storlek på ridtäcken

Mirre

Trådstartare
Är det samma som på vanliga täcken?
Om man har en häst med strl 165 i vanliga fall kan man köpa ett ridtäcke som är 155 då? :confused:

Beror väl på vad det är för ett ridtäcke. Är det ett som man fäster i sadelgjorden borde det fungera, annars kanske det blir lite kort. :cool:

Jag har ett som fästes bakom sadeln, och de täckena hade bara storlekarna ponny, cob och full.

Mitt vbl som har 135 i täcken har oftast cob(om det är sådanna storlekar) på ridtäcken. Annars blir dom alldeles för stora...

Det är ju meningen att man ska kunna köpa samma storlek på både skrittäcken och vanliga täcken. Men som alltid är det ju inte säkert att det fungerar så! Jag brukar satsa på samma storlek på båda, hellre ett för stort skrittäcke än ett för litet. Många modeller (dom som går runt sadeln) har ett för litet "hål", särskilt om man har en stor häst, för dom brukar ju ha rätt så stora sadlar... :p

beror ju på om hästen e lång/kort i ryggen,bred/smal över ryggen...

sen skiljer de ju JÄTTEMYCKET mellean olika modelle och märken..bäst e att först mäta hästen och sen mäta de ev täcket ;)

oki tack för alla svar.:bow:
Får mäta och se vad det blir.
han har ju 165 (fast det är väldigt stort så han kan nog ha 155) på vanligt täcke. Men ett som fästes i sadeln var väl typ det jag syftade på :)

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
715
Senast: fio
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 507
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
630
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
324
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30