Storleksskillnad

millen

Trådstartare
Ja nu kommer en till sånhär tråd. Jag vet att det har funnits innan men hittar ingen.

Men hur stor storleksskillnad är det mellan dig och din isis? Jag har vuxit upp med att det får vara max 20 cm mellan dig och hästen, sen är man förstor. Finns det någon sån "regel" när man har islandshäst? Skulle jag, 170 cm lång, vara förstor på en på 140 cm? :) lägg gärna in bilder på hur det ser ut!

Sv: Storleksskillnad

Jag 179 lång, min häst är 146 cm hög och den andra av mina hästar är 142 cm hög.

Den "regeln" har jag aldrig hört!
Jag är 173 och min häst 132. För mig är det viktigare med vikt och balans än längd.

Barbacka
487219_10150916322231814_1355716346_n.jpg

Fart i sadel
377659_10150352115566814_556598250_n.jpg

Senast ändrad:

Sist jag mätte mig, vilket var några år sen, så var jag ca 168/169 tror jag.

Här är jag med min första häst Godi, som var 128 cm hög (en liten plutt alltså)

DSCN3050.jpg

Och här är en bild på mig och min häst Sol som är 138 cm.
Oumlgonblicksbild142012-10-1513-16.png

Givetvis skiljer det mycket från bild till bild, men jag tycker inte att jag ser så himla mycket större ut på Godi, även om Sol såklart känns mycket större. Barbacka däremot känns ingen större skillnad eftersom Sol är otroligt smal över bröstkorgen.
Ändå skiljer det ju 10 cm på dem, vilket på pappret ser ganska mycket ut i detta fallet då Godi är var så liten.

Jag och min förre häst
Han är ca 140 och jag är 174
426351_4708503430988_849839957_n.jpg

En pålla inmätt till 141
271042_4727313821236_1033697159_n.jpg

AAAAGGE.jpg

Min lilla skrutta runt 130 hög

Jag passar ju rent längd mässigt till de två "140" hästarna bättre men rider lilla 130 hästen ändock och har ridit in henne :)
Bara man själv har bra balans och koll på sin kropp så tror jag allt att längden egentligen inte är några större bekymmer.

Denna regeln är en gammal regel som man hade förr.
Och de var väl mer ett mått för att veta när man höll på att växa ur sin ponny om man tävlade.
Så det var dags att byta upp sig ett steg.

Men alla killar som rider som är 195 ska de ha hästar enbart på 185??'

jag är 175 och min häst typ 135 nätt i modellen och litet bröstomfång vilket gör att hon inte fyller ut benen så bra som om hon hade varit kraftigare.
Så man ser längre ut p åhene.

Men de har ingen dött av=)

Tant är 1.36 och jag är 1.58. :)
Min unghäst vete katten hur stor han blir men han är nog nån cm över 1.40.
Ingen ridbild men bild på mina båda illbattingar. De är ganska olika i typen
illbattingar.jpg

INNANJUL09054.jpg

Jag och tant.

Edit: ber om ursäkt för jättebilderna, Photobucket och jag kan tydligen inte längre samarbeta. *irriterad*

Senast ändrad:

En del hästar är grymma på att bära upp ryttare. Ena stallägarens hästar är 128, precis som din och typ ingen ser lång ut på honom. Han är inte den tunnaste modellen, men knappast kraftig heller.

Jag är 170 och Floa är väl 140 skulle jag tippa, hon är ganska grov trots att hon inte är färdigvuxen. Känner mig väldigt hemma på henne då jag gillar lite "rejäla" hästar - fast vad hon tycker om en kluns som mig på ryggen vet jag förstås inte.
Tigull är lite mindre men känns helt ok han med även om han är av en något nättare modell.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 205
Senast: tanten
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?