Storlek på utrustning

Sv: Storlek på utrustning

Träns: cob/ponny & island
Grimma: cob
Bett: 10,5
Täcke: 125
Schabrak, vojlock: full, island
boots och benskydd: M
Sadel: Har just nu en Top Reiter

Nu har jag inte köpt nått än till min dag.. men tror hon drar 125 på täcke
cob på grimma å tärns, 11,5 på bett elelr 10,5

115 i täcke och ponny i grimma. Fast då får jag ha den (grimman) på yttersta hålet. Har jag cob blir det på innersta, så hon hade behövt något mitt emellan.
Träns har jag bara köpt islandsträns (en storlek), men side pull-tränset är ponny.
Hon är rätt liten :D .

oj hur hög är din häst?

min har 125 i täcke, cob i grimme(trots att han har rätt litet huvud så är ponny mkt för lite)
träns har han i de mindre str på nosgrimman fick ja på gräsen till specielbeställa eftersom han är så smal runt nosen för remontnosgrimman.

annars har han ofta ponny på andra saker såsom benskydd, boots och typ reflex saker.

jaha skulle man skriva bett med...så har han utprovat av leg. tandläkare Thorbjörn lundström, 9,5 i bett....de har mindre än vad man kan tro.

Senast ändrad:

Hej
min medryttarhästa har 135 cm i täcken och full i shabraken. hon e ganska kraftig men inte så lång så shabraken är stor för henne men för att passa sadeln så får de vara. grimmor är cob;)

Träns: cob, island
Grimma: full, cob, ponny
Bett: vet inte riktigt
Täcken: 125, 135
Schabrak, vojlock: dressyr/allround, full
Boots och benskydd: M
Sadel: Islandssadlar:Top reiter (2), HGG Island Spezial
Förbygel/martingal: full (är lite stor)
Ländtäcke: full (lite stort)
Benlindor: Samma storlek på alla
Sadelpadd: full

Träns: cob, island
Grimma: full, cob, ponny
Bett: vet inte riktigt
Täcken: 125, 135
Schabrak, vojlock: dressyr/allround, full
Boots och benskydd: M
Sadel: Islandssadlar:Top reiter (2), HGG Island Spezial
Förbygel/martingal: full (är lite stor)
Ländtäcke: full (lite stort)
Benlindor: Samma storlek på alla
Sadelpadd: full

Isisen är 135 hög och ganska grov.
:)

Min häst är bara 129 cm och drar ca 115-125 i täcken. Jag har 17" på sadeln (Wintec med 43 cm i anläggning) men skulle egentligen behöva ha 16,5". Där bestämmer min rumpa.:angel: Min dotters häst (som tyvärr fick åka till Hästhimlen före jul) var bara knappt 125 cm i mankhöjd. Det gick aldrig och mäta korrekt för hon var så rädd för måttstickan så benen vek sig.:o Hon drog 115 i täcken och hennes sadel var 16,5" Den var också en aning för lång, men rumpan på dottern kunde inte ha mindre.
Hovslagarn rev sig alltid i håret och "klagade" att hon hade så små hovar.
Förövrigt har jag ponny på vojlock och schabrak och ponny/cob på grimman. Tränset är vanlig islandsstorlek med islandstyglar. Transportskydden är ponny.

har svarat tidigare men kompleterar lite...

bett 10,5 passar perfekt

sen har jag en Ken Taur Kári i stl 17" och stl 3 i bommen.

Min har 125 i täcken.
Cob på grimmor och träns.
17" på sadeln nu, men den är lite för lång nästan. (Wintec 43cm)
Nuvarande sadeln ligger på ungefär 110 grader har jag för mig. Men den passar inte längre, så jag vet inte vad han har för rätt storlek.
Boots Small.
Bett 9,5.

Barki är ca 134cm hög och i normalhull.

Tycker att det bara är fjanteri att tillverka grimmor och sånt som är "specialanpassade för islandshästar", just eftersom alla är så olika. Och ironiskt nog har faktiskt de grimmorna passat dåligt på de islänningar jag har testat dem på.

oj hur hög är din häst?

Den frågan har jag inte sett, så svarar nu, bättre sent än aldrig ;) .

Hon är ca 133. Vet ej säkert, men är ganska säker på att hon är mellan 130-135 cm. Måste mäta ordentligt nån gång...
Väldigt nätt i typen, inte jättekort rygg dock som man kan tro. Bara lite kort!

Just det, hon har strl 9 i bett. Fast vet. sa att hon kanske t.o.m. kunde ha 8. Men har inte provat då det känns lite väl litet, beror nog ganska mycket på vilken typ av bett det är...

Senast ändrad av en moderator:

en i stallet hade 125 i täcke o tror hon hade ponny eller cob i träns o grimmor m.m

Träns: Island
Grimma: Island eller cob
Schabrak: Full
Täcken: 125
Bett är väl 12,5 skulle jag tro :)

Träns: cob (i vissa fall full)
Grimma: cob
Bett: 9,5
Täcke: 115-125 beroende på märke (oftast 115. 125 brukar bli stora på sidorna och hängiga i bogen)
Schabrak, vojlock: full, beror ju mest på mig. hade jag fått platsi en ponnysadel så hade ju han kunnat ha mindre=)
boots och benskydd:cob
Sadel: Har för tillfäller en globus dressyr 17". vet inte hur lång anläggningsyta den har, men den håller sig precis innanför gränsen. tyvärr glider den fram när man rider. å nu är jag så förbannat trött på att islänningar ska va så svåra att göra bomsadlar till. så nu blir det en KariFlex.

Precis samma förutom två saker:
135cm i täcken och bomfri Espaniola med ca 46cm i anläggningsyta.

De flesta islandshästar jag haft , har haft 125 i täcken & cob i grimma/träns.
Förutom ett sto som har på gränsen mellan 115/120 & i Bucastäcke måste ha 115, samt min ena valack som har 130 egentligen, har bara hittat den storleken i rambo täcken dock.

kl
Köpte ett eksemtäcke inför sommaren, medium (min är c-ponny)
och det är för KORT. Det ska enligt uppgift räcka till större hästar!
135 har alltid gått bra, så man får hoppas att det är vinterpälsen som spökar.

Min har:
Täcken: 125
Träns och grimmor: cob
Bett: 10,5

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Träns: cob/ponny & island
Grimma: ponny/cob
Bett: 9,5 - 10,5
Täcke: 115 - 125
Schabrak, vojlock: ponny/full
boots och benskydd: S

Till mitt ungsto (fyra år i maj):
I grimman har hon antingen cob (på yttersta hålet) eller full (på innersta hålet).
Täcke tror jag hon har mellan 125-135.
Shabrak, har hon full.

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
289
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
635
Senast: Luzzan
·
Hundträning Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong...
Svar
13
· Visningar
678
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka