkök eller inte?

Ah, bra tips! Tack!

Tack för en massa bra tips hörni, sambon mumlar något om pulversoppor och förstår inte poängen med att äta god mat även ute i naturen, tydligen :cautious: Måste vara scout-/lumpentakterna som sitter i.. :D Blir väl något enkelt första kvällen, nån slags soppa med nudlar och så det förhoppningsvis lagom upptinade köttet till dag 2. Lunch kom vi fram till att vi bara behöver till mittendagen, så det borde inte vara något problem att släpa med. Hunden får själv bära sin mat :sneaky:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
16 845
Senast: Emtherlia
·
Övr. Hund Jag känner mig uppgiven och ledsen :( Senaste tiden har jag slagit knut på mig själv för att få ihop vardagen men lyckas inte på att bra...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp