Storlek på sulky??

tinafinis

Trådstartare
HUr vet man vilken storlek man ska ha när man som jag ovetandes är på jakt efter en sulky?

Evve är väl ca 155 eller nåt.
1 eller 2 pinnars?

Finns det nån lista?
Dom nyare sulkysarna är väl mer flexibla och går och skjysstera men inte dom äldre.

Sv: Storlek på sulky??

Det beror väl mest på hur stort baksteg hon har... Vi har en 1.70 hög häst som kan gå i en enpinnars samtidigt som en som var 1.56 måste ha tvåpinnars för han slog i annars.

Vad betyder det eg. med en och två pinnars? Hur ser man vad som är vad?
Jag letar också sulky och vet ingenting om alla termer hit och dit. :o
Jag har en häst på 155 och en på 165 så det hade ju varit bra om de kunde anv. samma.

Flex är väl när det är dubbla QH-fästen eller? Så man kan justera längden? Eller?

Min gamla remsulky är numera död och begraven.

Jag är inte så bra på sulkys själv. Men två-pinnars är högre än en en-pinnes och en del har ju ingen pinne överhuvudtaget. Har man hästar av olika storlek i stallet kan det vara bra att ha en som är ställbar i hjulen så man kan ändra höjd. De flesta sulkys har väl åtminstone tre hack som man kan ställa där framme där man knäpper selen...

Finns säkert någon som kan förklara bättre i ord än mig:angel:.

Min custom Multiflex har fyra olika lägen för att justera mot hästens längd. Funkar på alla mina och då har jag två långa hästar.

Den är även ställbar i tre höjder för hjulen.

Jag vet att de inte funkar på riktigt stora hästar men för oss funkar den bra.

Var sitter "pinnen" liksom? Vad på sulkyn är det som kallas så? :o:angel:
*totalt borta*

Ursäkta Tinafinis för trådkapningen - säg till om det inte är ok så startar jag en egen tråd. :)

Ovanför hjulet för att hålla godkänt avstånd upp till sulkyramen.

En eller två på tvären över gaffeln.

Jag måste vara världens trögaste människa just nu. Jag fattar inte....
Är det den som går från hjulets mitt till mitt på skalmen? För annars är det ju bara den ram som själva sitsen sitter på, som sitter ovanför hjulet? :o

Ahaaa :idea:
Nu trillade pengen ned! Tack!
Har alla gafflar eller finns det sulkys utan? Man tänker ju inte ens på att de sitter där.
Så om det är två gafflar är det en under den som syns på bilden alltså?

Två pinnar ja. :D

Och det finns sulkys utan pinnar, den allra lägsta modellen.

Precis...

Och ja, det finns sulkys utan "yttergaffeln", när de kom var de lite dåligt konstruerade så det hände åtminstone en otäck olycka men nu är det bättre konstruktion på dem.

:rofl::rofl:

Fy fan vad mina hjärna måste ha brunnit..... så klart menar jag pinnar, hahaha. :D

Tack för dina välredogjorda svar trots min totala brist på hjärnceller at the moment.
(Suck...det märks att man haft alldeles för lång semester....)

Ja precis, jag har läst om de där nya utan gafflar som har hjulet helt "öppet" på utsidan.

Kapa du på bara ;-)

Men vilken storlek till min polle tros? kanske svårt att säga utan att se hästen. Men som sagt. ca 155 cm och breddar inget överdrivet.

Lång eller kort?

Mina normala på 152-157 funkade ypperligt min lilla enpinnars.

Det är sällan bredden på steget som är problemet utan längden, oftast är det hasen som slår i fotsteget, till exempel i starten när man inte kan använda stängerna och hästen vet att den ska accelerera snart.

Som du beskriver skulle jag satsa på en enpinnars. Fast det beror ju på hur mycket till du tror hästen växer, jag har ju en som växte 5,5 cm, troligen på både längd och höjd eftersom han behöll proportionerna, när han var tre! men den tror jag fått för lite mat när han tränades upp som tvååring.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
374
Senast: Wenniz
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka