Storlek på ridponnyföl

Nobless

Trådstartare
Det finns en liknande tråd, men där handlar det (mest) om stora hästar. Jag skulle vilja veta hur stora ponnyföl brukar vara i olika åldrar, eftersom jag har två st som båda känns otippat stora, och det är mina första ponnyföl.

Det ena är en WM, vars mamma är 110 cm, och pappa 117. Hon är idag, 10,5 månader gammal, ca 107 cm hög.

Sedan har jag en ridponny (mamma connemara, 148 cm, pappan Verdi, 146 cm, har jag för mej). Han är 9,5 månader gammal, 130 cm i manken, flera cm högre bak. Han är nästan lika stor som min kompis ena travar-föl, som borde bli ca 160 cm, fast det kan ju vara så att travaren är liten. Han går med 3 st travföl, och de andra två är avsevärt högre, typ 145 cm, skulle jag gissa.

Hoppas det finns några ponny-åringsägare här!

Sv: Storlek på ridponnyföl

Mitt ponnyföl med mamma på 146 och pappa på 135 var ungefär 123 cm ungefär när hon var 10 månader, nu som tvååring är hon 134.5

Generellt räknar man med att hästen uppnått ca 90% av sin höjd efter ett år. Utgår man från den mallen får man nog betrakta dina föl som "normala".

Min ponny var vid 9 månaders ålder ca 124 cm och vid 1 år var hon ca 132 cm i mankhöjd. Vid den senaste mätningen var hon 141-142 cm som 3-åring.
Hon är snart 4 år nu och jag har inte mätt henne mer men jag skulle gissa på att hon är någon enstaka cm högre fram och bak nu :)

Sto = 140 cm
Hingst = 148 cm
Avkomman ett år = 146 cm
fyra år = 160 cm

Sto = 140 cm
Hingst = 143 cm
Avkomman ett år = 143 cm
fyra år = 157 cm

Föräldrarna är ridponnyer med ponnymått ett par generationer bakåt. Var de extra cm kommer ifrån, det vete gudarna...

Senast ändrad:

Stoet är e. Power Boy (som har ju ponnyföräldrar, åtminstone?) och u. Russ/welsh (ingen större än 135 cm).
Avkomma 1 : e. Verdi 147.5 cm (här finns iofs halvblod som mor- resp. farföräldrar)
Avkomma 2: e. Veronas Gerswin 139 cm (ponnyer flera generationer bakåt)

Ja, avel... :angel: Skaplig höjd-planering, tyckte jag, men, men... Det blev jävligt bra hästar ändå, så man får inte klaga. Om jag betäcker om stoet funderar jag på falabella. :idea:

Dock ska väl tilläggas att de där bägge inte är de enda fölen jag har haft... ;) Tycker bara själv just de där bägge övervuxna är rätt roliga exempel på hur planering inte alltid hjälper - men det kan bli bra ändå! Jag har två fantastiska ridhästar till mig själv och min syrra :love:, istället för två D-ponnyer.

90 % - regeln stämmer över huvud taget rätt bra, tycker jag!

Jag kommer själv att få ett litet frågetecken i år.
Mamman är super, super maxad, helt okänd och pappan är runt 140 cm, hälften welsh och resten fullblod, ridponny och halvblod. :angel:
Jag har sagt att om den blir för liten så får jag väl köra med den, annars spelar det ingen roll. :p

Min fölflicka Nangijala har två maxade d-ponnyer som föräldrar och är idag vid 7,5månaders ålder ca 127cm i mankhöjd och ca 133,5cm i korset. Är mitt första föl så jag är väldigt nyfiken på hur stor damen tänker bli :) Har absolut inget emot ifall hon går över ponnymottet då jag är för gammal för att tävla ponny en ett par år.

Mitt ridponnyföl var vid 6 månaders ålder 122 cm i manken, nu är hon snart 2 år gammal och jag skulle tippa på att hon ligger mellan 135 och 140 cm nu. Hennes mamma är 151 cm med större föräldrar, hingsten är 146 cm med ungefär samma storlek bak i generationerna. Så jag är glad om min lilla håller sig under ponnymåttet!

Hej
Jag mätte mina ridponnyföl igår :)
Hingsten 10mån+ 10dagar va ca 121cm både i manken och över korset. E: 147cm u: 135cm
Stoet 11mån idag va 127cm i manken och 129cm över korset. E: 146cm u: 137cm

Hur har era åringar växt nu?

Min åring har gått in i en växtspurt. I måndags för två veckor sen reagerade jag över hur jämn hon såg ut (korset har legat ca 7cm högre än manken hela året) och mätte henne, jovisst var hon 1-1,5cm högre fram. Lördagen samma vecka tyckte jaga att hon såg ännu jämnare ut och mätte henne igen och då hade hon vuxit ytterligare 1cm! Så nu ligger hon strax under 130 i manken och ca 134 i korset vad jag vet, men hon växer fortfarande och vilar mycket på dagarna :)

Oj! Min är nästan 1,40, och bara 10,5 månader. Blir nog inte ponny, eller? Gör nog inget, egentligen, för jag tror jag ska behålla honom, eftersom han har stulit mitt hjärta!!

Jag skulle nog inte tro att den stannar på ponnymått. Om man ser till att den ska ha växt färdigt till 90% som ettåring så skulle den ju redan nu bli över 150. Men ska du behålla den så kommer du ju säkert ha en härlig ridhäst iaf :)
OT men ville bara passa på att fråga. Hur är din i temperament och rörelser? Min lille hingst är också e: Verdi. Har du bilder på din nånstans?

Min lille Verdi-avkomma rör sej bra, fast mer som en hopphäst - du vet, luftigt och spänstigt. Hoppar bra - har redan testat staket (ca 1 m högt, i långsam trav, i vinkel...) samt tror bestämt att man kan hoppa över 2 m höga boxväggar... Roligt temperament - alert, intelligent och "gosig". Samt fin färg - gulbrun med strumpor, stjärn o snopp! Hans mamma är skimmel, född gulbrun, så jag är lite orolig att han ska skimla, men än så länge är han gul o fin! Om jag var lite teknisk kunde jag lägga in en bild - men det är jag inte! Ska tänka lite...

Ridponnyhingst 1 år 125cm, som 6åring 137cm. Pappan 154cm och mamman 125cm
Helsyster till ovan, 126cm som åring nu slutmätt till 130cm.

Ridponny (90cm vid födsel) 125cm som åring, nu som 4åring 142cm Pappan 148cm, mamman 130cm.

Ridponny ( 88cm vid födsel) 127cm som åring, nu som tvååring 138cm. Pappa 160cm, mamma 130cm.

Jag som då tydligen är lite mer tekninsk än vad Nobless är ;) lägger ut en bild på hennes Verdiavkomma då. Bättre bild än så här hade jag tyvärr inte på honom.

wizardliten.jpg

Liknande trådar

Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 089
Senast: Jate Volim
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 199
Foder & Strö Nu ber jag er om åsikter.. Jag har 2 st fölston inackorderade hos en annan bukefalist, det ena stoet skall föla runt den 20:e april...
2
Svar
20
· Visningar
1 834
Senast: Elisabethh
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård