Storleksskillnad, ålder mm.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
C

chrysler

Det är så att jag kommer betäcka mitt sto nästa sommar.Det är en islandshäst.Nu är det bara det att hon är ganska liten , 128 cm mot hingstens 145 cm, brukar det skapa problem eller anpassar sig alltid fölet efter hur stort stoet är?
Det är ganska svårt att hitta mindre islandshingstar dessutom...
Jag vet ju att det hänt incidenter där föl varrit för stora å man fått avliva hästar.
Jag är livrädd att ngt ska gå snett.
Hon är är då 13 vid fölningen å har inte fått föl tidigare vad jag vet(stod i flock på islands tills hon var 6 år).

Sv: Storleksskillnad, ålder mm.

Alla islandshästar har en blandad storleksuppsättning på sina gener - de blir nästan alltid nånstans mellan de två höjder du nämner.

Jag har aldrig råkat ut för eller hört talas om någon komplikation pga enbart detta så länge man håller sig inom rasen, så det tycker jag inte du ska oroa dig för.

Förlossningskomplikationer beror oftast på fellägen och de har inget med fölets storlek att göra. Iofs är det ju svårare att rätta läget på ett stort föl, men de stora föl jag vet om haft det svårt att komma ut har inte särskilt stor pappa.

Men - det finns gott om mindre hingstar, 145 är ju extremt stort. Det kan ju vara smart om du vill få upp mankhöjden på fölet men min erfarenhet är att det räcker med en hingst på 138-140 cm för detta.

Små islandsfödda stom är också ofta små pga tidiga fölningar eller dåligt med mat när de var små. Ditt sto kan mkt väl ha "normalstora" gener så det är inte säkert du behöver använda en stor hingst alls för att få ett stort föl!

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 357
Senast: lilith
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 124
Senast: andover
·
L
Islandshäst Jag funderar på att betäcka mitt sto men är orolig att hon kanske är för liten för att få ut fölet. Hon är ganska lite och nätt, inte så...
Svar
12
· Visningar
2 491
Senast: Muninn
·
S
Islandshäst Börjar med att säga förlåt om tråden ligger helt fel, men tyckte inte heller den passade under avel, eftersom det här rör bara...
2
Svar
23
· Visningar
2 255
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar